Re: [Utrecht_Genealogie] Op zoek naar de moeder van Hendrina MULDER (1827-1878)

  • Richard van Schaik
    Message 1 of 23 , Jul 9, 2013
      On 09-07-2013 2:45, Don Arnoldus wrote:

      > Dit was een leuke zoektocht naar een jarenlang hiaat in de kwartierstaat van
      > mijn dochters. Blijft natuurlijk het raadsel wie de vader is van Hendrina
      > MULDER/MULLER. Dat zal waarschijnlijk voor eeuwig een vraag blijven.

      Waarom treedt die Pieter Wou(d/t) zo vaak op als getuige? Maar andere
      kant is dat eerste uit BR Johannes heet (en is bij buitenechtelijke
      kinderen vaker vernoeming naar de vader). Maar ach inderdaad niet meer
      dan vermoedens en opties. Bij ene Johannes of variant daarop heb je
      immers half Nederland als optie ;-) .

      Groeten,
      Richard

      f.m.a.vanschaik@...
      http://www.fmavanschaik.nl/
    • Don Arnoldus
      Message 2 of 23 , Jul 10, 2013
        Hallo Richard,

        Ik weet dat er vaak voor geboorteaangiftes mensen werden gevraagd die
        (toevallig) ter plaatse waren, zoals veldwachters en bodes. In dit geval is
        het een van de buren van de kraamvrouw die samen met de vroedvrouw of dokter
        aangifte doet. Dan is er toch wel sprake van een zekere relatie. Ik denk
        niet dat Pieter de vader is van de kinderen. Johannes is de naam van Johanna
        Elizabeths vader. Dat is dus een gebruikelijke vernoeming, zeker voor een
        eerste zoontje. Maar inderdaad, bij een zo veelvoorkomende naam weet je het
        maar nooit.

        Bedankt voor je inspanningen, Richard. Zeer gewaardeerd.

        Vr.gr. Don Arnoldus