Paulus Boom, Van der Werff en DNA

  • Nick Werring
    Message 1 of 2 , Apr 5, 2014
      Goedenavond mede-genealogen!

      Al jaren wist ik dat de Haagse Cornelia Anna Rustgemoet (1801-1869) twee 'onechte' dochters kreeg: mijn voorouder Elisabeth (*1824) en Geertrui Catharina (*1826).
      Onlangs kwam ik erachter dat in 1828 nog een jonggestorven dochter Johanna Paulina werd geboren. In tegenstelling tot de andere kinderen wordt in haar geboorteakte een vader genoemd: Paulus Joannes Boom.

      Lang heb ik gezocht naar een mogelijke vader van Elisabeth Rustgemoed, echter zonder resultaat. Haar moeder is echter nooit met Paulus Boom getrouwd, wel met een andere man maar hij kan niet de vader van haar kind(eren) zijn. In Den Haag is verder geen spoor van Paulus Boom te vinden. Hij was soldaat en werd in 1800 te Leiden geboren. Paulus Boom meldde zich (op naam van zijn broer!) in 1820 bij het leger. Hij maakte de Tiendaagse Veldtocht mee en bewaakte Fort Liefkenshoek. Na 1834 is hij spoorloos verdwenen. Het is natuurlijk mogelijk dat hij in België bleef.
      Ik stuur deze oproep echter naar alle Yahoo Groups waar ik lid van ben, want misschien heeft iemand hem toevallig in zijn of haar bestand staan. Dan verneem ik dat graag!

      Aangezien de drie dochters vrij kort na elkaar geboren zijn vermoed ik dat P.J. Boom best wel eens de vader van alle drie zou kunnen zijn. Bewijs hiervoor heb ik vooralsnog niet. Misschien dat er bij de geboorte van dochter Johanna Paulina (die duidelijk werd vernoemd) sprake was van een huwelijk, maar is dit nooit gebeurd.

      Het feit dat Paulus Joannes Boom voor mij spoorloos is verdwenen maakt hem interessant. Nog interessanter vind ik echter dat hij afstamt van de bekende Leidse burgemeester Pieter Adriaensz van der Werff (1529-1604). Over Van der Werff en zijn tijd rond het Leids Ontzet is zeer veel te vinden. Voor mij extra interessant want ik studeerde geschiedenis in Leiden!

      Dit brengt mij op het tweede punt.
      Ik ben erg benieuwd of er middels DNA-onderzoek een eventuele relatie kan worden vastgesteld tussen mij en mijn veronderstelde voorouder Paulus Boom of Pieter van der Werff?

      Ik las op internet dat DNA steeds vaker wordt toegepast door genealogische onderzoekers, maar ik weet er het fijne niet van. Is het bijvoorbeeld mogelijk om na zoveel generaties nog een verband aan te tonen tussen mijzelf en bijvoorbeeld nakomelingen van Paulus' broer?

      Ik ben zeer benieuwd naar jullie reactie!

      Met hartelijke groet,

      Nick Werring
    • Nick Werring
      Message 2 of 2 , Aug 25, 2014
        Goedemiddag mede-genealogen!

        In april stuurde ik onderstaande oproep.

[...]

        Ik ben er inmiddels achter dat er zeker mogelijkheden zijn om een dergelijk verband te leggen, mits ik een nakomeling vind met een zo kort mogelijke relatie tot Paulus Johannes Boom.

        Hij had diverse broers en zussen, het merendeel stierf echter zonder nakomelingen.

        Zijn zus Maria Catharina (*1816) kreeg wel diverse kinderen uit haar huwelijk met Cornelis Dominicus Kriek (1814-1893).
        Ik ben nu concreet op zoek naar nakomelingen uit dit gezin om hen te benaderen voor verder onderzoek.

        Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

        Met hartelijke groet,

        Nick Werring