Derde graads verwantschap (rooms)

  • Richard van Schaik
    Message 1 of 4 , Mar 3 3:13 PM
      Hoi,

      Heb een huwelijk 1699 in Jutphaas met verwantschap in de derde graad
      waarvoor dispensatie. Ik vergeet altijd hoe dat te tellen maar meen dat
      dat gelijke overgrootouders waren. Zit ik dan correct of moet ik anders
      tellen.

      Met dank,
      Richard

      Huwelijk: 07 FEB 1699
      Man: Gijsbert Hendrickse van Schaick
      Vrouw: Theuntie Theunis van Oostveen
      Getuigen: Aeltie Cnelis van Meltenburg, Cornelia Theunis
      Opmerking: cum dispensatione in tertio gradu consanguinitatis. [= met
      vrijstelling op de derde graad van de bloedverwantschap]

      f.m.a.vanschaik@...
      http://www.fmavanschaik.nl/
    • L.Bijlsma
      Message 2 of 4 , Mar 3 9:36 PM
        Goedemorgen Richard,
        Gevonden op:
        http://www.erfwijzer.nl/woordenboek/graad%20van%20bloedverwantschap.html
        a.. Je moeder is 1e graads (in rechte lijn).
        b.. Je opa is 2e graads (in rechte lijn).
        c.. Je zus is 2e graads (in zijlijn): moeder (1) - zus (2).
        d.. Je tante is 3e graads (in zijlijn): moeder (1) - oma (2) - tante (3).
        e.. Het kind van je achternicht is 7e graads (in zijlijn): moeder (1) -
        oma (2) - over grootmoeder (3) - oudtante (4) - nicht van moeder (5) -
        achternicht (6) - kind van achternicht (7).
        Óf:

        http://www.rorate.com/kerkrecht/kr_print.php?t=ro_kerkrecht&id=176

        Binnen het canoniek recht is de telling sinds de Codex van 1983 simpel. Waar
        de Codex van 1917 nog dubbele tellingen kenden is het sinds 1983 gewoon:
        1 per geboorte er bovenop. Daarnaast bestaat er een onderscheid tussen
        ?rechte lijn? en ?zijlijn?.

        Enkele voorbeelden:
        Indien u de graad wil weten tussen u en uw grootvader begint u te tellen bij
        uzelf.
        Naar uw ouders is 1 graad.
        Naar de vader van uw vader/moeder is weer 1 graad.
        Kortom: U en uw grootvader (opa) zijn 2e graads verwant. Aangezien u in de
        telling alleen maar naar boven bent gegaan is dit dus 2e graads in de rechte
        lijn.
        (U en uw overgrootvader is nog een lijn verder, dat is dus 3e graads in de
        rechte lijn)

        Indien men in de telling naar boven gaat en vervolgens weer naar beneden
        moet, is er sprake van ?zijlijn?.

        U en uw broer bijvoorbeeld.
        Naar de gemeenschappelijke ouders is 1 graad naar boven.
        Naar uw broer is 1 graad naar beneden.
        Kortom: u en uw broer broer/zus zijn 2e graads in de zijlijn.

        Nou bijvoorbeeld u en een kind van uw oom.
        Naar uw ouders is 1 graad naar boven (rechte lijn).
        Naar uw grootouders is weer 1 graad naar boven (nog steeds rechte lijn dus).
        Naar uw oom is echter 1 graad naar beneden (staat immers op dezelfde hoogte
        als uw vader/moeder). Dit betekent dat het dus een verwantschap in de
        zijlijn is!
        Vervolgens nog naar het kind (uw neef of nicht) 1 graad naar beneden.
        Kortom: U en uw nicht/neef zijn 4e graads verwant in de zijlijn
        Kortom: U en uw oom/tante zijn ...... inderdaad 3egraads in de zijlijn
        verwant.

        Ten laatste: u en een kind van uw broer/zus (ook nicht en neef in het
        Nederlands trouwens). Dat is dus 3e graads in de zijlijn. Immers het is ??n
        verder dan u en uw broer/zus.

        Nogmaals:
        1) Alles recht naar boven (ouders, grootouders, overgrootouders etc. noemt
        men rechte lijn).
        2) Indien men terug moet naar naaste familie, zoals oom, tante, neef en
        nicht wordt het zijlijn.

        Met vr. gr. Lineke Bijlsma
        .
> [...]
        > Opmerking: cum dispensatione in tertio gradu consanguinitatis. [= met
        > vrijstelling op de derde graad van de bloedverwantschap]

      • Richard van Schaik
        Message 3 of 4 , Mar 4 8:36 AM
          On 04-03-2013 6:36, L.Bijlsma wrote:
> [...]
          > oma (2) - over grootmoeder (3) - oudtante (4) - nicht van moeder (5) -
          > achternicht (6) - kind van achternicht (7).

          Dank je wel voor het opzoeken van deze telling, die ken ik echter goed.
          Helaas is bij mijn weten deze telling niet geldig bij de oude katholieke
          huwelijken. Daar tel je tot de gemeenschappelijke voorouder. Dat kan
          betekenen dat voor de bruidegom een ander getal geldt dan voor de bruid
          zoals b.v. verwant in de tweede / derde graad. Als het bij beiden gelijk
          is dan wordt maar een getal gegeven. Wat ik even kwijt ben is waar je de
          1 neerzet (bruidegom / bruid zelf of de ouders) maar ik meen bij de
          ouders waardoor derde graad gemeenschappelijke overgrootouders levert.
          Ik werk gewoon te weinig met die oude katholieke telling.

          Groeten,
          Richard

          f.m.a.vanschaik@...
          http://www.fmavanschaik.nl/
        • Richard van Schaik
          Message 4 of 4 , Mar 4 9:05 AM
            On 04-03-2013 17:36, Richard van Schaik wrote:

> [...]

            Ik vermoed dat de telling van Codex 1917 of eerder degene is die ik zoek
            en zal daarop google loslaten.

            Groeten,
            Richard

            f.m.a.vanschaik@...