RE: [Utrecht_Genealogie] Dopen te Vreeswijk

  • genealogie nieuwsgroepen
    Message 1 of 12 , Jul 1, 2013
      Ha Richard

      Op basis van het Repertorium DTB zou je in Jutphaas moeten zoeken, maar daar
      heb ik niets kunnen vinden.

      Dan in een andere aangrenzende dorp gekeken (Schalkwijk) en daar vind ik:

      12 februari 1760 Schalkwijk (RK)

      Gaugje
      P: Kees van Stein

      M: Marie van Schaik

      M: Teuntje van Schaik

      Met vriendelijke groet

      Hans den Braber

      Message 2 of 12 , Jul 1, 2013
        On 01-07-2013 17:57, genealogie nieuwsgroepen wrote:
> [...]
        > heb ik niets kunnen vinden.
        >
        > Dan in een andere aangrenzende dorp gekeken (Schalkwijk) en daar vind ik:

        Dank je, die Gaugje heb ik staan en van haar moeder ook oudere
        voorouders. Maar dan zou ze Gaugje van Stein hebben moeten heten. Nu
        laten deze mensen veel dopen in Schalkwijk dus mogelijk wegens de
        familie daar. Mede ook dank je voor het plaatje. Helaas geen enkele
        aanwijzing dat ze in Vreeswijk wonen maar dat kan ook in de
        overlijdensakte verkeerd zijn opgegeven. Ik twijfel nog of dit wel klopt
        maar wel is dan de vernoeming te volgen want haar grootmoeder heet dan
        Goutje Stevense Buis. Andere kant is dat ik nog geen huwelijk tussen
        Kees (Cornelis) van Stein en Marie van Schaik heb gevonden, alleen maar
        twee kinderen van hun. Bij tweede kind Teuntje (1764) werd opgegeven dat
        ze op de Schalkwijse wetering wonen en is een doop in Jutphaas.

        Groeten,
        Richard

        f.m.a.vanschaik@...
        http://www.fmavanschaik.nl/
      • Richard van Schaik
        Message 3 of 12 , Jul 1, 2013
          On 01-07-2013 18:13, Richard van Schaik wrote:

> [...]
          > alleen maar twee kinderen van hun. Bij tweede kind Teuntje (1764) werd
          > opgegeven dat ze op de Schalkwijse wetering wonen en is een doop in

          Helaas, zijn ouders (die van Hendrik van der Linden) helpen ook niet erg
          bij het oplossen:
          Linden (van der) Henricus 23-11-1761 Kornelis Maria Versteeg Walsteeg
          23 baptus e Henricus fil[ius] leg[itimus] Korne-
          lii van der Linden et Mariæ Versteeg
          suscepit Maria van der Linden

          Kinderschare van Hendrik (Hein) van der Linden x Gougje van Schaik te
          Slootdijk is: Cornelis, Cornelis, Aaltje, Mietje, Jannetje, Teuntje,
          Toontje (laatste twee is tweeling). De eerste Cornelis en Aaltje heb ik
          geen bewijs van later voorkomen van. Tweede Cornelis heeft als
          doopgetuige o.a. Mari Versteeg. Vandaar deze ouders.

          Groeten,
          Richard

          f.m.a.vanschaik@...
          http://www.fmavanschaik.nl/
        • Richard van Schaik
          Message 4 of 12 , Jul 1, 2013
            On 01-07-2013 20:11, Richard van Schaik wrote:

> [...]
            > ik geen bewijs van later voorkomen van. Tweede Cornelis heeft als
            > doopgetuige o.a. Mari Versteeg. Vandaar deze ouders.

            Ik heb zelf een vermoeden dat de ouders zouden kunnen zijn:
            SCHAIJK Jan Stevense van, wednr. van Gooijgie Buijs, geb. en won.
            Vreeswijk, en Aaltje van den Dommel, geb. Jutphaas, won. Vreeswijk,
            aanget. 11-7-1760, tr. 28-7-1760. En dan vernoemd naar zijn overleden
            eerste vrouw. Maar ja, dan moet er wel eerst een doop gevonden worden.
            Gougje van Schaik bij haar overlijden te Zijpe wordt opgegeven als 85
            jaar en bij ronde getallen (vijf-vouden) krijg ik altijd een beetje de
            kriebels. Zij was de laatste uit dit gezin en aangegeven door "bekenden".

