RE: [Utrecht_Genealogie] Huwelijksdispensaties rond 1690

  • J S
    Message 1 of 6 , Jan 19, 2013
      Hallo Jaap en Arie, Wat toevallig. Er bestaat een tot nu toe onbekende familieverbinding tussen de families Sluijs en Swart via de familie de Jongh. Als je daar iets van hebt ben ik erg blij. De familie de Jongh komt uit Willeskop of Reeuwijk. Allen te samen worden ze vermeld in een procuratie van Wouter Jansse Hogenboom, gehuwd met een de Jongh in een dispuut voor het Hof van Utrecht. Via de huwelijksdispensatie voor een huwelijk in 2de graad affinitatis hoop ik dit op te lossen. Waar beiden gehuwd zijn is tot nu toe niet gevonden, alleen dat ze in Feb 1694 in Polsbroek hun kerkelijk huwelijk hebben ingezegend. Joop
      To: Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com
      From: j.zwart13@...
      Date: Sat, 19 Jan 2013 11:26:20 +0100
      Subject: RE: [Utrecht_Genealogie] Huwelijksdispensaties rond 1690

      Ja Arie en Joop

      Die naam van die pastoor kwam me meteen bekend voor

      Hij staat op de stamboom van mijn moeder, Jacob van der Hee zie

      http://members.chello.nl/j.zwart13/jacob_hee_van_der.htm

      Overigens zijn die gegevens van Nico Plomp uit zijn boek

      ,,Drie eeuwen van der Heede,s in het oosten van holland"

      Gr Jaap Zwart

      Message 2 of 6 , Jan 19, 2013
        Even simpel, tenzij de dispensatie gaat over een religieus gemengd huwelijk
        (maar dat lijkt me sterk) zul je geen andere huwelijksinschrijving vinden
        dan die in Polsbroek. In die tijd bestond er nog geen burgerlijke stand dus
        een huwelijk in die zin zul je niet vinden. Tenzij, maar dan moet het een
        religieus gemengd huwelijk zijn, het een huwelijk 'voor het gerecht' (= voor
        schout en schepenen) is geweest. Maar ik weet zo niet of er (uit die tijd)
        voor Polsbroek huwelijken 'voor het gerecht' zijn.