RE: Antw: RE: [Utrecht_Genealogie] Huwelijksdispensaties rond 1690

  • J S
    Message 1 of 2 , Jan 19, 2013
      Hartelijk dank voor Uw commentaar. Ik blijf hopen toch nog verder terug te kunnen in de tijd, hoewel de afstand naar het archief een obstakel is. Helaas zet Woerden de orginelen niet op het net en moet je het doen met de info die men wil neerleggen en die vaak niet tot interpretatie kan dienen. JoopTo: Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com
      From: j.verkroost@...
      Date: Sat, 19 Jan 2013 14:43:40 +0100
      Subject: Antw: RE: [Utrecht_Genealogie] Huwelijksdispensaties rond 1690

      Dag Joop,

      Huwelijksdispensaties zijn niet heel systematisch bewaard. Het gaat in veel gevallen om correspondentie tussen de pastoor en de bisschop waarin duidelijk werd gemaakt wat de aard van het huwelijks beletsel was (vaak verwantschapskwesties), waarna de dispensatie kon worden verleend. In de republiek was de katholieke godsdienst destijds (semi)illegaal en er was geen bisschoppelijk hiļæ½rarchie. Die is pas in 1853 hersteld. Het is dus zeer twijfelachtig of je iets zult vinden.

      Er is een verzameling huwelijksdispensaties te vinden op de volgende site:

      http://www.genbronnen.nl/dispensaties.html

      Dit zijn echter voornamelijk dispensaties uit de zuidelijke gebieden van het land. Omdat die deels buiten de republiek vielen, is daar meer van bewaard in bisschoppelijke archieven.

      Met vriendelijke groet,

      Jos Verkroost