Re: [Utrecht_Genealogie] Re: Genealogie familie Dirkse(n)

  • Bregje Steenhuizen
    Message 1 of 20 , Jan 31, 2013
      Dag Paul, bij Geneanet gevonden:
      http://gw2.geneanet.org/lbaars?lang=nl;p=anthony;n=baars Ik kan nog in het doopboek gaan kijken maar verwacht er niet veel van.
      Groetjes Bregje.

      From: paultaverne
      Sent: Thursday, January 31, 2013 2:36 PM
      To: Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com
      Subject: [Utrecht_Genealogie] Re: Genealogie familie Dirkse(n)

      Dag Bregje,

      Nog even v.w.b. de kinderen van Dirkse(n),
      Ik ben ook geïnteresseerd in de andere kinderen van Dirkse. Ik wil het gezin graag compleet maken.
      Want misschien kunnen het ook wel weer kinderen van een broer zijn of een andere aaanverwant.

      Als het je lukt, natuurlijk wanneer je zin en tijd hebt, wil ik ook graag weten van Alberta van der IJsel geboren in Schalkwijk omstreeks 1709 zij was gehuwd met Antonius Baers gedoopt te Schalkwijk ca. 1702. Ze komt ook geregeld voor in de notariële akten, maar ik kan het handschrift niet lezen. De vader van Antonius Baers was Jan Baers en hij was gehuwd met Anna Maria van Osch. Haar ouders zijn Willem van Osch en Maria Stappershoeff. Ook komende uit Schalkwijk.

      Als je weer gaat hou ik mij aanvolen,

      Alvast hartelijk dank,

      Paul

      --- In mailto:Utrecht_Genealogie%40yahoogroups.com, "paultaverne" wrote:

      > Beste Bregje,
      >
      > Heel hartelijk dank voor al je inspanningen. Ik ga er meteen mee aan de slag.
      > Ik heb ook zelf al het e.e.a. gevonden. Ik hoop dat ik jou tzt nog een keer mag benaderen over deze familie of een andere uit het archief van Utrecht.
      > Nogmaals dank,
      >
      > Paul Taverne

      Versie: 2013.0.2890 / Virusdatabase: 2639/6068 - datum van uitgifte: 01/30/13

    • Bregje Steenhuizen
      Message 2 of 20 , Feb 5, 2013
        Dag Paul, Ik heb het Ger. doopboek van Schalkwijk bekeken (niet geklapperd) vanaf 1711 (met dat jaar begint het) en ben geen enkele keer de naam Baers/Baars tegengekomen. Je moet het dus doen met de gegevens van Geneanet die ik gestuurd heb.

        Henricus Dirreckze en Johanna van Groenewege hadden 3 kinderen, die R.K. werden gedoopt.
        Fredericus (had je al) ged. 11-2-1757
        Franciscus, ged. 15-11-1753
        Johanna, ged. 15-11-1753, dus een tweeling. Getuigen bij deze 2 dopen waren: Franciscum Gertrudis van Groenewege, Agatha Eggerveld, Joanna Dirreckse, Joannam Antom? Het laatste kon ik niet goed lezen.

        Het echtpaar trouwde 10-2-1753 Utrecht Gerecht: Gesolemniseerd, present Schepenen de Heeren Kien en van Beeck.
        Hendrik Dirkse, j.m. op de Mariaplaats en Johanna van Groenewou, weduwe Heggerveld op ‘t Springwegh.

        De volgende keer zal ik naar andere kinderen Dirkse zoeken, ik ben voor mezelf aan het zoeken gegaan.
        Groetjes Bregje.

> [...]

        > Ik heb ook zelf al het e.e.a. gevonden. Ik hoop dat ik jou tzt nog een keer mag benaderen over deze familie of een andere uit het archief van Utrecht.

      • paultaverne
        Message 3 of 20 , Feb 8, 2013
          Hartelijk dank Bregje,

          Elke keer komen we een stukje dichter bij de waarheid. Oef, wat een boel kinderen toch. En allemaal eten drinken en kleden en de nodige problemen bij het groot worden. Wat een tijd he?

