Dopen te Vreeswijk

  • Richard van Schaik
    Message 1 of 12 , Jun 30, 2013
      Hoi,

      Weet iemand toevallig uit het hoofd waar de RK dopen van Vreeswijk
      plaatsvonden rond 1760. Ik probeer de ouders van Gougje te vinden:
      SCHAIK Gougje van, en Hendrik van der Linden tr. 24-3-1789 [Loenen &
      Slootdijk]. Beide zijn keurig in de BS te traceren en overleden te Zijpe
      (hij 1843, zij 1845) maar helaas zonder opgave van de namen van de
      ouders. Er zijn 7 kinderen tussen 1789 en 1800 en t/m het laatste
      huwelijk van hun kinderen zijn zij persoonlijk aanwezig. Op basis van
      leeftijd en geboorteplaats opgegeven bij overlijden kom ik dan rond 1760
      uit kwa geboorte / doop. Hij is uit Utrecht dus niet zo'n probleem maar
      zij stamt uit Vreeswijk en oudste RK doopboek daar is van 1797 - 1811.
      Daar zijn vpnd.nl en fs via genver.nl het wel over eens ;-)

      Bij voorbaat dank,
      Richard

      f.m.a.vanschaik@...
      http://www.fmavanschaik.nl/
    • Huismail
      Message 2 of 12 , Jun 30, 2013
        Dag Richard,

        Ik zou eens kijken in Jutphaas en Vianen.

        Met vriendelijke groet,

        Jos Verkroost

        Op 30 jun. 2013 om 18:23 heeft Richard van Schaik <f.m.a.vanschaik@...> het volgende geschreven:

      • Richard van Schaik
        Message 3 of 12 , Jun 30, 2013
          Hoi Jos,

          > Dag Richard,
          >
          > Ik zou eens kijken in Jutphaas en Vianen.

          Dank voor de hints. Jutphaas heb ik al zo compleet als mij mogelijk via
          vpnd.nl maar Vianen zou goede optie kunnen zijn.

          Groeten,
          Richard

          f.m.a.vanschaik@...
          http://www.fmavanschaik.nl/
        • Arie Bos
          Message 4 of 12 , Jul 1, 2013
            Het onvolprezen 'Repertorium DTB' geeft aan dat je in Jutphaas moet zoeken.

[...]

          • genealogie nieuwsgroepen
            Message 5 of 12 , Jul 1, 2013
              Ha Richard

              Op basis van het Repertorium DTB zou je in Jutphaas moeten zoeken, maar daar
              heb ik niets kunnen vinden.

              Dan in een andere aangrenzende dorp gekeken (Schalkwijk) en daar vind ik:

              12 februari 1760 Schalkwijk (RK)

              Gaugje
              P: Kees van Stein

              M: Marie van Schaik

              M: Teuntje van Schaik

              Met vriendelijke groet

              Hans den Braber

[...]

              f.m.a.vanschaik@... <mailto:f.m.a.vanschaik%40gmail.com>
              http://www.fmavanschaik.nl/

            • Richard van Schaik
              Message 6 of 12 , Jul 1, 2013
                On 01-07-2013 17:57, genealogie nieuwsgroepen wrote:
> [...]
                > heb ik niets kunnen vinden.
                >
                > Dan in een andere aangrenzende dorp gekeken (Schalkwijk) en daar vind ik:

                Dank je, die Gaugje heb ik staan en van haar moeder ook oudere
                voorouders. Maar dan zou ze Gaugje van Stein hebben moeten heten. Nu
                laten deze mensen veel dopen in Schalkwijk dus mogelijk wegens de
                familie daar. Mede ook dank je voor het plaatje. Helaas geen enkele
                aanwijzing dat ze in Vreeswijk wonen maar dat kan ook in de
                overlijdensakte verkeerd zijn opgegeven. Ik twijfel nog of dit wel klopt
                maar wel is dan de vernoeming te volgen want haar grootmoeder heet dan
                Goutje Stevense Buis. Andere kant is dat ik nog geen huwelijk tussen
                Kees (Cornelis) van Stein en Marie van Schaik heb gevonden, alleen maar
                twee kinderen van hun. Bij tweede kind Teuntje (1764) werd opgegeven dat
                ze op de Schalkwijse wetering wonen en is een doop in Jutphaas.

