Re: [Utrecht_Genealogie] Wilson, Maatjes, van Ditmars

  • Joop Nieuwenhuis
    Message 1 of 6 , Dec 1, 2006
      Dag Roeland,

      Ik heb een iests andere versie, zie hieronder.

      Persoonskaart van Johan Wilhelm Wilson
      Johan Wilhelm Wilson is geboren in 1777 in Emmerik [bron:
      http://gw1.geneanet.org/index.php3?b=rkleinha], zoon van Hendrik Wilson en
      Wilhelmina Kommers. Johan Wilhelm is overleden op 16-11-1856 in Utrecht, 79
      jaar oud [bron: Het Utrechts Archief, Overlijdensregister gemeente Utrecht,
      aktenummer 1247]. Van het overlijden is aangifte gedaan op 17-11-1856 [bron:
      akte].
      Beroep:
      Kleermaker
      Johan Wilhelm trouwde met Johanna Elisabeth Ditmars, nadat zij op 08-06-1800
      in Utrecht in ondertrouw zijn gegaan. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op
      08-07-1800 in Utrecht in de Catharinakerk [bron: Het Utrechts Archief,
      Huwelijksboek 107 pagina 57]. Zij is een dochter van Abraham Ditmars en
      Maria de Graaf. Zij is gedoopt op 18-12-1779 in Utrecht in de Domkerk [bron:
      Het Utrechts Archief, Doopboek 16 blz. 204]. Johanna Elisabeth is overleden
      op 07-02-1868 in Utrecht, 88 jaar oud [bron: Het Utrechts Archief,
      Overlijdensregister gemeente Utrecht, aktenummer 181]. Van het overlijden is
      aangifte gedaan op 08-02-1868 [bron: akte].
      Leeftijd bij belangrijke gebeurtenissen:
      29 Dochter Wilhelmina geboren (1806)
      32 Dochter Johanna Wilhelmina geboren (1809)
      53 Dochter Johanna Wilhelmina trouwde met Dirk Huisman
      (25-08-1830)
      73 Kleinzoon Andries trouwde met Maria Theresia Jaquet
      (12-06-1850)

      Gegenereerd met Aldfaer versie 3.5 op 01-12-2006 12:28 door Joop Nieuwenhuis

      Joop
      Message 2 of 6 , Dec 1, 2006
        Dag Allemaal,

        Heeft iemand al het CBG geprobeerd ??:

        Onderzoek naar: Wilson
        Plaats: Zierikzee, -
        Periode: 1672-Heden
        Datum ingave: vrijdag 23 april 2004
        Opmerking: -
        Naam: Dhr. R. Wilson
        Adres: Koddersteeg 32, 2312 WH Leiden
        Telefoon: -
        Email: -
        Website: -

        Misschien helpt dit ?
        Veel succes,
        Gerard Lemmens
        http://members.lycos.nl/lemmensfamilie

> [...]
        >
        > Roeland Klein Haneveld
        > www.kleinhaneveld.nl/genealogie
        >

        > I choose Polesoft Lockspam to fight spam, and you?

      • Roeland/genealogie
        Message 3 of 6 , Dec 1, 2006
          Hi Arie,
          Dank je voor de tip. Een beetje nieuwsgierig naar die Bataavsche artillerij
          (leuke spelling in het trouwboek van Utrecht, toch?) ben ik wel.
          Groet,
          Roeland.

          > Van emmerich is vrees ik niet zo veel DTB bewaard gebleven. Maar je zou
          > eens
          > contact op kunnen nemen met http://www.krebber.org/ die 'doen' nog al veel
          > in die omgeving.
          >
          > Wil je wat weten over de organisatie van de Bataafse artillerie als
          > zodanig
          > dan ka ik je daar wel wat over leveren.
          >
          > Arie

        • Arie Bos
          Message 4 of 6 , Dec 2, 2006
            Hi Roeland,

            Hier:

            http://digitalgallery.nypl.org/nypldigital/dgdisplaylargemeta.cfm?strucID=12
            2241&imageID=102463&parent_id=120518&word=&s=¬word=&d=&c=&f=&sScope=&sLev
            el=&sLabel=&lword=&lfield=&num=12&imgs=12&total=34&pos=21&snum=

            een afbeelding van een kannonier uit 1800.

            Verder de situatie in 1799:

            De artillerie te voet bestond uit 4 bataljons, elk van 6 compagnieën. Deze
            bataljons moesten te veldartillerie bemannen, die alleen in oorlogstijd
            operationeel was. Een compagnie bestond uit 160 man en bediende een batterij
            van 6 kanonnen. Te velde werd de artillerie opgedeeld in 'brigadeartillerie'
            en 'artillerietrein'. De brigadeartillerie was uitgerust met 6-ponder
            kanonnen en die werden aan halve brigades toegewezen; elk infanteriebataljon
            ontving een divisie van 2 kanonnen, die alle bewegingen van het bataljon
            moesten volgen. De artillerietrein vormde de positiebatterijen en de
            reserve.

            De artillerie te paard of rijdende artillerie bestond uit 1 brigade van 2
            compagnieën, op volle sterkte elk van 106 man. Iedere compagnie bemande een
            batterij van 6 kanonnen; 4 6-ponder kanonnen en 2 24-ponder houwitsers. Een
            compagnie kon opgedeeld woren in divisies van 2 kanonnen als de situatie dat
            noodzakelijk maakte.

            (ex: Geert van Uythoven - Voowaarts, Bataven. De Engels-Russische invasie
            van 1779)

            Via privé mail zend ik je nog een scan van Bataafse artillerie.

> [...]
            > in die omgeving.
            >
            > Wil je wat weten over de organisatie van de Bataafse artillerie als

            6:36