Re: [Gen ZH Eil] Stamt u af van Karel De Grote?

  • Anja van Ree
    Message 1 of 6 , Apr 1 1:09 AM
      i april
      ----- Original Message -----
      From: Cock et Marij Rijerkerk-Bronner
      To: Genealogie, Zuid-Hollandse Eilanden
      Sent: Saturday, April 01, 2006 12:08 AM
      Subject: [Gen ZH Eil] Stamt u af van Karel De Grote?

      Hallo genealogievriend(inn)en,

      Heel veel mensen vinden het leuk te weten van Karel de Grote af te stammen
      en dus van adellijke afstamming te zijn. Er zijn op de desbetreffende site
      dan ook al heel wat stamreeksen te bewonderen die aan moeten tonen dat
      iemand echt van KdG afstamt. Toch knaagt regelmatig de twijfel of al die
      filiaties in het verre verleden wel kloppen.

      Sinds kort bestaat de mogelijkheid die twijfels weg te nemen. In de
      graftombe van Karel de Grote in de Dom te Aken zijn namelijk alsnog
      restanten gevonden, die het mogelijk maakten zijn DNA te bepalen. Ter
      stimulering van het genealogisch onderzoek in Nederland heeft de
      universiteit van Nijmegen over het hele land verspreid een aantal meetpunten
      ingericht, waar u via wat speeksel, haar o.i.d. een monster af kunt geven,
      waarna u na enige tijd de uitslag, wel of niet afstammend van KdG, thuis
      gestuurd krijgt. Degenen die al een verbinding met KdG (menen te) hebben
      gevonden kunnen hier bevestiging of teleurstelling vinden, degenen die nog
      naar een verbinding zoeken kunnen nu zekerheid krijgen dat ze door moeten
      zoeken of dat verder zoeken tevergeefs zal blijken te zijn.

      Dit onderzoek zal tot 31 december 2006 geheel gratis zijn. Na die datum zal
      een, ons inziens niet geringe, bijdrage gevraagd worden.

      Zowel de NVG als het CBG komen binnenkort met een mededeling naar de leden
      over dit project, maar we dachten u deze voorinformatie niet te mogen
      onthouden.

      Nadere informatie over dit hele project, overigens vooralsnog uniek in de
      wereld, alsmede de adressen van de diverse meetpunten hebben we voor u
      verzameld op http://perso.wanadoo.fr/rijerkerk/kdg.htm

      Cock en Marij

      Laat uw berichten hier in ieder geval "iets" met genealogie te maken hebben.

      Bezoek onze eigen Genealogie-site Zuid-Hollandse Eilanden http://www.geocities.com/zuid_hollandse_eilanden

    • Arnold Zuiderent
      Message 2 of 6 , Apr 1 5:23 AM
        Beste Zuid-Hollanders,

        Dit is zeker een 1 april mop. Ook als er DNA van Karel gevonden zou
        zijn, is het zover ik weet slechts mogelijk om nakomelingen in de
        mannelijke lijn vast te stellen. Dat zullen er vrij weinig of geen
        zijn, naar ik aanneem. Deze methode wordt tegenwoordig vrij vaak
        tegepast, waarbij over een zo lange periode vrij veel mutaties
        mogelijk zijn, waardoor het geheel toch weer onzeker zou worden.

        Zou je vast kunnen stellen of iemand überhaupt via één of andere
        lijn van Karel af zou stammen, dan zouden we waarschijnlijk bijna
        allemaal hiertoe behoren. Wie dit nog niet gelooft, kan op mijn
        homepage zogenaamd "bewezen" lijnen (onder voorbehoud van ontrouwe
        moeders en foute onderzoekresultaten) naar alle 4 grootouders van
        mijn kinderen zien (sinds kort nieuw samengevat onder "Charlemagne"
        op www.zuiderent.ch)waarbij ik me niet verbeel dat dit qua
        afstamming iets bijzonders is. Het enig bijzondere is dat je ze ook
        kan vinden, wat vaak niet mogelijk blijkt.

        Groeten, Arnold Zuiderent

        --- In ZuidHollandse_Eilanden@yahoogroups.com, Anja van Ree
        <anja4711@...> wrote:

        > i april

        31/03/2006

> [...]
        maken hebben.

        > Bezoek onze eigen Genealogie-site Zuid-Hollandse Eilanden

      • Anthony Hofstee
        Message 3 of 6 , Apr 1 7:58 AM
          Arnold, just had another look at your impressive website. In your
          note below, something went wrong with the typing, a ) got in your
          address and you get a fault error. The address should be simply
          http://www.zuiderent.ch . Tony