            Groeten,
            Richard

            f.m.a.vanschaik@...
            http://www.fmavanschaik.nl/
          • Genealogie
            Message 5 of 12 , Jul 2, 2013
              Beste Richard,

              Als je de doop en trouwboeken van Slootdijk en ook Abcoude en Loenen
              doorspit kun je waarschijnlijk de namen van de broers en zussen
              reconstrueren van Hendrik van de Linde(n). Het lijkt erop dat Hendrik 3x
              getrouwd is geweest. Ook de dopen gevonden van een aantal kinderen van
              Hendrik en Gougje in Slootdijk

              Ook zijn Hendrik en Gougje doopgetuigen geweest..

              Bij het overleden van Gougje heb ik gevonden dat de aangever haar schoonzoon
              was. Zie de site van genea.pedete. de plaats Zijpe.

              Kijk maar eens hieronder.

              Ook heb ik zelf ervaren dat Katholieken uit Vreeswijk en Jutphaas naar
              Montfoort gingen voor dopen en huwelijken.

              Succes met het zoeken naar de doop van Gougje.

              Groetjes Jenny van Soest-van de Bilt

              RK Trouwen Slootdijk pdf bestand op www.hogenda.nl

              LINDE Hendrik van der, en Jannetje Heus, tr. 26-4-1785.

              LINDEN Hendrik van der, en Cornelia van Rijn, tr. 8-8-1786.

              LINDEN Hendrik van der, en Gougje van Schaik, tr. 24-3-1789.

              http://www.genea.pedete.net/

              http://www.genea.pedete.net/zijpe/index.htm

              Gezinsblad

              Hendrik van der Linde, geb. te Utrecht ± 1762, ovl. te Zijpe 29 sep 1843,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm> Adres aan het Kanaal 29 sep
              1843 met:
              Gougje van Schaik, geb. te Vreeswijk ± 1761,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/1491.htm> aangever Martinus van Woesik,
              ovl. te Zijpe 23 dec 1845, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm>
              Adres aan het Kanaal 23 dec 1845

              1) <http://www.genea.pedete.net/zijpe/1491.htm> Jannetje van der Linde,
              alias: Johanna, geb. te Loenen ± 1798, of Loenersloot
              , ovl. te Zijpe 6 dec 1844,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm> Adres aan het Kanaal 6 dec
              1844
              Gehuwd te Loenen 26 apr 1828 met:
              Martinus van Woesik, alias: Woesik, geb. te Appeltern ± 1800, ovl. te Zijpe
              5 aug 1846, beroep(en): brugwachter,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm> Adres aan het Kanaal 5 aug
              1846, zoon van <http://www.genea.pedete.net/zijpe/7913.htm> Gerrit van
              Woesik en Anna Hendriks

              Gezinsblad

[...]
              1844, dochter van <http://www.genea.pedete.net/zijpe/871.htm> Hendrik van
              der Linde en Gougje van Schaik

              1) <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9207.htm> Christina Gouda van Woesik,
              alias: Goudina, geb. te Loenersloot ± 1830, ovl. na 1901, beroep(en):
              dienstmeid, woonplaats(en): Zijpe
              Gehuwd te Zijpe 16 feb 1850, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6189.htm>
              voogd bruid Jan Harp, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/4656.htm> voogd
              bruid Arie Geel, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5461.htm> getuige
              Pieter Voorthuijsen, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6370.htm> getuige
              Willem Ambuul, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6322.htm> getuige Abraham
              Peetoom, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5694.htm> getuige Willem van Os
              met:
              Mattheus Petrus Nicolaas Meijer, geb. te Alkmaar ± 1824, ovl. te Zijpe 21
              okt 1879, beroep(en): kleermaker,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres2450.htm> Adres Wijk K aan de
              Kolksluis 21 okt 1879, zoon van
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/10567.htm> Anthonius Franciscus Meijer en
              Emerentiana Brouwer

