Re: [Utrecht_Genealogie] Op zoek naar de moeder van Hendrina MULDER (1827-1878)

  • Don Arnoldus
    Message 1 of 23 , Jul 8, 2013
      Het is allemaal te veel eer, heren Van Schaik en Huisman.
      En ik ben nu voor 99% overtuigd dat we op het juiste spoor zitten.

      Behalve Johanna MULLER en Hendrina MULDER kreeg Johanna Elisabeth
      MULLER/MULDER nog twee kinderen:
      Johannis, geb. Utrecht 17-12-1822
      https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10794-23156-8?cc=2023934&wc=M9QG-KHX:1342242439
      Gerrit, geb. 12-10-1830
      https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10795-45250-14?cc=2023934&wc=M9QG-KHL:749040016

      Vooral die laatste zoon, die overigens precies (!) 3 jaar later overleed
      (Utrecht 12-10-1833, akte 1240) geeft wat opmerkelijk details in de
      geboortakte. Aangeefster is namelijk de oma van de boreling, Johanna
      Elisabeth LEFEBER, weduwe van Johannes MULLER. Als getuige komen we in die
      geboorteakte o.a. tegen: Pieter Woud (hij tekent met Wout), kleermaker, 40
      jaar, won. Kreupelstraat.

      Kijken we de geboorteakte van Hendrina MULDER, geb. 01-04-1827 erop na:
      https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10794-39928-25?cc=2023934&wc=M9QG-KHV:48926992
      en wie komen we daar o.a. als getuige tegen? Juist, dezelfde Pieter Wout,
      kleermaker, 37 jaar, won. Kreupelstraat.

      Dit kan bijna geen toeval meer zijn! Voeg daarbij dat ik de vader van
      Johanna Elizabeth MULLER/MULDER ook als MULDER ben tegengekomen.

      In het Bevolkingsregister bleek ook nog een zekere Leendert VERBEEK op te
      duiken. Deze was sinds 28-05-1851 de echtgenoot van Johanna MULDER (* 1925),
      zie huw.akte Utrecht 1851-191. Het aardige van die trouwakte is, dat Johanna
      Elisabeth MULLER die akte mede ondertekend, zij het zeer kriebelig en met
      een gespiegelde E. Maar als 'winkelierster' moest zij natuurlijk de
      schrijfkunst inmiddels machtig zijn.
      https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10681-11547-60?cc=2023934&wc=M9QG-K8Q:n368006006

      Waarom toch die 1% twijfel? Ach... voor de zekerheid zullen we maar zeggen.

      Dit was een leuke zoektocht naar een jarenlang hiaat in de kwartierstaat van
      mijn dochters. Blijft natuurlijk het raadsel wie de vader is van Hendrina
      MULDER/MULLER. Dat zal waarschijnlijk voor eeuwig een vraag blijven.

      Vriendelijke groeten,
      Don Arnoldus

      Message 2 of 23 , Jul 9, 2013
        On 09-07-2013 2:45, Don Arnoldus wrote:

> [...]
        > mijn dochters. Blijft natuurlijk het raadsel wie de vader is van Hendrina
        > MULDER/MULLER. Dat zal waarschijnlijk voor eeuwig een vraag blijven.

        Waarom treedt die Pieter Wou(d/t) zo vaak op als getuige? Maar andere
        kant is dat eerste uit BR Johannes heet (en is bij buitenechtelijke
        kinderen vaker vernoeming naar de vader). Maar ach inderdaad niet meer
        dan vermoedens en opties. Bij ene Johannes of variant daarop heb je
        immers half Nederland als optie ;-) .

        Groeten,
        Richard

        f.m.a.vanschaik@...
        http://www.fmavanschaik.nl/
      • Don Arnoldus
        Message 3 of 23 , Jul 10, 2013
          Hallo Richard,

          Ik weet dat er vaak voor geboorteaangiftes mensen werden gevraagd die
          (toevallig) ter plaatse waren, zoals veldwachters en bodes. In dit geval is
          het een van de buren van de kraamvrouw die samen met de vroedvrouw of dokter
          aangifte doet. Dan is er toch wel sprake van een zekere relatie. Ik denk
          niet dat Pieter de vader is van de kinderen. Johannes is de naam van Johanna
          Elizabeths vader. Dat is dus een gebruikelijke vernoeming, zeker voor een
          eerste zoontje. Maar inderdaad, bij een zo veelvoorkomende naam weet je het
          maar nooit.

          Bedankt voor je inspanningen, Richard. Zeer gewaardeerd.

          Vr.gr. Don Arnoldus