RE: [Utrecht_Genealogie] onderzoek naar familie Nuijs

  • genealogie jenny
    Message 1 of 4 , Sep 20, 2011
      Beste Dennis Nuijs,

      Zie deze link voor Gulikkerland

      http://www.loegiesen.nl/landkaarten/kaarten-BBS-1700-1799.htm

      klik even op ctr F en typ de naam Gulikkerland

      Je vind er een kaart van 1731met een omschrijving

      Zoek ook eens via gooogle op Nuijs (Nuis) Gullikerland. Je vind dan gegevens
      dat Nuijs of Nuis een plaats was.

      Groeten Jenny van Soest-van de Bilt

      Message 2 of 4 , Sep 22, 2011
        Beste Dennis,

        in 2003 is "jouw" Laurens Nuijs ook al eens onderwerp van dit forum geweest. Henriette Nuis heeft toen een onderwerp gestart. Je kunt daar op zoeken.
        Daarnaast onderzoek ik de familie "van Nus" uit Utrecht. Begin 18e eeuw ook vaak geschreven als "van Nuus" maar ook "van Nuys".
        Ik zit ook een beetje vast, maar vermoed inmiddels wel dat zij uit de plaats Nuss of Nuys komen. Dat zou het huidige Neuss in duitsland kunnen zijn, destijds Nuijs genoemd.

        Bart-Jan van den Boogaart

        --- In Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com, "genealogie jenny" <genealogie@...> wrote:

> [...]
        >
        > Je vind er een kaart van 1731met een omschrijving
        >
        > Zoek ook eens via gooogle op Nuijs (Nuis) Gullikerland. Je vind dan gegevens

      • Maartje de Zeeuw
        Message 3 of 4 , Oct 28, 2011
          Hallo Bart-Jan

          Het is ruim een maand later, daarom stuur ik het maar persoonlijk.

          Ik ben voor een vriendin op zoek naar haar voorouders 'van Nus' uit Amersfoort. Onlangs kwam ik er achter dat de oudere generaties zich van Nuijs noemen. Tussendoor wordt trouwens ook de vorm 'van Us' gebruikt. Daarnaast nog wat variaties als Uls, Huijs enz. maar dat kunnen ook transcriptiefouten zijn. (Ik heb de Eemlandse klappers gebruikt.)

          Enig of idee of deze familie verwant is aan de familie uit Utrecht?

          Het meest interessante echtpaar in dit verband is dit gezin:
          Trouwen ned. ger. Amersfoor 21 mrt 1707: 'Johannes Teunisz van Us,  j.m., won. Af, en Gerritje (Gerrichje) Schrojers, j.d., won. Ut, att. naar Utrecht'  (Schrojers ook Schrooijers en Schroders, Schreujers, Stojers)
          Dit echtpaar heb ik verder teruggevonden in Leiden. Daar worden tussen 1712 en 1725 kinderen gedoopt (als van Nuijs) t: Anthonie, Wilhelmus, Kornelis, Geertie, Johannes en Adam. Voor en na die tijd Teunis (1708) en Wouter (1727) kinderen in Amersfoort.
          Als zoon Johannis In Leiden trouwt (1745) woont Gerritje blijkbaar weer daar. Anthonie is dan al getrouwd (1737) in Amersfoort. (kinderen Johannes, Steffani en later, Teunis, Maria, Willem, Geertrui en Gerritje)
          Johannes is waarschijnlijk de zoon van Anthonie Willemsz van Nuijs en Cornelia Jans (trouwen 1678 in Amersfoort). Eerder was hij gehuwd met Aeltje Claes (huwelijk 1669).
          Nazaten van Anthonie leven weer in Amersfoort.

          Zie je ergens een link met de Utrechtse familie?

          Groet
          Maartje de Zeeuw

             website: www.maartjese.nl