                Groeten,
                Richard

                f.m.a.vanschaik@...
                http://www.fmavanschaik.nl/
              • Richard van Schaik
                Message 7 of 12 , Jul 1, 2013
                  On 01-07-2013 18:13, Richard van Schaik wrote:

> [...]
                  > alleen maar twee kinderen van hun. Bij tweede kind Teuntje (1764) werd
                  > opgegeven dat ze op de Schalkwijse wetering wonen en is een doop in

                  Helaas, zijn ouders (die van Hendrik van der Linden) helpen ook niet erg
                  bij het oplossen:
                  Linden (van der) Henricus 23-11-1761 Kornelis Maria Versteeg Walsteeg
                  23 baptus e Henricus fil[ius] leg[itimus] Korne-
                  lii van der Linden et Mariæ Versteeg
                  suscepit Maria van der Linden

                  Kinderschare van Hendrik (Hein) van der Linden x Gougje van Schaik te
                  Slootdijk is: Cornelis, Cornelis, Aaltje, Mietje, Jannetje, Teuntje,
                  Toontje (laatste twee is tweeling). De eerste Cornelis en Aaltje heb ik
                  geen bewijs van later voorkomen van. Tweede Cornelis heeft als
                  doopgetuige o.a. Mari Versteeg. Vandaar deze ouders.

                  Groeten,
                  Richard

                  f.m.a.vanschaik@...
                  http://www.fmavanschaik.nl/
                • Richard van Schaik
                  Message 8 of 12 , Jul 1, 2013
                    On 01-07-2013 20:11, Richard van Schaik wrote:

> [...]
                    > ik geen bewijs van later voorkomen van. Tweede Cornelis heeft als
                    > doopgetuige o.a. Mari Versteeg. Vandaar deze ouders.

                    Ik heb zelf een vermoeden dat de ouders zouden kunnen zijn:
                    SCHAIJK Jan Stevense van, wednr. van Gooijgie Buijs, geb. en won.
                    Vreeswijk, en Aaltje van den Dommel, geb. Jutphaas, won. Vreeswijk,
                    aanget. 11-7-1760, tr. 28-7-1760. En dan vernoemd naar zijn overleden
                    eerste vrouw. Maar ja, dan moet er wel eerst een doop gevonden worden.
                    Gougje van Schaik bij haar overlijden te Zijpe wordt opgegeven als 85
                    jaar en bij ronde getallen (vijf-vouden) krijg ik altijd een beetje de
                    kriebels. Zij was de laatste uit dit gezin en aangegeven door "bekenden".

                    Groeten,
                    Richard

                    f.m.a.vanschaik@...
                    http://www.fmavanschaik.nl/
                  • Genealogie
                    Message 9 of 12 , Jul 2, 2013
                      Beste Richard,

                      Als je de doop en trouwboeken van Slootdijk en ook Abcoude en Loenen
                      doorspit kun je waarschijnlijk de namen van de broers en zussen
                      reconstrueren van Hendrik van de Linde(n). Het lijkt erop dat Hendrik 3x
                      getrouwd is geweest. Ook de dopen gevonden van een aantal kinderen van
                      Hendrik en Gougje in Slootdijk

                      Ook zijn Hendrik en Gougje doopgetuigen geweest..

                      Bij het overleden van Gougje heb ik gevonden dat de aangever haar schoonzoon
                      was. Zie de site van genea.pedete. de plaats Zijpe.

                      Kijk maar eens hieronder.

