RE: [Utrecht_Genealogie] Dopen te Vreeswijk

  • Arie Bos
    Message 1 of 12 , Jul 1, 2013
      Het onvolprezen 'Repertorium DTB' geeft aan dat je in Jutphaas moet zoeken.

      Message 2 of 12 , Jul 1, 2013
        Ha Richard

        Op basis van het Repertorium DTB zou je in Jutphaas moeten zoeken, maar daar
        heb ik niets kunnen vinden.

        Dan in een andere aangrenzende dorp gekeken (Schalkwijk) en daar vind ik:

        12 februari 1760 Schalkwijk (RK)

        Gaugje
        P: Kees van Stein

        M: Marie van Schaik

        M: Teuntje van Schaik

        Met vriendelijke groet

        Hans den Braber

[...]

        f.m.a.vanschaik@... <mailto:f.m.a.vanschaik%40gmail.com>
        http://www.fmavanschaik.nl/

      • Richard van Schaik
        Message 3 of 12 , Jul 1, 2013
          On 01-07-2013 17:57, genealogie nieuwsgroepen wrote:
> [...]
          > heb ik niets kunnen vinden.
          >
          > Dan in een andere aangrenzende dorp gekeken (Schalkwijk) en daar vind ik:

          Dank je, die Gaugje heb ik staan en van haar moeder ook oudere
          voorouders. Maar dan zou ze Gaugje van Stein hebben moeten heten. Nu
          laten deze mensen veel dopen in Schalkwijk dus mogelijk wegens de
          familie daar. Mede ook dank je voor het plaatje. Helaas geen enkele
          aanwijzing dat ze in Vreeswijk wonen maar dat kan ook in de
          overlijdensakte verkeerd zijn opgegeven. Ik twijfel nog of dit wel klopt
          maar wel is dan de vernoeming te volgen want haar grootmoeder heet dan
          Goutje Stevense Buis. Andere kant is dat ik nog geen huwelijk tussen
          Kees (Cornelis) van Stein en Marie van Schaik heb gevonden, alleen maar
          twee kinderen van hun. Bij tweede kind Teuntje (1764) werd opgegeven dat
          ze op de Schalkwijse wetering wonen en is een doop in Jutphaas.

          Groeten,
          Richard

          f.m.a.vanschaik@...
          http://www.fmavanschaik.nl/
        • Richard van Schaik
          Message 4 of 12 , Jul 1, 2013
            On 01-07-2013 18:13, Richard van Schaik wrote:

> [...]
            > alleen maar twee kinderen van hun. Bij tweede kind Teuntje (1764) werd
            > opgegeven dat ze op de Schalkwijse wetering wonen en is een doop in

            Helaas, zijn ouders (die van Hendrik van der Linden) helpen ook niet erg
            bij het oplossen:
            Linden (van der) Henricus 23-11-1761 Kornelis Maria Versteeg Walsteeg
            23 baptus e Henricus fil[ius] leg[itimus] Korne-
            lii van der Linden et Mariæ Versteeg
            suscepit Maria van der Linden

            Kinderschare van Hendrik (Hein) van der Linden x Gougje van Schaik te
            Slootdijk is: Cornelis, Cornelis, Aaltje, Mietje, Jannetje, Teuntje,
            Toontje (laatste twee is tweeling). De eerste Cornelis en Aaltje heb ik
            geen bewijs van later voorkomen van. Tweede Cornelis heeft als
            doopgetuige o.a. Mari Versteeg. Vandaar deze ouders.

            Groeten,
            Richard

            f.m.a.vanschaik@...
            http://www.fmavanschaik.nl/
          • Richard van Schaik
            Message 5 of 12 , Jul 1, 2013
              On 01-07-2013 20:11, Richard van Schaik wrote:

> [...]
              > ik geen bewijs van later voorkomen van. Tweede Cornelis heeft als
              > doopgetuige o.a. Mari Versteeg. Vandaar deze ouders.

