Adriana Trijntje Bakker, deel II

  • Leo Bakker
    Message 1 of 9 , Feb 16, 2013
      Beste medezoekers,

      Een paar dagen geleden heb ik een vraag gesteld over de bovenstaande ADRIANA
      TRIJNTJE BAKKER, die schijnbaar 2x is overleden.

      Even chronologisch:

      17-03-1872, geboren te Rotterdam (akte 1236) als dochter van Pieter Bakker
      en Trijntje Zwart.

      21-12-1892, getrouwd te Rotterdam met Johannes Schuilwerve (akte 1506). Uit
      dit huwelijk 7 kinderen te Rotterdam.

      08-09-1915, scheiding te Rotterdam

      18-10-1916, getrouwd te Rotterdam met Arie van Dijk (akte p71v). Uit dit
      huwelijk geen kinderen

      28-11-1929, overleden te Rotterdam (akte 5574)

      31-08-1938, hertrouwt Arie van Dijk met Sijgje Rook. Deze gescheiden dame
      woonde overigens al enige tijd in Rotterdam in bij het gezin Van Dijk-Bakker
      (GK Rotterdam)

      07-02-1939, overlijden te Rotterdam van Arie van Dijk (akte 645)

      Maar dan:

      19-11-1942, overlijden te Breukelen-St.Pieters (akte 16) van Adriana
      Trijntje Bakker, d.v. Pieter Bakker en Trijntje Zwart, oud 70 jaar.

      19-11-1942, overlijdensakte in de woonplaats Breukelen-Nijenrode (akte 26)
      met dezelfde gegevens uit de akte uit B.-St. Pieters.

      Zowel het archief Utrecht als het archief Rotterdam hebben voor mij de
      overlijdensakten nagezien, maar de enige conclusie is, dat alle drie de
      overlijdensakten overeenkomstige persoonsgegevens melden!?

      Van de 4 gezinskaarten voor A.T. Bakker in Rotterdam (1872-1940) word ik ook
      niet veel wijzer. Alle gegevens kloppen, maar er staat duidelijk op vermeld,
      dat Adriana Trijntje in 1929 overleden is.

      Mijn enige hoop is nog gevestigd op de bevolkingsregisters in Breukelen.
      Misschien staan daar nog aanwijzingen op, waar A.T. Bakker vandaan kwam en
      misschien een geboortedatum?

      Helaas kan ik zelf niet naar Utrecht, maar ik zou het zeer waarderen als
      iemand een keertje de gezinskaart(en) van Adriana Trijntje Bakker zou willen
      nakijken op informatie!

      Als het inderdaad dezelfde A.T. Bakker is, wie is er dan in Rotterdam
      overleden? Ze had wel een dochtertje Schuilwerve met dezelfde voornamen,
      maar die kan nooit 57 jaar oud geweest zijn in 1929!

      Raadselachtig...

      Met vriendelijke groet,

      Leo Bakker

    • kees
      Message 2 of 9 , Feb 18, 2013
        Hallo Leo,

        Interessant probleem!
        Het enige wat ik kan verzinnen, is dat ook haar tweede huwelijk slecht was. Mogelijk werd dit versterkt door Sijgje Rook. Een vreemde situatie om een gescheiden vrouw in huis te nemen. Mogelijk is ze gevlucht naar Breukelen en wist haar man niet waar ze was en hebben ze uiteindelijk een overlijdensakte op laten stellen. Wel vreemd is, dat dat dan niet vermeld is in de overlijdensakte.

        Misschien is iemand uit de groep, zoiets eerder tegen gekomen?
        Ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.

        Groeten,
        Kees

        --- In Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com, "Leo Bakker" <l.a.bakker@...> wrote:

> [...]
        > overleden? Ze had wel een dochtertje Schuilwerve met dezelfde voornamen,
        > maar die kan nooit 57 jaar oud geweest zijn in 1929!

      • Bregje Steenhuizen
        Message 3 of 9 , Feb 19, 2013
          Dag Leo, ik vermoed dat er in Utrecht geen BR van Breukelen is van na 1900. Van de meeste plaatsen buiten de stad Utrecht gaat het BR vaak niet verder dan 1900, uitzonderingen daargelaten. Maar denkelijk ga ik volgende week naar het archief en zal kijken wat er van Breukelen te vinden is. Anders moet er in Breukelen zelf gezocht worden. Groetjes Bregje.

[...]

          Geen virus gevonden in dit bericht.
          Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
          Versie: 2013.0.2899 / Virusdatabase: 2639/6110 - datum van uitgifte: 02/17/13

        • Ph.Huisman
          Message 4 of 9 , Feb 19, 2013
            Hallo Leo,

            Ik heb via Genver de overlijdensaktes van Rotterdam, Breukelen - Sint Pieter
            en Breukelen - Neijenrode, gedownload, Ik zal ze je separaat toesturen.

