RE: [Utrecht_Genealogie] bevolkingsregister Utrecht & Jutphaas

  • Janjaap Luijt
    Message 1 of 15 , Sep 1, 2011
      1814, 1824,1830 en 1840

      -----Oorspronkelijk bericht-----
      Van: Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com
      [mailto:Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com] Namens Arie Bos
      Verzonden: donderdag 1 september 2011 7:10
      Aan: Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com
      Onderwerp: RE: [Utrecht_Genealogie] bevolkingsregister Utrecht &
      Jutphaas

      Klopt, maar volgens mij zijn die van een latere datum maar wie weet...

      Van: Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com
      Van: Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com
      Message 2 of 15 , Sep 3, 2011
        Iedereen bedankt voor het reageren.

        De volkstelling van 1814 lijkt mij bruikbaar. Als G.J. van der Veer daarin
        voor komt, lijkt het onwaarschijnlijk dat hij de biologische vader is van
        mijn voorouder. Een exacte vestigingsdatum zou natuurlijk nog beter zijn ...

        Een ieder alvast hartelijk bedankt voor het nakijken.

        Met hartelijke groet,

        Nick Werring

      • Arie Bos
        Message 3 of 15 , Sep 3, 2011
          Tja, ik vind je bewijsvoering maar héél mager. In het algemeen kun je
          stellen dat het bewijs (niet) leveren van vaderschap op basis van dit soort
          documenten onzin is. De realiteit is dat je het nooit zult weten tenzij je
          DNA-onderzoek kunt doen.

          Zélfs een erkenning bij huwelijk zegt helemaal niets.

          Bekend is dat tot in de jaren '30 van de 20e eeuw heel wat dienstbodes van
          het platteland in de grote steden zwanger raakten van de heer of zoon des
          huizes. Daarop volgde meteen ontslag maar vaak werd er wel een afkoopsom
          meegegeven. Met die afkoopsom, en dan hebben we het echt niet over
          megabedragen hoor, werd terug in het dorp van herkomst zo snel mogelijk een
          bruidegom gezocht zodat de spruit bij geboorte ogenschijnlijk het kind was
          van de echtgenoot.

          Message 4 of 15 , Sep 3, 2011
            Beste Arie,

            Ik geloof niet dat ik verder iets over de bewijsvoering heb meegedeeld. Ik
            heb slechts een oproep gedaan naar enkele gegevens rond de Utrechtse
            bevolkingsregistratie. Ik probeer aanwijzigingen te vinden die mijn *
            vermoedens* ondersteunen, bewijs is er ook (nog) niet en als historicus zal
            ik altijd afgaan op de bronnen en hun legitimiteit! Niet te snel concluderen
            dus....

            Groet,

            Nick

          • Arie Bos
            Message 5 of 15 , Sep 3, 2011
              Hi Nick,

              Ik citeer slechts uit jouw eerdere mail "Als G.J. van der Veer daarin voor
              komt, lijkt het onwaarschijnlijk dat hij de biologische vader is van mijn
              voorouder."

              Ik heb geen zin in een oeverloze discussie, maar je wekt hier op zijn minst
              de indruk de bedoelde vermelding (mede) te gebruiken als bewijs. En dáár
              reageer ik op.

[...]

              Individual Email | Traditional

              (Yahoo! ID required)

              Utrecht_Genealogie-digest@yahoogroups.com

              Utrecht_Genealogie-fullfeatured@yahoogroups.com

              http://docs.yahoo.com/info/terms/

            • Nick Werring
              Message 6 of 15 , Sep 3, 2011
                Dag Arie,

                Laten we elkaar verder helpen en er geen discussie van maken. We zijn het
                erover eens: bewijs komt op de eerste plaats!
                Uiteraard wel bedankt voor het meedenken.

                Iedereen nog een fijne avond gewenst.

                Nick Werring

              • Arie Bos
                Message 7 of 15 , Sep 3, 2011
                  Komt goed allemaal, elkaar helpen is fijn om te doen.

                  Message 8 of 15 , Oct 12, 2011
                    Dag Nick,

                    Hier een antwoord op beide vragen.
                    Voor de eerste vraag heb ik geen antwoord gevonden.
                    Er woonde in die tijd (bev. reg. 1870-1880) wel een familie met als hoofd
                    van het gezin een Jan van Vliet. Deze was geboren in Jutphaas, was ook te
                    jong én was getrouwd met een ander. Verder kan ik er niks over zeggen.

                    Voor de tweede vraag heb ik meer kunnen vinden in de volkstelling van 1824!
                    In wijk E, huis nr. 14 woonde Gerardus Jacobus van der Veer, blikslager, 30
                    jaar oud en Rooms.
                    Samen met Margaretha Henrica, geb. van Balen(?), 31 jaar en ook Rooms
                    Dan nog een zoon Theodorus Johannes, oud 2 jaar. Deze zoon heb ik niet
                    teruggevonden bij de geboorte aktes dus zal niet in Utrecht geboren zijn.
                    In de volkstelling van 1813 wordt dit gezin niet vermeld.

                    Bij een volkstelling staat helaas niet vermeld wanneer de mensen zich lieten
                    inschrijven dus meer gegevens kan ik je niet geven.

                    Met vriendelijke groet,
                    Lineke Bijlsma

                    Beste leden,

                    Ik zou het fijn vinden als iemand voor mij een blik zou willen werpen op het
                    bevolkingsregister van Jutphaas.
                    Mijn voorouders Jan van Vliet (*Kralingen, 1854) en Lena Bazuijn
                    (*Rotterdam, 1853) verhuisden kort na hun huwelijk op 22-11-1875 naar
                    Jutphaas, om op 12 april 1876 alweer terug te keren naar hun woonplaats
                    Kralingen. Zij hebben daar de rest van hun leven gewoond. Meteen vroeg ik
                    mij af wat zij in Jutphaas gingen doen. Misschien dat er in het
                    bevolkingsregister meer over hen te vinden is.

                    Ik weet überhaupt niet of in de desbetreffende plaats gegevens zijn
                    bijgehouden van mensen die er slechts een paar maanden verbleven.
                    Als zij te vinden zijn zou een foto of scan helemaal geweldig zijn!

                  • Nick Werring
                    Message 9 of 15 , Oct 13, 2011
                      Dag Lineke,

                      Weer bedankt voor je hulp!
                      Wat vreemd dat Jan van Vliet en zijn gezin niet geregistreerd staan in
                      Jutphaas. Misschien valt dat te verklaren door hun korte verblijf van +/- 5
                      maanden.

                      Ik was al bang dat van Gerardus Jacobus van der Veer niet bekend zou zijn
                      wanneer hij precies naar Utrecht verhuisde. Hij woonde er in ieder geval al
                      in 1821. Ik probeer eigenlijk te achterhalen of hij voor of na januari 1819
                      is vertrokken uit Rotterdam. Zoon Theodorus is wel degelijk geboren in
                      Utrecht op 11-10-1822 (maar dat is verder niet zo belangrijk).

                      Nogmaals bedankt.

                      Vriendelijke groet,

                      Nick Werring