                      Ook heb ik zelf ervaren dat Katholieken uit Vreeswijk en Jutphaas naar
                      Montfoort gingen voor dopen en huwelijken.

                      Succes met het zoeken naar de doop van Gougje.

                      Groetjes Jenny van Soest-van de Bilt

                      RK Trouwen Slootdijk pdf bestand op www.hogenda.nl

                      LINDE Hendrik van der, en Jannetje Heus, tr. 26-4-1785.

                      LINDEN Hendrik van der, en Cornelia van Rijn, tr. 8-8-1786.

                      LINDEN Hendrik van der, en Gougje van Schaik, tr. 24-3-1789.

                      http://www.genea.pedete.net/

                      http://www.genea.pedete.net/zijpe/index.htm

                      Gezinsblad

                      Hendrik van der Linde, geb. te Utrecht ± 1762, ovl. te Zijpe 29 sep 1843,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm> Adres aan het Kanaal 29 sep
                      1843 met:
                      Gougje van Schaik, geb. te Vreeswijk ± 1761,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/1491.htm> aangever Martinus van Woesik,
                      ovl. te Zijpe 23 dec 1845, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm>
                      Adres aan het Kanaal 23 dec 1845

                      1) <http://www.genea.pedete.net/zijpe/1491.htm> Jannetje van der Linde,
                      alias: Johanna, geb. te Loenen ± 1798, of Loenersloot
                      , ovl. te Zijpe 6 dec 1844,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm> Adres aan het Kanaal 6 dec
                      1844
                      Gehuwd te Loenen 26 apr 1828 met:
                      Martinus van Woesik, alias: Woesik, geb. te Appeltern ± 1800, ovl. te Zijpe
                      5 aug 1846, beroep(en): brugwachter,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm> Adres aan het Kanaal 5 aug
                      1846, zoon van <http://www.genea.pedete.net/zijpe/7913.htm> Gerrit van
                      Woesik en Anna Hendriks

                      Gezinsblad

[...]
                      1844, dochter van <http://www.genea.pedete.net/zijpe/871.htm> Hendrik van
                      der Linde en Gougje van Schaik

                      1) <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9207.htm> Christina Gouda van Woesik,
                      alias: Goudina, geb. te Loenersloot ± 1830, ovl. na 1901, beroep(en):
                      dienstmeid, woonplaats(en): Zijpe
                      Gehuwd te Zijpe 16 feb 1850, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6189.htm>
                      voogd bruid Jan Harp, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/4656.htm> voogd
                      bruid Arie Geel, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5461.htm> getuige
                      Pieter Voorthuijsen, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6370.htm> getuige
                      Willem Ambuul, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6322.htm> getuige Abraham
                      Peetoom, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5694.htm> getuige Willem van Os
                      met:
                      Mattheus Petrus Nicolaas Meijer, geb. te Alkmaar ± 1824, ovl. te Zijpe 21
                      okt 1879, beroep(en): kleermaker,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres2450.htm> Adres Wijk K aan de
                      Kolksluis 21 okt 1879, zoon van
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/10567.htm> Anthonius Franciscus Meijer en
                      Emerentiana Brouwer

                      2) <http://www.genea.pedete.net/zijpe/11994.htm> Hendrik van Woesik, alias:
                      Woesik, geb. te Zeist ± 1835, ovl. te Zijpe 13 mrt 1896, beroep(en):
                      kleermaker, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres2432.htm> Adres Wijk K
                      het Zand 13 mrt 1896
                      Gehuwd te Zijpe 2 okt 1858, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9358.htm>
                      getuige Jan Zomer, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/7881.htm> getuige
                      Pieter Groen, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6357.htm> getuige Pieter
                      Hoep, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5461.htm> getuige Pieter
                      Voorthuijsen met:
                      Gerritje Beemsterboer, alias: Gerarda, geb. te Schagen ± 1832, ovl. na 1898,
                      woonplaats(en): Zijpe, dochter van
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9362.htm> Gerrit Beemsterboer en Maartje
                      Nieuweboer

