Re: [Utrecht_Genealogie] Re: van der Vliet, van Beeck,van Cats, Spruijt aanvullingen gevraagd?

  • L.Bijlsma
    Message 1 of 11 , Mar 1 12:06 AM
      Goedemorgen Martin,

      Hier schijnt momenteel de zon, misschien dat ik daarom bereid ben om je te vertellen hoe het verder zou/had kunnen gaan.

      Jij zoekt gegevens van diverse mensen, en of je het gelooft of niet, ik ben niet bezig met eigen kwartieren maar zit al jaren in het Utrechts Archief te zoeken naar gegevens voor (andermans kwartieren voor) collega amateur-genealogen die door omstandigheden niet in staat zijn zelf dit archief kunnen bezoeken door bijv.: een handicap of omdat ze in het buitenland wonen.

      Áls ik gegevens op ga zoeken, wil ik van te voren wel een duidelijke vraag, zie het hieronder volgende voorbeeld.

      De vraag naar de ouders van Janneke de Groot zal ik niet zomaar oppakken. Wél zal ik de moeite nemen als er toegevoegd wordt: Zij trouwde ong. in 1750 want toen werd haar eerst kind geboren en die werd RK gedoopt.
      Dan weet ik ongeveer de jaren dat ik doopboek moet doorworstelen én ik weet dat ik in het RK doopboek moet kijken.
      Eveneens weet ik dan meteen dat de diverse Janneke's de Groot die ik in mijn bestand heb niet in aanmerking komen omdat ze qua tijd niet passen en dit bespaart jou dan weer een lading gegevens waar je niets aan hebt.

      Je kunt het arrogant noemen maar misschien is het beter te spreken van ERVARIING die ik wil delen én wil gebruiken bij de hulp aan anderen!

      Én dat is nu net wat ik je duidelijk probeerde te maken, misschien dat je dat niet (of fout) begrepen hebt.

      Met vriendelijke groet,
      Lineke Bijlsma

      Message 2 of 11 , Mar 1 1:43 AM
        Martin,

        Dit moedigt vast iedereen aan jou snel te helpen ;-)

        m.v.g. Hans R. Holdijk
        Moderator " Genealogie in Nederland "
        http://groups.yahoo.com/group/Genealogie_Nederland/
        Goede genealogische links en de Familienamen-database
        ======================================
        Webmaster " Genealand " > > > http://www.genealand.nl/
        Webmaster " Gelderlandpage " http://www.gelderland-page.nl/
        Webmaster " Legerplaatsen " > > > http://www.kazerne.nl/
        Webmaster " Veldpost " > > > http://www.hsp-veldpost.nl/

        Message 3 of 11 , Mar 1 2:06 AM
          Hier schijnt ook het zonnetje, misschien dat ik daarom even inhaak.

          Niet aleen in de welkomstmail maar ook op de lijst zelf staat dat een
          discussie over hoe men (correct) genealogie bedrijft hier niet gewenst
          is. De discussie die nu aan de gang is reken ik niet tot een discussie
          over hoe (correct) genealogie te bedrijven.

          Deze discussie gaat over de verwachtingen bij een erg summier verzoek.
          Als dit Martin's manier van genealogie bedrijven is dan is dat zijn
          goed recht, maar het is nogal bewerkelijk om van anderen te verwachten
          dat zij voor Martin gaan zoeken in een hooiberg. De vraag om meer
          achtergrondgegevens is niet gesteld omdat de anderen zo lui of gewoon
          geen zin hebben.

          Ik ben zelf van mening (door schade en schande wijs geworden) dat hoe
          je genealogie ook bedrijft, bronvermelding is altijd belangrijk. Dus
          Martin: als je meer gegevens hebt graag deze ook vermelden en anders
          hopen op iemand die deze akten ook heeft of op iemand die zin heeft
          aan een heidens karwei te beginnen.

          Ik verwacht dat de discussie hiermee over is en dat we weer normaal
          gegevens gaan delen.

          Vriendelijke groet,

          Jeroen Otto
          Lijsteigenaar