          Groet,
          Paul

          Message 4 of 20 , Feb 26, 2013
            Dag Paul ik heb nog een gezin Dirkse enz. gevonden, allen R.K. gedoopt.
            Kinderen van Hubertus/Huijbertus/Huibert Dirricks en Johanna Maria Janse/Jansen.. Op volgorde van vinden.
            1 Johannes Dirks, ged. 25-2-1757, doopgetuige Joanna Dirks. Johannes is begraven Jacobikerkhof 1-9-1759, kind van Huibert Dirsen, nalatende vader en moeder, overleden in de oude kruitmolen.
            2 Willem Dirks, ged. 17-12-1763, doopgetuige Catharina Dirks.
            3 Hermanus Dirkse, ged. 26-10-1759, doopgetuige Elizabet Jansen. Hermannus Dirkse is begraven Jacobikerkhof 27-2-1760, kindt van Huibert Dirkse, nalatende vader en moeder, wijze van begraven: door order van ‘t Gerecht, overleden bij het Sandt.
            4 Hermanus Dirkse, ged. 13-1-1761, doopgetuige Elizabeth Jansen. Hermannus Dirkse is begraven Jacobikerkhof 5-4-1763, kind van Huibert Dirkse, nalatende vader en moeder, overleden in de Sandstraat.
            5 Godefridus Dirkx, ged. 12-10-1766, doopgetuige Joanna Maria Snook.
            6 Elizabeth Dirriks, ged. 14-3-1755, doopgetuige Jacoba van Oudenhoven.
            7 Johanna Dirriks, ged. 28-3-1762, doopgetuige Catrina Dirriks.
            8 Jacobus Dirks, ged. 6-8-1770, doopgetuige Catharina Dirks. Jacobus is begraven Jacobikerkhof 12-1-1772, kind van Huibert Dirkze, nalatende vader en moeder, overleden in de Santstraat.
            9 Elizabetha Dirrikse, ged. 19-4-1768, doopgetuige Elizabeth Stumme.

            Huibert Dirkse, begraven Jacobikerkhof 7-1-1789, man van Anna Maria Jansen, nalatende vrouw en mondige kinderen, gratis begraven, overleden in de Sandstraat.

            Annemie Jansen, begraven Jacobikerkhof 5-10-1797, weduwe van Huibert Dirkse, nalatende meerderjarige kinderen, wijze van begraven: van de Roomsch Catholieke Armenkamer, overleden in de kruidmolen bij de Wal.

            Johanna Dirkse-van Groenewegen, begraven Buurkerk 23-3-1784, huisvrouw van Hendrik Dirkse, nalatende man en twee meerderjarige kinderen, gratis begraven, overleden op het Springweg.
            Groetjes Bregje.

            Message 5 of 20 , Mar 1, 2013
              Dag Bregje,

              Hartelijk bedankt voor je informatie,
              Ik ben nog niet eerder in de gelegenheid geweest om je te bedanken voor je inspanningen aangaande de fam. Dirkse.
              Het is alweer een uitbreiding van de familie Dirkse.
              Ik ben benieuwd of je bij gelegenheid nog verder terug kan in de tijd met deze familie.

              Het is reuze interessant en wacht weer met spanning af.

              Groet,
              Paul Taverne

              Message 6 of 20 , Mar 3, 2013
                Dag Paul, de volgende keer zal ik weer naar Dirkse zoeken. Ik weet alleen niet wanneer ik naar het archief ga.
                Groetjes Bregje.

> [...]

                > Johanna Dirkse-van Groenewegen, begraven Buurkerk 23-3-1784, huisvrouw van Hendrik Dirkse, nalatende man en twee meerderjarige kinderen, gratis begraven, overleden op het Springweg.