                      3) Johannes van Woesik, geb. te Zijpe 26 sep 1840,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres341.htm> Adres aan het Kanaal Huis
                      359 26 sep 1840

                      Gezinsblad

                      Martinus van Woesik, alias: Woesik
                      Gehuwd te Zijpe 25 okt 1845, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6931.htm>
                      getuige Sijmon Pietersz Jonker,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/6357.htm> getuige Pieter Hoep,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5461.htm> getuige Pieter Voorthuijsen,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/5694.htm> getuige Willem van Os met:
                      Ariaantje Siewers, geb. te Zijpe 26 okt 1819, ovl. te Anna Paulowna 20 mei
                      1885, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres24.htm> Adres Sint
                      Maartensbrug 26 okt 1819, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres2294.htm>
                      Adres Middenvliet 20 mei 1885 1e huwelijk
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9247.htm> 2e huwelijk
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/9193.htm> 3e huwelijk, dochter van
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/7066.htm> Pieter Adriaansz Siewers en
                      Maartje Willems 't Hart

                      1) <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14328.htm> Johanna van Woesik, geb.
                      te Zijpe 18 nov 1845, ovl. na 1898, woonplaats(en): Anna Paulowna,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres127.htm> Adres aan het Kanaal 18 nov
                      1845
                      Gehuwd te Anna Paulowna 9 feb 1871,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14389.htm> getuige Pieter Zwaan,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14960.htm> getuige Hendrik Rentenaar,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/13996.htm> getuige Teunis Langedijk,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14007.htm> getuige Jan Klaasz Visser met:

                      Simon Wit, geb. te Nieuwe Niedorp ± 1846, ovl. te Anna Paulowna 2 feb 1877,
                      beroep(en): landman, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres2294.htm>
                      Adres Middenvliet 2 feb 1877, zoon van
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/14329.htm> Cornelis Wit en Grietje Hoofd

                      2) Grietje van Woesik, geb. te Zijpe 2 jan 1847, ovl. te Zijpe 4 mrt 1847,
                      <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres19.htm> Adres Grootesloot 2 jan
                      1847, <http://www.genea.pedete.net/zijpe/adres19.htm> Adres Grootesloot 4
                      mrt 1847

                      http://www.geneaknowhow.net/vpnd/ut/slootdijk_dtbrk.html

                      22-5-1789 cornelis hendrik van der linden en gouwtje van scahik
                      mesen van der linden loeneloenersloot

                      8-3-1794 aaltje hijn van der linde en gauwtje van schaik
                      lijsje bilschup loenderloot

                      27-8-1796 mietje hendrik van der linden en gooltje van schaik
                      jan de jong en cornelia van der linden

                      6-1-1798 jannetje heneicus van der linden en gooltje van schaik
                      henricus maarschalk en gaugje van beek vreland

                      16-6-1800 teuntje en toontje heijn van der linden en gaugje van schaik
                      1) jan van beek 2) willem van de linden loendersloot

                      RK dopen Abcoude

                      12-6-1789 teuntje jan de jong en keetje van der linde heijn van der linde en
                      geertruij de jong

                      16-10-1791 maria barent gijssel steventje van der linde hendrik van der
                      linde en gouge van schaaik

                      1-11-1792 maria willem van der linde en dirkje verweij hendrik van der linde
                      en goijtje van schaik

                      http://www.genealogiezuidoostutrecht.org/

                      Message 10 of 12 , Jul 2, 2013
                        On 02-07-2013 18:46, Genealogie wrote:
> [...]
                        > reconstrueren van Hendrik van de Linde(n). Het lijkt erop dat Hendrik 3x
                        > getrouwd is geweest. Ook de dopen gevonden van een aantal kinderen van

                        In Jutphaas 1761 Gouwtje als dochter van Jan van Beek x Teuntje Stevens
                        (waarschijnlijk Teuntje Jans van Schaik waar hij mee trouwt welke vader
                        een Jan Stevens van Schaik is) en later 1766 nog een Gudula, dan heet
                        zij wel Teuntje van Schaik.
                        In Schalkwijk de Gaugje als dochter van Cornelis van Stein x Maria van
                        Schaik zoals Hans den Braber ook al vond.
                        In Montfoort helaas niets gevonden wat ergens op lijkt.