            Op de akte van Rotterdam staat ook een grafnummer vermeld en de aangevers
            van haar overlijden , misschien kun je daar wat mee.

            Uit de akten van Breukelen blijkt dat ze in Breukelen - Sint Pieter is
            overleden, terwijl ze op dat moment in Breukelen - Neijenrode woonde

            Op de akten is te lezen dat ze in Rotterdam is geboren. In Rotterdam werd
            in 1872 ook een Christina Maria Bakker geboren als dochter van een andere
            Pieter Bakker, maar die blijkt in 1927 te zijn overleden.

            Breukelen - Sint Pieter en Breukelen - Neijenrode zijn 1 januari 1949
            opgegaan in Breukelen, Breukelen is op 1 januari 2011 opgegaan in Stichtse
            Vecht.

            Met hartelijke groet,

            Flip Huisman

            <mailto:Utrecht_Genealogie%40yahoogroups.com> , "Leo Bakker" wrote:

> [...]
            > overleden? Ze had wel een dochtertje Schuilwerve met dezelfde voornamen,
            > maar die kan nooit 57 jaar oud geweest zijn in 1929!

          • Ph.Huisman
            Message 5 of 9 , Feb 19, 2013
              Hallo Leo,

              Ik denk dat ik het raadsel heb opgelost. Op Graftombe.nl heb ik in Breukelen
              oud het graf gevonden van Trijntje Bakker.

              In hetzelfde graf ligt Abraham Bakker (Foto wordt separaat nagezonden):

              Bakker, Trijntje

              Voornaam

              Trijntje

              Achternaam

              Bakker

              Begraafplaats

              Breukelen oud <http://www.graftombe.nl/names/1753/B>

              Geboortedatum

              03-03-1872

              Overlijdensdatum

              19-11-1942

              Geboorteplaats

              Overlijdensplaats

              Foto Id

              SANY0700

              Familie informatie:

              Voornaam

              Achternaam

              Begraafplaats

              Geboortedatum

              Overlijdensdatum

              Foto Id

              Abraham

              Bakker <http://www.graftombe.nl/names/info/1358765/bakker>

              Breukelen oud <http://www.graftombe.nl/category/1753/breukelen_oud>

              01-04-1893

              19-12-1972

              SANY0700

              Abraham Bakker wordt op 1-4-1893 in Breukelen Sint Pieter geboren als zoon
              van Pieter Bakker en Neeltje Dekker.

              Pieter en Neeltje vestigen zich waarschijnlijk zo rond 1873 in Breukelen
              Sint Pieter, want in augustus 1873 wordt hun zoon Gerrit (naar opa Gerrit
              Bakker zie onder)daar geboren.

              Pieter en Neeltje komen daarvoor in beeld in de Gemeente Capelle aan den
              IJssel (grenzend aan Rotterdam) , waar zij op 14 mei 1869 in het huwelijk
              treden:

              Bruidegom:Pieter Bakker Geboorteplaats:Capelle aan den IJssel

              Leeftijd:26

              Vader bruidegom:Gerrit Bakker

              Moeder bruidegom:Johanna den Outer

              Bruid:Neeltje Dekker

              Geboorteplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

              Leeftijd:22

              Vader bruid:Leendert Dekker

              Moeder bruid:Trijntje van Vliet

              Gebeurtenis:Huwelijk

              Datum:vrijdag 14 mei 1869

              Plaats:Capelle aan den IJssel

              De moeder van de bruid het Trijntje van Vliet, het ligt dus voor de hand dat
              tussen 1869 en 1873 hun eerste dochter Trijntje is geboren.

              Waarschijnlijk heeft men bij het overlijden van Trijntje een fout gemaakt
              en haar aan andere ouders gekoppeld.

              Met hartelijke groet,

              Flip Huisman

              Message 6 of 9 , Feb 19, 2013
                Hallo Leo,

                Om het verhaal te completeren. Trijntje Bakker is op 16 maart 1872 geboren
                in Capelle aan den IJssel. Scan volgt separaat.

                Met hartelijke groet,

                Flip Huisman

                Van: Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com
                <mailto:Utrecht_Genealogie%40yahoogroups.com> ;
                zuidholland-genealogy@yahoogroups.com
                <mailto:zuidholland-genealogy%40yahoogroups.com>

                Message 7 of 9 , Feb 26, 2013
                  Dag Leo, ik vermoedde het al maar het BR van Breukelen gaat in Utrecht maar tot 1900. Voor na 1900 moet je in Breukelen zelf zijn.
                  Groeten Bregje.

                  Message 8 of 9 , Feb 26, 2013
                    Bregje,
                    Toch dank voor je zoekpoging.
                    Leo

                    Message 9 of 9 , Feb 26, 2013
                      Hallo Leo,

                      Breukelen behoort tegenwoordig tot de gemeente Stichtse Vecht en de GBA bevindt zich in Maarssen.

                      Groeten,
                      Kees