              2) <http://www.genea.pedete.net/zijpe/11994.htm> Hendrik van Woesik, alias:
              Woesik, geb. te Zeist ± 1835, ovl. te Zijpe 13 mrt 1896, beroep(en):
              kleermaker, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres2432.htm> Adres Wijk K
              het Zand 13 mrt 1896
              Gehuwd te Zijpe 2 okt 1858, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9358.htm>
              getuige Jan Zomer, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/7881.htm> getuige
              Pieter Groen, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6357.htm> getuige Pieter
              Hoep, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5461.htm> getuige Pieter
              Voorthuijsen met:
              Gerritje Beemsterboer, alias: Gerarda, geb. te Schagen ± 1832, ovl. na 1898,
              woonplaats(en): Zijpe, dochter van
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9362.htm> Gerrit Beemsterboer en Maartje
              Nieuweboer

              3) Johannes van Woesik, geb. te Zijpe 26 sep 1840,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres341.htm> Adres aan het Kanaal Huis
              359 26 sep 1840

              Gezinsblad

              Martinus van Woesik, alias: Woesik
              Gehuwd te Zijpe 25 okt 1845, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6931.htm>
              getuige Sijmon Pietersz Jonker,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6357.htm> getuige Pieter Hoep,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5461.htm> getuige Pieter Voorthuijsen,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5694.htm> getuige Willem van Os met:
              Ariaantje Siewers, geb. te Zijpe 26 okt 1819, ovl. te Anna Paulowna 20 mei
              1885, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres24.htm> Adres Sint
              Maartensbrug 26 okt 1819, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres2294.htm>
              Adres Middenvliet 20 mei 1885 1e huwelijk
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9247.htm> 2e huwelijk
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9193.htm> 3e huwelijk, dochter van
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/7066.htm> Pieter Adriaansz Siewers en
              Maartje Willems 't Hart

              1) <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14328.htm> Johanna van Woesik, geb.
              te Zijpe 18 nov 1845, ovl. na 1898, woonplaats(en): Anna Paulowna,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm> Adres aan het Kanaal 18 nov
              1845
              Gehuwd te Anna Paulowna 9 feb 1871,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14389.htm> getuige Pieter Zwaan,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14960.htm> getuige Hendrik Rentenaar,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/13996.htm> getuige Teunis Langedijk,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14007.htm> getuige Jan Klaasz Visser met:

              Simon Wit, geb. te Nieuwe Niedorp ± 1846, ovl. te Anna Paulowna 2 feb 1877,
              beroep(en): landman, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres2294.htm>
              Adres Middenvliet 2 feb 1877, zoon van
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14329.htm> Cornelis Wit en Grietje Hoofd

              2) Grietje van Woesik, geb. te Zijpe 2 jan 1847, ovl. te Zijpe 4 mrt 1847,
              <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres19.htm> Adres Grootesloot 2 jan
              1847, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres19.htm> Adres Grootesloot 4
              mrt 1847

              http://www.geneaknowhow.net/vpnd/ut/slootdijk_dtbrk.html

              22-5-1789 cornelis hendrik van der linden en gouwtje van scahik
              mesen van der linden loeneloenersloot

              8-3-1794 aaltje hijn van der linde en gauwtje van schaik
              lijsje bilschup loenderloot

              27-8-1796 mietje hendrik van der linden en gooltje van schaik
              jan de jong en cornelia van der linden

              6-1-1798 jannetje heneicus van der linden en gooltje van schaik
              henricus maarschalk en gaugje van beek vreland

              16-6-1800 teuntje en toontje heijn van der linden en gaugje van schaik
              1) jan van beek 2) willem van de linden loendersloot

              RK dopen Abcoude

              12-6-1789 teuntje jan de jong en keetje van der linde heijn van der linde en
              geertruij de jong

              16-10-1791 maria barent gijssel steventje van der linde hendrik van der
              linde en gouge van schaaik