              Ik heb zelf een vermoeden dat de ouders zouden kunnen zijn:
              SCHAIJK Jan Stevense van, wednr. van Gooijgie Buijs, geb. en won.
              Vreeswijk, en Aaltje van den Dommel, geb. Jutphaas, won. Vreeswijk,
              aanget. 11-7-1760, tr. 28-7-1760. En dan vernoemd naar zijn overleden
              eerste vrouw. Maar ja, dan moet er wel eerst een doop gevonden worden.
              Gougje van Schaik bij haar overlijden te Zijpe wordt opgegeven als 85
              jaar en bij ronde getallen (vijf-vouden) krijg ik altijd een beetje de
              kriebels. Zij was de laatste uit dit gezin en aangegeven door "bekenden".

              Groeten,
              Richard

              f.m.a.vanschaik@...
              http://www.fmavanschaik.nl/
            • Genealogie
              Message 6 of 12 , Jul 2, 2013
                Beste Richard,

                Als je de doop en trouwboeken van Slootdijk en ook Abcoude en Loenen
                doorspit kun je waarschijnlijk de namen van de broers en zussen
                reconstrueren van Hendrik van de Linde(n). Het lijkt erop dat Hendrik 3x
                getrouwd is geweest. Ook de dopen gevonden van een aantal kinderen van
                Hendrik en Gougje in Slootdijk

                Ook zijn Hendrik en Gougje doopgetuigen geweest..

                Bij het overleden van Gougje heb ik gevonden dat de aangever haar schoonzoon
                was. Zie de site van genea.pedete. de plaats Zijpe.

                Kijk maar eens hieronder.

                Ook heb ik zelf ervaren dat Katholieken uit Vreeswijk en Jutphaas naar
                Montfoort gingen voor dopen en huwelijken.

                Succes met het zoeken naar de doop van Gougje.

                Groetjes Jenny van Soest-van de Bilt

                RK Trouwen Slootdijk pdf bestand op www.hogenda.nl

                LINDE Hendrik van der, en Jannetje Heus, tr. 26-4-1785.

                LINDEN Hendrik van der, en Cornelia van Rijn, tr. 8-8-1786.

                LINDEN Hendrik van der, en Gougje van Schaik, tr. 24-3-1789.

                http://www.genea.pedete.net/

                http://www.genea.pedete.net/zijpe/index.htm

                Gezinsblad

                Hendrik van der Linde, geb. te Utrecht ± 1762, ovl. te Zijpe 29 sep 1843,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm> Adres aan het Kanaal 29 sep
                1843 met:
                Gougje van Schaik, geb. te Vreeswijk ± 1761,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/1491.htm> aangever Martinus van Woesik,
                ovl. te Zijpe 23 dec 1845, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm>
                Adres aan het Kanaal 23 dec 1845

                1) <http://www.genea.pedete.net/zijpe/1491.htm> Jannetje van der Linde,
                alias: Johanna, geb. te Loenen ± 1798, of Loenersloot
                , ovl. te Zijpe 6 dec 1844,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm> Adres aan het Kanaal 6 dec
                1844
                Gehuwd te Loenen 26 apr 1828 met:
                Martinus van Woesik, alias: Woesik, geb. te Appeltern ± 1800, ovl. te Zijpe
                5 aug 1846, beroep(en): brugwachter,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm> Adres aan het Kanaal 5 aug
                1846, zoon van <http://www.genea.pedete.net/zijpe/7913.htm> Gerrit van
                Woesik en Anna Hendriks

                Gezinsblad

[...]
                1844, dochter van <http://www.genea.pedete.net/zijpe/871.htm> Hendrik van
                der Linde en Gougje van Schaik

                1) <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9207.htm> Christina Gouda van Woesik,
                alias: Goudina, geb. te Loenersloot ± 1830, ovl. na 1901, beroep(en):
                dienstmeid, woonplaats(en): Zijpe
                Gehuwd te Zijpe 16 feb 1850, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6189.htm>
                voogd bruid Jan Harp, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/4656.htm> voogd
                bruid Arie Geel, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5461.htm> getuige
                Pieter Voorthuijsen, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6370.htm> getuige
                Willem Ambuul, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6322.htm> getuige Abraham
                Peetoom, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5694.htm> getuige Willem van Os
                met:
                Mattheus Petrus Nicolaas Meijer, geb. te Alkmaar ± 1824, ovl. te Zijpe 21
                okt 1879, beroep(en): kleermaker,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres2450.htm> Adres Wijk K aan de
                Kolksluis 21 okt 1879, zoon van
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/10567.htm> Anthonius Franciscus Meijer en
                Emerentiana Brouwer

