TEUNIS OTTE geboren 1778, Leusden, Utrecht, Nederland Informatie

  • (no author)
    Message 1 of 3 , Jan 24, 2014
      TEUNIS OTTE geboren 1778, Leusden, Utrecht, Nederland Informatie

      Hallo,

      Ik ben op zoek naar meer informatie over TEUNIS OTTE, een achter-achter-overgrootvader. Hij werd geboren 15 februari 1778 in Leusden, Utrecht, Nederland, was getrouwd met Jacoba HAK op 9 oktober 1816, Amersfoort, Utrecht, Nederland en overleed 3 december 1829, Amersfoort, Utrecht, Nederland.

      Omdat Teunis Otte werd geboren in Leusden, misschien iemand op het prikbord kunnen weten of Leusden heeft een archief website online of een adres dat ik zou kunnen schrijven om voor meer informatie over wie de ouders en grootouders kunnen zijn en hun vitale informatie (geboorten, overlijdens , huwelijk data en plaatsen, enz.)

      Hartelijk dank voor alle hulp die u mij geven.
    • Maartje de Zeeuw
      Message 2 of 3 , Feb 1, 2014
        Hallo Jean
        Eerst dit. Ik zie dat je automatisch vertalen gebruikt heb. Dat kan aanleiding geven tot misverstanden. Als je iets niet begrijpt vraag dan maar om een uitleg in het Engels.

        Informatie is te vinden op de website van Amersfoort
        Als je eenmaal een datum weet kun je aktes zoeken op http://www.genver.nl/
        Verder is er informatie te vinden in de 'Eemlandse klappers'.  Die staan niet online maar ik heb er een DVD van.
        Algemeen is er veel te vinden https://www.wiewaswie.nl/

        Ik heb wat voor je nagezocht, heb veel voorouders in de streek.
        Leusden is niet eenvoudig omdat in die omgeving veel streeknamen door elkaar gebruikt worden.
        Ook moeilijk is dat er daar veel mensen woonden van de RK (RC) religie in een streek waar de meeste mensen protestants zijn.
        Ook Teunis Otte blijkt uit een RK familie te komen, (relatief onbekend voor mij)
        RK mensen trouwen in de periode voor 1813 meestal voor het gerecht (Amersfoort, Leusden of Asschat) en laten hun kinderen dopen in de parochies van Hamersveld en Achterveld. Beiden vallen onder Leusden.

        Wel makkelijk is de naam Geerlof (Gerlof, Geerlich). Die komt niet veel voor. Zoek vooral daarop. Ook Ott (Oth, Otto) is wat minder gebruikelijk.

        Bij Wiewaswie heb ik het huwelijk van Teunis gevonden. Daar worden zijn ouders genoemd. Geerlof Otte en Aaltje Evers.
        Teven het overlijden van een zus en een broer van Teunis. Aaltje en Otto. Beiden gebruiken de achternaam 'van Beek' .
        Zoek dus naar Geerlof van Beek.
        Aaltje overlijdt in 1858 als dochter van Geerlof van Beek en Aaltje Rossenberg.
        Otto overlijdt in 1833 als zoon van Geerlof Otten van Beek en Aaltje Eversen.

        Meer is te vinden bij Archiefeemland.
        Zoek onder Collectie / Voorouders / Voorouders overige bronnen.
        Zoeken op Geerlof levert bij de notariële akten onder andere het testament van Aaltje van Beek op. Teunis wordt hierin genoemd als haar broer Teunis van Beek.
        Ook vind je zo in 1787 de boedelscheiding van moeder Aaltje Everts. Geerlof is dan overleden en Aaltje hertrouwd met Jan Gerritsen. Het gaat om het erfdeel van haar kinderen, Ot, Evert, Aaltje en Teunis Geerlofsen,
        In 1798 is ook moeder Aaltje overleden en worden als kinderen alleen nog Oth, Aaltje en Teunis Geerloffen genoemd. Evert zal overleden zijn.

        Het huwelijk van Geerlof en Aaltje heb ik gevonden Eemlandse Klappers) onder het gerecht van Amersfoort. (23 feb 1770)  :Geerlof Otten, meerderjarige ouderloze j.m., wonende op Dorresteijn in vrijh. v. Af en Aeltje Everssen, me j.d., w. Af, assistent vader Evert Woutersz
        De kinderen worden gedoopt in Hamersveld
        Otte , Geerlof oo  Aeltie Everse
        Ot         op H. Berg         17-07-1770   Henderikje Everse
        Evert op H. Berg    11-11-1772 Henderikkje Everse
        Teunis Beekhuyssië in Le   14-12-1774 Niet Everse
        Aeltie Beekhuyssië op Ha 23-04-1776 Henderikkje Everse
        Teunis Beekhuyssië op Le 15-02-1778 Evert Woutersse

        De familie woont dus op het Beekhuisje. Getuigen zijn een zus en de vader van Aaltje.
        De doop van Aaltje heb ik niet gevonden, maar haar vader moet Evert Wouters van Rossenberg zijn. Ook van hem zijn aktes te vinden bij archiefeemland. Evert is een zoon van Wouter Peters van Rossenberg en Aeltje Jacobs. Hoe de moeder van Aaltje heet weet ik nog niet.

        Geerlof wordt op 7 jan 1740 gedoopt in Hamersveld als zoon van Oth Teunissen en Aaltje Geerlofs. (Eemlandse Klappers) Hij is de 2e van zes kinderen. De familie woont op 'de Beek'.
        Oth en Aaltje trouwen 11 jun 1734 onder het gerecht van Asschat en op 12 jun 1734 in de kerk van  Achterveld.
        Oth Thonissen is weduwnaar van Annitjen Jans (Jannetje Jans).
        Aeltje Geerlofs wordt ook Alheida Gerlachsen genoemd en komt van de Groote Ritt (Groote Riet).
        Als streeknaam ook nog Snorrenhoef genoemd. Dat ligt allemaal bij elkaar in de buurt.

        Aaltje is een dochter van Gerlach Henrixen (Graft) en Grietje Jans (Coenen). Doop 12 jul 1712 in Achterveld. Ze wonen op de Groote Riet.

        Oth is waarschijnlijk de zoon van Thonis (Teunis) Geurtsz en Lijsje (Lijsgen) Jacobs. Deze trouwen op 20 okt 168? (niet te lezen) onder het gerecht van Leusden. Thonis woont in Stoutenburg, Lijsje in Asschat.

        Een doop heb ik niet gevonden.

        Wel heb ik eventueel nog meer gegevens van broers en zussen en zo.

        Maartje de Zeeuw
           website: www.maartjese.nl

      • Jean Journey
        Message 3 of 3 , Feb 2, 2014