Huwel;ijken 'voor het gerecht' (was: RE: [Utrecht_Genealogie] Huwelijksdispensaties rond 1690)

  • Arie Bos
    Message 1 of 1 , Jan 19, 2013
      Eerst een algemene opmerking. Er 'moet' niks, zeker in van oorsprong
      RK-gebieden werd er nogal eens de hand gelicht met die verplichting. Dus,
      als je geen huwelijk voor het gerecht vind is dat niet vreemd.

      Maar los daarvan, voor de huwelijken 'voor het gerecht' van Polsbroek moet
      je kijken bij Noordpolsbroek (vanaf 1735) en Zuidpolsbroek (vanaf 1693).

      From: gompie84@...
      Date: Sat, 19 Jan 2013 11:52:56 +0100

      Even simpel, tenzij de dispensatie gaat over een religieus gemengd
      huwelijk

      (maar dat lijkt me sterk) zul je geen andere huwelijksinschrijving vinden

      dan die in Polsbroek. In die tijd bestond er nog geen burgerlijke stand dus

      een huwelijk in die zin zul je niet vinden. Tenzij, maar dan moet het een

      religieus gemengd huwelijk zijn, het een huwelijk 'voor het gerecht' (= voor

      schout en schepenen) is geweest. Maar ik weet zo niet of er (uit die tijd)

      voor Polsbroek huwelijken 'voor het gerecht' zijn.

      From: j.zwart13@...

      Date: Sat, 19 Jan 2013 11:26:20 +0100

      Ja Arie en Joop

      Die naam van die pastoor kwam me meteen bekend voor

      Hij staat op de stamboom van mijn moeder, Jacob van der Hee zie

      http://members.chello.nl/j.zwart13/jacob_hee_van_der.htm

      Overigens zijn die gegevens van Nico Plomp uit zijn boek

      ,,Drie eeuwen van der Heede,s in het oosten van holland"

      Gr Jaap Zwart