                2) <http://www.genea.pedete.net/zijpe/11994.htm> Hendrik van Woesik, alias:
                Woesik, geb. te Zeist ± 1835, ovl. te Zijpe 13 mrt 1896, beroep(en):
                kleermaker, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres2432.htm> Adres Wijk K
                het Zand 13 mrt 1896
                Gehuwd te Zijpe 2 okt 1858, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9358.htm>
                getuige Jan Zomer, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/7881.htm> getuige
                Pieter Groen, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6357.htm> getuige Pieter
                Hoep, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5461.htm> getuige Pieter
                Voorthuijsen met:
                Gerritje Beemsterboer, alias: Gerarda, geb. te Schagen ± 1832, ovl. na 1898,
                woonplaats(en): Zijpe, dochter van
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9362.htm> Gerrit Beemsterboer en Maartje
                Nieuweboer

                3) Johannes van Woesik, geb. te Zijpe 26 sep 1840,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres341.htm> Adres aan het Kanaal Huis
                359 26 sep 1840

                Gezinsblad

                Martinus van Woesik, alias: Woesik
                Gehuwd te Zijpe 25 okt 1845, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6931.htm>
                getuige Sijmon Pietersz Jonker,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6357.htm> getuige Pieter Hoep,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5461.htm> getuige Pieter Voorthuijsen,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5694.htm> getuige Willem van Os met:
                Ariaantje Siewers, geb. te Zijpe 26 okt 1819, ovl. te Anna Paulowna 20 mei
                1885, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres24.htm> Adres Sint
                Maartensbrug 26 okt 1819, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres2294.htm>
                Adres Middenvliet 20 mei 1885 1e huwelijk
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9247.htm> 2e huwelijk
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9193.htm> 3e huwelijk, dochter van
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/7066.htm> Pieter Adriaansz Siewers en
                Maartje Willems 't Hart

                1) <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14328.htm> Johanna van Woesik, geb.
                te Zijpe 18 nov 1845, ovl. na 1898, woonplaats(en): Anna Paulowna,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm> Adres aan het Kanaal 18 nov
                1845
                Gehuwd te Anna Paulowna 9 feb 1871,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14389.htm> getuige Pieter Zwaan,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14960.htm> getuige Hendrik Rentenaar,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/13996.htm> getuige Teunis Langedijk,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14007.htm> getuige Jan Klaasz Visser met:

                Simon Wit, geb. te Nieuwe Niedorp ± 1846, ovl. te Anna Paulowna 2 feb 1877,
                beroep(en): landman, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres2294.htm>
                Adres Middenvliet 2 feb 1877, zoon van
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14329.htm> Cornelis Wit en Grietje Hoofd

                2) Grietje van Woesik, geb. te Zijpe 2 jan 1847, ovl. te Zijpe 4 mrt 1847,
                <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres19.htm> Adres Grootesloot 2 jan
                1847, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres19.htm> Adres Grootesloot 4
                mrt 1847

                http://www.geneaknowhow.net/vpnd/ut/slootdijk_dtbrk.html

                22-5-1789 cornelis hendrik van der linden en gouwtje van scahik
                mesen van der linden loeneloenersloot

                8-3-1794 aaltje hijn van der linde en gauwtje van schaik
                lijsje bilschup loenderloot

                27-8-1796 mietje hendrik van der linden en gooltje van schaik
                jan de jong en cornelia van der linden

                6-1-1798 jannetje heneicus van der linden en gooltje van schaik
                henricus maarschalk en gaugje van beek vreland

                16-6-1800 teuntje en toontje heijn van der linden en gaugje van schaik
                1) jan van beek 2) willem van de linden loendersloot

                RK dopen Abcoude

                12-6-1789 teuntje jan de jong en keetje van der linde heijn van der linde en
                geertruij de jong

                16-10-1791 maria barent gijssel steventje van der linde hendrik van der
                linde en gouge van schaaik

