Re: Veldwachters, leerkrachten en misschien ook jachtopzieners????? Akte benoemi

  • Willem
    Message 1 of 6 , Mar 1, 2007
      Beste Janneke,

      Jachtopzieners werden benoemd voor jachtgebieden. Gemeenten hadden
      geen jachtterreinen, maar particulieren wel. De jachtopzieners in
      Woudenberg en omgeving waren in dienst van de grootgrondbezitters die
      hun land ook voor de jacht wilden benutten. Hun aanstelling kun je wel
      eens vinden in de particuliere archieven, waarvan sommige in een
      streekarchief of rijksarchief worden bewaard.

      Met vriendelijke groet,
      Willem

      --- In Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com, "janneke160"
      <janneke160@...> wrote:

> [...]
      > akte van benoeming als de akte van ontslag.
      > Voor mensen die onderwijzers of hoofdonderwijzers of veldwachters in
      > de familie hebben is dit een ontzettend leuke bron. Zo zijn er notulen
      > en allerlei aktes van aanstelling en in sommige gevallen zelfs
      > persoonlijke brieven te vinden. (sollicitatie brieven). Even in het
      > archief vragen naar de personeels gegevens van de gemeente over een
      > bepaalde periode en bladeren maar. We hebben ze gevonden in anderhalf
      > uur. Voor een archief vondst redelijk snel te noemen.
      >

      > Nu komt de vraag. Weet iemand of jachtopzieners voor de gemeente ook

    • Richard Keijzer
      Message 2 of 6 , Mar 2, 2007
        --- In Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com, "Willem" <blmhvl74@...>
        wrote:

> [...]
        > eens vinden in de particuliere archieven, waarvan sommige in een
        > streekarchief of rijksarchief worden bewaard.

        Dag,

        Een gemeenteveldwachter werd ook vaak benoemd tot Rijksveldwachter,
        om te voorkomen dat hij de boeven slechts tot de grens van de stad
        mocht achtervolgen. Zo'n benoeming werd geregeld door het Rijk en de
        papieren daarvan zijn terug te vinden in het Nationaal Archief in Den
        Haag.
        Een Rijksveldwachter was ook vaak "Opziener der Jacht". Dus misschien
        heb je wat de aktes betreft geluk.

        Groeten van Richard
      • Joop Aalbers
        Message 3 of 6 , Mar 2, 2007
          Hoi,
          Bedankt. Ik ga ervan uit dat het streekarchief gewoon weer Amersfoort is. Ach ze zijn erg vriendelijk daar en er ziet een leuk cafe.
          Groet Joop

          Richard Keijzer <ristcard@...> wrote: --- In Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com, "Willem" <blmhvl74@...>