              1-11-1792 maria willem van der linde en dirkje verweij hendrik van der linde
              en goijtje van schaik

              http://www.genealogiezuidoostutrecht.org/

              Message 6 of 12 , Jul 2, 2013
                On 02-07-2013 18:46, Genealogie wrote:
> [...]
                > reconstrueren van Hendrik van de Linde(n). Het lijkt erop dat Hendrik 3x
                > getrouwd is geweest. Ook de dopen gevonden van een aantal kinderen van

                In Jutphaas 1761 Gouwtje als dochter van Jan van Beek x Teuntje Stevens
                (waarschijnlijk Teuntje Jans van Schaik waar hij mee trouwt welke vader
                een Jan Stevens van Schaik is) en later 1766 nog een Gudula, dan heet
                zij wel Teuntje van Schaik.
                In Schalkwijk de Gaugje als dochter van Cornelis van Stein x Maria van
                Schaik zoals Hans den Braber ook al vond.
                In Montfoort helaas niets gevonden wat ergens op lijkt.

                Steeds 1755 - 1769 nagetrokken in de orginelen (ongeveer maximale
                leeftijdsgrensen van Gougje van Schaik). Dopen en trouwen Slootdijk heb
                ik redelijk (er is ook nog een Cornelis in 1791 als zoon van dit
                echtpaar waarbij waarschijnlijk de moeder van Hendrik als doopgetuige).
                Hendrik van der Linden is voor mij iets minder relevant daar dit over
                mijn reconstructie Van Schaik in elke spelling gaat (anders is het einde
                zoek). Generatie van de kinderen van Gougje van Schaik stopt het voor
                mij. Dat de aangever van overlijden de schoonzoon Martinus van Woesik
                was had ik even gemist. Maakt de aangifte iets meer betrouwbaar.

                Ik durf Gougje nog steeds nergens aan te koppelen maar zoek met alle
                opties in het hoofd gewoon verder.

                Veel dank en groeten,
                Richard

                f.m.a.vanschaik@...
                http://www.fmavanschaik.nl/
              • Richard van Schaik
                Message 7 of 12 , Jul 2, 2013
                  On 02-07-2013 20:21, Richard van Schaik wrote:

> [...]
                  > aangifte iets meer betrouwbaar.
                  >
                  > Ik durf Gougje nog steeds nergens aan te koppelen maar zoek met alle

                  Nog even de doopgetuigen in Slootdijk nagelezen in mijn bestand en dan
                  komt ook de familie van Jan van Beek als boven genoemd zeker voor.
                  Familie is dus goed maar de exacte plaatsing daarbinnen voor mij nog
                  niet duidelijk genoeg.

                  Groeten,
                  Richard

                  f.m.a.vanschaik@...
                  http://www.fmavanschaik.nl/
                • Richard van Schaik
                  Message 8 of 12 , Jul 2, 2013
                    On 02-07-2013 20:49, Richard van Schaik wrote:
> [...]
                    > komt ook de familie van Jan van Beek als boven genoemd zeker voor.
                    > Familie is dus goed maar de exacte plaatsing daarbinnen voor mij nog

                    Nog even een samenvatting: Cornelis (Kees) van Stein en Maria van Schaik
                    laten duidelijk een kind dopen te Schalkwijk wat voor mij bovenaan staat
                    als optie maar dan had ze Van Stein moeten heten en niet Van Schaik.
                    Tenzij daar ik daar geen huwelijk van heb kunnen vinden dit een
                    illegitiem kind is. Kan en opties zijn aangedragen. Maar er is geen
                    gegeven dat dit een illegitiem kind is.

                    Andere gevonden kinderen met soortgelijke naam zijn bewijsbaar uit
                    legitiem huwelijk en dragen dan de achternaam van de vader. Maar zijn
                    meest waarschijnlijk familie daar ze optreden als doopgetuige te Slootdijk.

                    Probleem isoleert zich dus (binnen gevondene) tot "was er een huwelijk
                    tussen Cornelis (Kees) van Stein en Maria van Schaik" of waren de
                    kinderen daaruit illegitiem zonder dat dit opgegeven werd. Zou mij
                    verbazen daar de dominees en predikanten toen zeer openhartig waren in
                    hun vermeldingen.

                    Groeten,
                    Richard

                    f.m.a.vanschaik@...