                1-11-1792 maria willem van der linde en dirkje verweij hendrik van der linde
                en goijtje van schaik

                http://www.genealogiezuidoostutrecht.org/

                Message 7 of 12 , Jul 2, 2013
                  On 02-07-2013 18:46, Genealogie wrote:
> [...]
                  > reconstrueren van Hendrik van de Linde(n). Het lijkt erop dat Hendrik 3x
                  > getrouwd is geweest. Ook de dopen gevonden van een aantal kinderen van

                  In Jutphaas 1761 Gouwtje als dochter van Jan van Beek x Teuntje Stevens
                  (waarschijnlijk Teuntje Jans van Schaik waar hij mee trouwt welke vader
                  een Jan Stevens van Schaik is) en later 1766 nog een Gudula, dan heet
                  zij wel Teuntje van Schaik.
                  In Schalkwijk de Gaugje als dochter van Cornelis van Stein x Maria van
                  Schaik zoals Hans den Braber ook al vond.
                  In Montfoort helaas niets gevonden wat ergens op lijkt.

                  Steeds 1755 - 1769 nagetrokken in de orginelen (ongeveer maximale
                  leeftijdsgrensen van Gougje van Schaik). Dopen en trouwen Slootdijk heb
                  ik redelijk (er is ook nog een Cornelis in 1791 als zoon van dit
                  echtpaar waarbij waarschijnlijk de moeder van Hendrik als doopgetuige).
                  Hendrik van der Linden is voor mij iets minder relevant daar dit over
                  mijn reconstructie Van Schaik in elke spelling gaat (anders is het einde
                  zoek). Generatie van de kinderen van Gougje van Schaik stopt het voor
                  mij. Dat de aangever van overlijden de schoonzoon Martinus van Woesik
                  was had ik even gemist. Maakt de aangifte iets meer betrouwbaar.

                  Ik durf Gougje nog steeds nergens aan te koppelen maar zoek met alle
                  opties in het hoofd gewoon verder.

                  Veel dank en groeten,
                  Richard

                  f.m.a.vanschaik@...
                  http://www.fmavanschaik.nl/
                • Richard van Schaik
                  Message 8 of 12 , Jul 2, 2013
                    On 02-07-2013 20:21, Richard van Schaik wrote:

> [...]
                    > aangifte iets meer betrouwbaar.
                    >
                    > Ik durf Gougje nog steeds nergens aan te koppelen maar zoek met alle

                    Nog even de doopgetuigen in Slootdijk nagelezen in mijn bestand en dan
                    komt ook de familie van Jan van Beek als boven genoemd zeker voor.
                    Familie is dus goed maar de exacte plaatsing daarbinnen voor mij nog
                    niet duidelijk genoeg.

                    Groeten,
                    Richard

                    f.m.a.vanschaik@...
                    http://www.fmavanschaik.nl/
                  • Richard van Schaik
                    Message 9 of 12 , Jul 2, 2013
                      On 02-07-2013 20:49, Richard van Schaik wrote:
> [...]
                      > komt ook de familie van Jan van Beek als boven genoemd zeker voor.
                      > Familie is dus goed maar de exacte plaatsing daarbinnen voor mij nog

                      Nog even een samenvatting: Cornelis (Kees) van Stein en Maria van Schaik
                      laten duidelijk een kind dopen te Schalkwijk wat voor mij bovenaan staat
                      als optie maar dan had ze Van Stein moeten heten en niet Van Schaik.
                      Tenzij daar ik daar geen huwelijk van heb kunnen vinden dit een
                      illegitiem kind is. Kan en opties zijn aangedragen. Maar er is geen
                      gegeven dat dit een illegitiem kind is.

                      Andere gevonden kinderen met soortgelijke naam zijn bewijsbaar uit
                      legitiem huwelijk en dragen dan de achternaam van de vader. Maar zijn
                      meest waarschijnlijk familie daar ze optreden als doopgetuige te Slootdijk.

                      Probleem isoleert zich dus (binnen gevondene) tot "was er een huwelijk
                      tussen Cornelis (Kees) van Stein en Maria van Schaik" of waren de
                      kinderen daaruit illegitiem zonder dat dit opgegeven werd. Zou mij
                      verbazen daar de dominees en predikanten toen zeer openhartig waren in
                      hun vermeldingen.

                      Groeten,
                      Richard

                      f.m.a.vanschaik@...