                Versie: 2013.0.2899 / Virusdatabase: 2641/6140 - datum van uitgifte: 03/01/13

              • L.Bijlsma
                Message 7 of 20 , Mar 3, 2013
                  Bregje, waarom laat je hem zelf niet op internet zoeken?
                  Eerst naar www.genver.nl dan Utrecht kiezen en dan de stad Utrecht, en dan
                  de DTB en zoeken wat en welk jaar je wilt.
                  Lineke

                  Message 8 of 20 , Mar 3, 2013
                    Hallo Lineke, ik wilde eens kijken hoe het er uit ziet maar ik denk dat er storing is. Maar ik heb het nu eenmaal beloofd en in de klapper is het zo uitgezocht.
                    Zijn je voeten al een beetje minder dik?
                    Groetjes Bregje.

                    wrote:

> [...]
                    >
                    > Johanna Dirkse-van Groenewegen, begraven Buurkerk 23-3-1784, huisvrouw van
                    > Hendrik Dirkse, nalatende man en twee meerderjarige kinderen, gratis

                    Versie: 2013.0.2899 / Virusdatabase: 2641/6142 - datum van uitgifte: 03/02/13

                  • Paul Taverne
                    Message 9 of 20 , Mar 3, 2013
                      Dag Lineke,

                      Ik hoop dat ik mij er zelf een beetje mee mag bemoeien, zoals jij dat ook
                      doet. Ik wist niet dat er al een DTB op genver.nl stond.
                      Wel een beetje bemoeizuchtig hoor Lineke.

                      Toch heel sympathiek van Bregje dat de een keer ingeslagen weg met mijn
                      verzoek, wat overigens nooit een verplichting is, of mag zijn tot
                      beantwoorden, zo wordt geblokkeerd. Ik vind de toonzetting Lineke nou niet
                      bepaald sympathiek. Wat voor een doel wil je daar nu eigenlijk mee bereiken?

                      Ik denk dat Bregje heel goed in staat is om zelf beslissingen te nemen over
                      wat ze wel en niet wil doen. per slot van rekening is ze niet pas uit het
                      ei gekropen.
                      Bregje bedankt voor je opzoekingen hoor, maar je moet me echt vertellen als
                      het je fysiek te zwaar wordt. Ik waardeer het enorm dat je dit voor mij
                      wilt doen fantastisch.
                      Als ik in de positie zou verkeren om dit voor jou te doen dan deed ik dat .

                      Groet,
                      Paul

                      Op 3 maart 2013 18:53 schreef Bregje Steenhuizen <blgsteen@...> het
                      volgende:

                    • Arie Bos
                      Message 10 of 20 , Mar 3, 2013
                        Tja, dan bemoei ik me er ook maar mee.....

                        De toonzetting kun je over discussiëren, maar de boodschap op zich is helder lijkt me. De DTB is blijkbaar on-line beschikbaar dus ga lekker zélf grasduinen. Kan een hoop tijd kosten, maar zélf zoeken is veel leuker, toch? Verder uiteraard verdomd aardig van Bregje dat ze je helpt, daar gaat het niet om.

                        Ik wist het ook niet, vergeet altijd genver.nl te checken, maar ga nu zélf ook verder spitten in Utrecht, bedankt voor de tip.

> [...]

                        > is het zo uitgezocht.
                        > Zijn je voeten al een beetje minder dik?

                      • L.Bijlsma
                        Message 11 of 20 , Mar 3, 2013
                          Toch nog even een reactie van mij.
                          Allereerst even dit, Bregje en ik zijn bevriend én mijn mailtje was niet
                          voor de groep bestemd.

                          Maar het volgende is misschien handig voor allen die het niet wisten: niet
                          alleen van Utrecht maarr ook van heel veel andere plaatsen kun je oa de DTB
                          maar ook het bevolkingsregister vinden bij FamilySearch. En nog steeds is
                          dit het eenvoudigste te zoeken via www.genver.nl
                          Met vr. gr. Lineke Bijlsma
                          .

                          Message 12 of 20 , Mar 3, 2013