                        Steeds 1755 - 1769 nagetrokken in de orginelen (ongeveer maximale
                        leeftijdsgrensen van Gougje van Schaik). Dopen en trouwen Slootdijk heb
                        ik redelijk (er is ook nog een Cornelis in 1791 als zoon van dit
                        echtpaar waarbij waarschijnlijk de moeder van Hendrik als doopgetuige).
                        Hendrik van der Linden is voor mij iets minder relevant daar dit over
                        mijn reconstructie Van Schaik in elke spelling gaat (anders is het einde
                        zoek). Generatie van de kinderen van Gougje van Schaik stopt het voor
                        mij. Dat de aangever van overlijden de schoonzoon Martinus van Woesik
                        was had ik even gemist. Maakt de aangifte iets meer betrouwbaar.

                        Ik durf Gougje nog steeds nergens aan te koppelen maar zoek met alle
                        opties in het hoofd gewoon verder.

                        Veel dank en groeten,
                        Richard

                        f.m.a.vanschaik@...
                        http://www.fmavanschaik.nl/
                      • Richard van Schaik
                        Message 11 of 12 , Jul 2, 2013
                          On 02-07-2013 20:21, Richard van Schaik wrote:

> [...]
                          > aangifte iets meer betrouwbaar.
                          >
                          > Ik durf Gougje nog steeds nergens aan te koppelen maar zoek met alle

                          Nog even de doopgetuigen in Slootdijk nagelezen in mijn bestand en dan
                          komt ook de familie van Jan van Beek als boven genoemd zeker voor.
                          Familie is dus goed maar de exacte plaatsing daarbinnen voor mij nog
                          niet duidelijk genoeg.

                          Groeten,
                          Richard

                          f.m.a.vanschaik@...
                          http://www.fmavanschaik.nl/
                        • Richard van Schaik
                          Message 12 of 12 , Jul 2, 2013
                            On 02-07-2013 20:49, Richard van Schaik wrote:
> [...]
                            > komt ook de familie van Jan van Beek als boven genoemd zeker voor.
                            > Familie is dus goed maar de exacte plaatsing daarbinnen voor mij nog

                            Nog even een samenvatting: Cornelis (Kees) van Stein en Maria van Schaik
                            laten duidelijk een kind dopen te Schalkwijk wat voor mij bovenaan staat
                            als optie maar dan had ze Van Stein moeten heten en niet Van Schaik.
                            Tenzij daar ik daar geen huwelijk van heb kunnen vinden dit een
                            illegitiem kind is. Kan en opties zijn aangedragen. Maar er is geen
                            gegeven dat dit een illegitiem kind is.

                            Andere gevonden kinderen met soortgelijke naam zijn bewijsbaar uit
                            legitiem huwelijk en dragen dan de achternaam van de vader. Maar zijn
                            meest waarschijnlijk familie daar ze optreden als doopgetuige te Slootdijk.

                            Probleem isoleert zich dus (binnen gevondene) tot "was er een huwelijk
                            tussen Cornelis (Kees) van Stein en Maria van Schaik" of waren de
                            kinderen daaruit illegitiem zonder dat dit opgegeven werd. Zou mij
                            verbazen daar de dominees en predikanten toen zeer openhartig waren in
                            hun vermeldingen.

                            Groeten,
                            Richard

                            f.m.a.vanschaik@...