Re: Speelkind

  • arielszwart
    Message 1 of 7 , Oct 1, 2006
      --- In Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com, "Peter van der Lee"
      <pvanderlee@...> wrote:

      > Een speelkind is niet in echt geboren.
      > "Ze waren een beetje aan het spelen"
      >
      > ---------------------------------
      > Vriendelijke Groeten
      > Peter van der Lee

      tegen

      ???? Dat meen je toch niet Gr Jacob

    • Genealogie Jenny
      Message 2 of 7 , Oct 1, 2006
        Volgens Verdam's "Middelnederlandsch Handwoordenboek":
        "onecht kind, kind van een ongehuwden vader en moeder"

        Even via google zoeken. Het meest voor de hand liggende antwoord staat
        hierboven.

        Speelkind wordt ook wel vermeld bij aangifte door bijv. een grootvader van
        de geboorte van een kind van zijn ongehuwde dochter.

        Groeten Jenny van Soest-van de Bilt

        <knip>

        _____

        <mailto:Utrecht_Genealogie-unsubscribe%40yahoogroups.com>
        unsubscribe@yahoogroups.com

        __________ NOD32 1.1784 (20060929) Informatie __________

        Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
        http://www.nod32.nl

      • arielszwart
        Message 3 of 7 , Oct 1, 2006
          Ja, Jenny

          Hier heb ik wat aan / kan ik wat mee

          Bedankt voor de heldere uitleg

          Overigens een rare uitdrukking van de desbetreffende ambtenaar
          toendertijd, of het was een algemene gangbare uitdrukking door
          iedereen gebezigt destijds

          Met Vriendelijke Groeten

          JACOB

          --- In Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com, "Genealogie Jenny"
          <genealogie@...> wrote:

> [...]
          grootvader van
          > de geboorte van een kind van zijn ongehuwde dochter.

        • Richard van Schaik
          Message 4 of 7 , Oct 1, 2006
            arielszwart wrote:

            >Overigens een rare uitdrukking van de desbetreffende ambtenaar
            >toendertijd, of het was een algemene gangbare uitdrukking door
            >iedereen gebezigt destijds

            WNT geeft:
            SPEELKIND, znw. onz. Mnl. speelkint, mnd. spêlkint. Uit Spelen en Kind.
            1) Onecht kind. In engeren zin: onecht kind van twee ongehuwden.
            Gewestelijk nog bekend. || Dat de voornoemde haer nichte onlangs een
            speelkint hadde voortgebracht, CATS 2, 64 a. Onwettig-geboren ... zijn
            Speelkinderen ofte Overwonnen kinderen, DE GROOT, Inl. I, 12, § 4.
            Gerrit Oom ... Heit maer ien speul-kint t'huys, soo komt het al op mijn,
            HUYGENS 1, 360. Onwettig-geboren zyn de welk buyten wettig-Huwlijk
            geboren werden; Dese zyn wederom andere die uit ongetrouwde, andere die
            uit getrouwde Personen, in Overspel, of wel uit ongetrowde, maar ... in
            Bloed-schande, geteelt werden .... Daar van de gene Speelkinderen,
            anders Bastarden, de dese OverwonneBastarden genoemt werden, V. LEEUWEN,
            RoomsHoll.-Regt I, 7, § 3. Natuirlijcke Speel-kinderen gesprooten van
            twee vrye personen erven de goederen van de Moeder ende Moeders zijde,
            soo vollenkomen als Echte kinderen, Landtr. v. Selwerdt III, 47. Schoon
            hij nimmer een echt huwelijk aangegaan heeft, zijn er echter vele
            onechte of speelkinderen van hem in het leven, FOKKE, Verz. W. 4, 236.
            Speelkinderen van fatsoenlijke Heeren, LOOSJES, Bronkh. 6, 76.
            2) In de aanhaling: troetelkind. || Haer speelkindt, daer zy (de
            Fortuin) lang in minnen om te blaecken En op verslinghert scheen, ten
            laetsten zy verliet, HOOFT, Ged. 2, 231.

            f.m.a.vanschaik@...
            http://www.fmavanschaik.nl/
          • arielszwart
            Message 5 of 7 , Oct 1, 2006
              Nou, Richard, deze uitlg is helemaal mooi

              Bedankt Vr Gr jacob

              --- In Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com, Richard van Schaik