RE: [Utrecht_Genealogie] Huwelijksdispensaties rond 1690

  • Arie Bos
    Message 1 of 6 , Jan 19, 2013
      Ik kan me vergissen, maar ik denk is het archief van het aartsbisdom
      Utrecht. Maar los daarvan, mijn ervaring is dat als er dispensatie is
      verleend dit bij de betreffende huwelijksintekening staat.

      Message 2 of 6 , Jan 19, 2013
        Ja Arie en Joop

        Die naam van die pastoor kwam me meteen bekend voor

        Hij staat op de stamboom van mijn moeder, Jacob van der Hee zie

        http://members.chello.nl/j.zwart13/jacob_hee_van_der.htm

        Overigens zijn die gegevens van Nico Plomp uit zijn boek

        ,,Drie eeuwen van der Heede,s in het oosten van holland"

        Gr Jaap Zwart

          Message 4 of 6 , Jan 19, 2013
            Even simpel, tenzij de dispensatie gaat over een religieus gemengd huwelijk
            (maar dat lijkt me sterk) zul je geen andere huwelijksinschrijving vinden
            dan die in Polsbroek. In die tijd bestond er nog geen burgerlijke stand dus
            een huwelijk in die zin zul je niet vinden. Tenzij, maar dan moet het een
            religieus gemengd huwelijk zijn, het een huwelijk 'voor het gerecht' (= voor
            schout en schepenen) is geweest. Maar ik weet zo niet of er (uit die tijd)
            voor Polsbroek huwelijken 'voor het gerecht' zijn.