Huwelijksdispensaties rond 1690

  • Joop
    Message 1 of 6 , Jan 19, 2013
      Goedendag.

      Weet iemand van U of en waar ik RK huwelijksdispensatieaanvragen en resultaten ervan kan vinden? Het gaat mij om de periode rond 1690 en de parochies Polsbroek en/of Oudewater. Betrokken is waarschijnlijk pastoor Straffintveld, staande als pastoor in Polsbroek.

      Met vriedelijke groeten en onder dankzegging voor elk antwoord,

      Joop Sluis
    • Arie Bos
      Message 2 of 6 , Jan 19, 2013
        Ik kan me vergissen, maar ik denk is het archief van het aartsbisdom
        Utrecht. Maar los daarvan, mijn ervaring is dat als er dispensatie is
        verleend dit bij de betreffende huwelijksintekening staat.

        Message 3 of 6 , Jan 19, 2013
          Ja Arie en Joop

          Die naam van die pastoor kwam me meteen bekend voor

          Hij staat op de stamboom van mijn moeder, Jacob van der Hee zie

          http://members.chello.nl/j.zwart13/jacob_hee_van_der.htm

          Overigens zijn die gegevens van Nico Plomp uit zijn boek

          ,,Drie eeuwen van der Heede,s in het oosten van holland"

          Gr Jaap Zwart

            Message 5 of 6 , Jan 19, 2013
              Even simpel, tenzij de dispensatie gaat over een religieus gemengd huwelijk
              (maar dat lijkt me sterk) zul je geen andere huwelijksinschrijving vinden
              dan die in Polsbroek. In die tijd bestond er nog geen burgerlijke stand dus
              een huwelijk in die zin zul je niet vinden. Tenzij, maar dan moet het een
              religieus gemengd huwelijk zijn, het een huwelijk 'voor het gerecht' (= voor
              schout en schepenen) is geweest. Maar ik weet zo niet of er (uit die tijd)
              voor Polsbroek huwelijken 'voor het gerecht' zijn.