RE: [Utrecht_Genealogie] Op zoek naar de moeder van Hendrina MULDER (1827-1878)

  • Ph.Huisman
    Message 1 of 23 , Jul 8, 2013
      Hallo Richard en Don,

      Ik heb de geboorteakte van een van de andere kinderen, Johanna, op de
      Keukenstraat opgezocht.

      Die is op 22 maart 1825 geboren als dochter van Johanna Elisabeth Muller oud
      twintig jaren wonende aan de Kreupelstraat 1015 Wijk A.

      Er staat op de kaart van de Keukenstraat ook een Hendrika uit 1827.

      In 1827 is in Utrecht geen geboorte van een Hendrika Muller te vinden maar
      wel van

      een Hendrina/ Hendrika.

      Volgens mij is daarmee het bewijs geleverd dat Don’’s theorie juist is.

      https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-30822-14258-63?cc=2018408
      <https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-30822-14258-63?cc=2018408&wc=
      MMBC-YPN:n1465815507> &wc=MMBC-YPN:n1465815507

      Met hartelijke groet,

      Flip Huisman

      Message 2 of 23 , Jul 8, 2013
        De verkeerde link, dit is de goede:

        https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10793-29760-35?cc=2023934
        <https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10793-29760-35?cc=2023934&wc=M9Q
        G-KHJ:1268606761> &wc=M9QG-KHJ:1268606761

        Van: Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com
> [...]

        MMBC-YPN:n1465815507> &wc=MMBC-YPN:n1465815507

        Nu mag jij weer verder, ik zie geen link tussen deze en eerder gegevene

      • Richard van Schaik
        Message 3 of 23 , Jul 8, 2013
          On 08-07-2013 21:47, Ph.Huisman wrote:
> [...]
          > <https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10793-29760-35?cc=2023934&wc=M9Q
          > G-KHJ:1268606761> &wc=M9QG-KHJ:1268606761

          Prima vondst in verder bewijs! Don mag verder maar heeft nu zoveel leads
          dat dit bijna niet meer mis kan gaan. Zie zijn volgende vragen over deze
          graag tegemoet.

          Groeten,
          Richard

          f.m.a.vanschaik@...
          http://www.fmavanschaik.nl/
        • Richard van Schaik
          Message 4 of 23 , Jul 8, 2013
            On 08-07-2013 21:47, Ph.Huisman wrote:
            > De verkeerde link, dit is de goede:

            Mag ik je nog een ding geven. Ik ken Don al meer jaren dan ik me wil
            herinneren. Opzetter / beheerder van websites m.b.t. genealogie en de
            genealogie tot in perfectie beheersend. Steeds zoekende naar bewijs.

            Dat is waaruit mijn antwoord en zijn reproach op minder volledig zijn.
            Weet natuurlijk dat binnen deze groep Jeroen als moderator ook graag
            iets meer wil voor ook anders zoekenden maar maakt mij niet uit. In deze
            volledig voor Don en soms anders weer volledig voor een ander. Voor Don
            blijf ik tot aan het gaatje gaan. Is en blijft voor mij een special!

            Groeten,
            Richard

            f.m.a.vanschaik@...
            http://www.fmavanschaik.nl/
          • Don Arnoldus
            Message 5 of 23 , Jul 8, 2013
              Het is allemaal te veel eer, heren Van Schaik en Huisman.
              En ik ben nu voor 99% overtuigd dat we op het juiste spoor zitten.

              Behalve Johanna MULLER en Hendrina MULDER kreeg Johanna Elisabeth
              MULLER/MULDER nog twee kinderen:
              Johannis, geb. Utrecht 17-12-1822
              https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10794-23156-8?cc=2023934&wc=M9QG-KHX:1342242439
              Gerrit, geb. 12-10-1830
              https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10795-45250-14?cc=2023934&wc=M9QG-KHL:749040016

              Vooral die laatste zoon, die overigens precies (!) 3 jaar later overleed
              (Utrecht 12-10-1833, akte 1240) geeft wat opmerkelijk details in de
              geboortakte. Aangeefster is namelijk de oma van de boreling, Johanna
              Elisabeth LEFEBER, weduwe van Johannes MULLER. Als getuige komen we in die
              geboorteakte o.a. tegen: Pieter Woud (hij tekent met Wout), kleermaker, 40
              jaar, won. Kreupelstraat.

              Kijken we de geboorteakte van Hendrina MULDER, geb. 01-04-1827 erop na:
              https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10794-39928-25?cc=2023934&wc=M9QG-KHV:48926992
              en wie komen we daar o.a. als getuige tegen? Juist, dezelfde Pieter Wout,
              kleermaker, 37 jaar, won. Kreupelstraat.

              Dit kan bijna geen toeval meer zijn! Voeg daarbij dat ik de vader van
              Johanna Elizabeth MULLER/MULDER ook als MULDER ben tegengekomen.

              In het Bevolkingsregister bleek ook nog een zekere Leendert VERBEEK op te
              duiken. Deze was sinds 28-05-1851 de echtgenoot van Johanna MULDER (* 1925),
              zie huw.akte Utrecht 1851-191. Het aardige van die trouwakte is, dat Johanna
              Elisabeth MULLER die akte mede ondertekend, zij het zeer kriebelig en met
              een gespiegelde E. Maar als 'winkelierster' moest zij natuurlijk de
              schrijfkunst inmiddels machtig zijn.
              https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10681-11547-60?cc=2023934&wc=M9QG-K8Q:n368006006

              Waarom toch die 1% twijfel? Ach... voor de zekerheid zullen we maar zeggen.

              Dit was een leuke zoektocht naar een jarenlang hiaat in de kwartierstaat van
              mijn dochters. Blijft natuurlijk het raadsel wie de vader is van Hendrina
              MULDER/MULLER. Dat zal waarschijnlijk voor eeuwig een vraag blijven.

              Vriendelijke groeten,
              Don Arnoldus

              Message 6 of 23 , Jul 9, 2013
                On 09-07-2013 2:45, Don Arnoldus wrote:

> [...]
                > mijn dochters. Blijft natuurlijk het raadsel wie de vader is van Hendrina
                > MULDER/MULLER. Dat zal waarschijnlijk voor eeuwig een vraag blijven.

                Waarom treedt die Pieter Wou(d/t) zo vaak op als getuige? Maar andere
                kant is dat eerste uit BR Johannes heet (en is bij buitenechtelijke
                kinderen vaker vernoeming naar de vader). Maar ach inderdaad niet meer
                dan vermoedens en opties. Bij ene Johannes of variant daarop heb je
                immers half Nederland als optie ;-) .

                Groeten,
                Richard

                f.m.a.vanschaik@...
                http://www.fmavanschaik.nl/
              • Don Arnoldus
                Message 7 of 23 , Jul 10, 2013
                  Hallo Richard,

                  Ik weet dat er vaak voor geboorteaangiftes mensen werden gevraagd die
                  (toevallig) ter plaatse waren, zoals veldwachters en bodes. In dit geval is
                  het een van de buren van de kraamvrouw die samen met de vroedvrouw of dokter
                  aangifte doet. Dan is er toch wel sprake van een zekere relatie. Ik denk
                  niet dat Pieter de vader is van de kinderen. Johannes is de naam van Johanna
                  Elizabeths vader. Dat is dus een gebruikelijke vernoeming, zeker voor een
                  eerste zoontje. Maar inderdaad, bij een zo veelvoorkomende naam weet je het
                  maar nooit.

                  Bedankt voor je inspanningen, Richard. Zeer gewaardeerd.

                  Vr.gr. Don Arnoldus