VERWIJS - BISSCHOP- I(J)SENDOORN

  • Genealogie Rijerkerk-Bronner
    Message 1 of 7 , Feb 1, 2007
      Hallo genealogievriend(inn)en,

      Wie helpt me het volgende raadseltje op te lossen? Bij voorbaat dank!

      Cornelis Verwijs trouwde 2/25 Sep 1774 Klundert (er zijn ook bronnen die
      zeggen ondertrouw 3 Sep 1774 Zuid Beijerland) met Janneke van I(j)serloo
      (weduwe van Willem Cornelis de Heer van Ooltgensplaat).
      Cornelis en Janneke laten de volgende kinderen in Klundert dopen:
      - Maaijke 2/24 Dec 1775
      - Maria 18/26 Okt 1777
      - Johanna 28/30 Apr 1780
      - Hendrik 13/15 Jul 1781
      - Nicolaas 29 Jan 1784

      Hendrik Verwijs ondertrouwde 19 Apr 1748 in Puttershoek met eene Maaijke
      Bisschop.
      Ze lieten op 29 Jan 1749 in Puttershoek een zoon Cornelis dopen.
      Verder ontbreekt van hen elk spoor.

      Jan Gerrits Bisschop, gehuwd (o.a.) met Cornelia Hordijk laat op 4 Mrt 1725
      in Mijnsheerenland een dochter Maaike dopen.

      De vragen zijn:
      - Zijn de twee genoemde Cornelis Verwijs dezelfde persoon, zo ja wie waren
      dan de ouders van Hendrik Verwijs
      - Zijn de twee genoemde Maaijke Bisschop dezelfde persoon
      - Wie zijn de voorouders van Janneke I(j)sendoorn

      Vriendelijke groeten,

      Cock Rijerkerk, Le Lavandou, France
      www.rijerkerk.net
    • Arie Bos
      Message 2 of 7 , Feb 1, 2007
        Hét antwoord heb ik niet voor je. Maar 2x ondertrouw in verschillende
        plaatsen is op zich niet vreemd. Ben ik al zo vaak tegengekomen.
        Bijvoorbeeld eerst in de woonplaats van de bruid en daarna in de woonplaats
        van de bruidegom...

        Arie

        "People that hate cats will come back as mice in their next life."

        Genealogie en andere (Franse) zaken: www.gompie84.nl

        Altijd geïnteresseerd in:
        BOS(CH): Harmelen e.o., stad Utrecht vóór 1700
        BOLDUAN: Hinterpommern vóór 1884, Nederlands-Indië na 1884
        HOVIUS/HOOFT: Hilversum, Baarn e.o. vóór 1750
        van WEERDEN: 's-Hertogenbosch vóór 1700
        KLEIN HANEVELD: Achterhoek vóór 1800
        KAAS: Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen vóór 1830
        ter MAAT: Achterhoek en Duits grensgebied vóór 1750

        Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u
        niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is toegezonden,
        wordt u vriendelijk verzocht het bericht te verwijderen.

        This message may contain information that is not intended for you. If you
        are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are
        kindly requested to delete the message.

[...]

        Laat uw berichten hier in ieder geval "iets" met genealogie te maken hebben.

        Bezoek onze eigen Genealogie-site Zuid-Hollandse Eilanden
        http://www.rijerkerk.net/zuidh.eil

        23:30
      • T. van Poortvliet
        Message 3 of 7 , Feb 1, 2007
          Dag Cock,

          Misschien kun je iets vinden op http://people.zeelandnet.nl/janv/
          De site van Jan Verwijs met de hele familie.
          Daar staat in de stamboom bij nr. 910.00 deze C(K)ornelis en zijn Janneke.

          Tineke van Poortvliet-Gorissen
          Genealogie: fam. Gorissen(ZH); Jansen(ZH); van Oostenbrugge; Spee;
          van Poortvliet; Verwijs; van Splunter; Dieleman
          zie ook: http://gw.geneanet.org/vanpoortvliet
          kijk ook eens op: www.geocities.com/gorissen2003
          en op www.freewebs.com/vanpoortvliet

          Op 01-02-07 heeft Genealogie Rijerkerk-Bronner <genealogie@...>
          het volgende geschreven:

          Message 4 of 7 , Feb 1, 2007
            Hallo Tineke,

            Bedankt voor deze tip. Het antwoord op vraag 1. wordt daar, als e.e.a.
            klopt, inderdaad gegeven.

            Vriendelijke groet,

            Yahoo! Groups Links
          • Corrie Nieuwland
            Message 5 of 7 , Feb 1, 2007
              Hallo Cock

              Eerder is de naam IJserloo een vraag geweest op de site Hoeksche Waard. Daar
              zag ik dit over Janneke IJserloo:
              Janneke van IJserloo, gedoopt te Willemstad op 5 maart 1749, overleden te
              Zuid Beijerland op 5 maart 1823, dochter van Niklaas Hendriksz van IJserloo
              (zie 618) en Maria Blaak (zie 619).
              Gehuwd (1) te Willemstad op 27 juni 1771 met Willem Cornelisse de Heer,
              gedoopt te Ooltgensplaat op 20 december 1744, overleden te Klundert op 21
              maart 1773, zoon van Cornelis Cornelisz de Heer en Janneke Claasdr van der
              Sluijs.
              Gehuwd (2) te Klundert op 25 september 1774 met Cornelis Verwijs (zie 308).

              Groet Corrie

            • HHVerveer
              Message 6 of 7 , Feb 1, 2007
                L.S.,

                Bij een recent bezoek aan het RA kwam ik in de DTB's van Puttershoek van tussen ca. 1700 en 1720 een Tijs Dirks IJssendoorn tegen. Mijn eerste aanwijsbare voorvader was een eveneens een Tijs Dirks die in dezelfde periode (ter Veer/van der Veer- later Verveer geheten) in deze boeken figureert. Tijs Dirks IJssendoorn wordt een aantal malen consequent met dit achtervoegsel aangeduid en dat is kennelijk om verwarring te voorkomen. Deze Tijs Dirks IJssendoorn lijkt me een kandidaat voorouder van Janneke IJssendoorn.

                Met vriendelijke groeten, Herbert Verveer-Ridderkerk

              • Genealogie Rijerkerk-Bronner
                Message 7 of 7 , Feb 1, 2007
                  Hallo Corrie,

                  Bedankt. Hiermee is vraag 3 ook uit de boeken. Nu vraag 2 nog.

                  Ik kan het niet genoeg zeggen, wat is dit toch een fantastisch hulpvaardige
                  groep.