Debora Scheerings & Prof. Guilielmus van Irhoven

  • Hans Schripsema
    Message 1 of 4 , Mar 1 3:47 PM
      Hallo vanuit Groningen,

      Mijn naam is Hans (geb. Hotze) Schripsema en ik doe vanaf de jaren '80
      vrijwel uitsluitend onderzoek in de provincie Groningen, met uiteraard
      raakvlakken in Friesland en Drenthe.

      Onlangs wees een andere genealoog mij op een compleet nieuwe 6e
      Overgroottante, "Mevrouw" Debora Scheerings (Scherings), die in 1763 een
      erfenis naliet van haarzelf en wijlen haar man Prof. Willem (Guilielmus) van
      Irhoven.

      Hij was hoogleraar godgeleerdheid en kerkelijke geschiedenis (S.S. Theol. &
      Phil. Doct. ill. Facult. Prof. Ord. Acad. h.t.) en Rector Magnificus te
      Utrecht.

      Na het overlijden van Debora werd in diverse notariele akten - opgesteld in
      Groningen en Utrecht - de erfenis geregeld en werden er afspraken gemaakt
      "over wegneming wederzydse pretenties" tussen de erfgenamen van Willem en
      die van Debora. Verderop een uittreksel...

      Eerst even mijn vraag: heeft iemand toevallig paraat wanneer zij is
      getrouwd? Ik ga er vanuit dat het in Utrecht was. Ik heb het on-line
      geprobeerd te vinden, ik vond via de professor vrij veel informatie, alleen
      niets over haar komst naar Utrecht en haar huwelijk.

      Alle broers en zussen van Debora werden gedoopt in Niezijl en zij bleven in
      de provincie Groningen. Dat ik Debora nooit vond is logisch: haar doop staat
      niet in de DTB. Mogelijk heeft zij haar naam "verdeftigd" en is zij geboren
      als (onbekend gebleven) Dieuke op 8 januari 1693 te Niezijl.

      Uittreksel (bron: Utrecht Inv nr U192a3, aktenr. 34, Aktesoort Scheiding):

      20-08-1763
      "... Notaris J. VAN OVERMEER, UTRECHT
      Naam eerste partij: erven Debora Scherings wed. van Wilhelmus van Irhoven
      Naam eerste partij: Hotse Dootjes Scherings, broer
      Naam eerste partij: Wytske Dootjes Scherings, zuster
      Naam echtgenote eerste partij: wed. Geert Doeskes
      Naam eerste partij: Tjark Dootjes Scherings, broer
      Naam eerste partij: Willem Dootjes Scherings, halfbroer
      Naam gemachtigde eerste partij: q.q.: Jacobus Huisinga
      Beroep gemachtigde: advocaat hove provintiaal van Stad en Lande
      Naam eerste partij: Fetje Dootjes Scherings, halfzuster
      Naam echtgenote eerste partij: wed. Pieter Jacobse
      Samenvatting inhoud akte: van de nalatenschap van Debora Scherings
      Verwijzingen: procuratie d.d. 9-4-1763 voor notaris J. van Schulenborg te
      Groningen
      Verwijzingen: procuratie d.d. 30-6-1763 voor notaris J. van Schulenborg te
      Groningen
      Bijzonderheden: regeling over verkoop van 2 huizen in Amsterdam".
    • Genealogie Jenny
      Message 2 of 4 , Mar 2 5:56 AM
        Hallo Hans Schripsema,
        Zou het handig zijn om contact te zoeken met het :
        Universiteitsmuseum Utrecht, Lange Nieuwstraat 106, 3512 PN Utrecht

        Collectie: Knappe Koppen G H I
        Irhoven, W. van

        Genealogische informatie: Geboren 2 november 1698 in Kessel, gestorven
        18 november 1760 in Utrecht. Twee keer getrouwd, respectievelijk met
        Catharina Altius en Debora Scheerings.
        Ook las ik dat Irhoven van 1722-1737 predikant is geweest te EDE.
        Zij hebben ook zijn preciese geboortedatum en overlijdensdatum. Dus zullen
        ze ook de informatie van zijn huwelijken hebben.

        Als je ziet bij de aktes van het Utrechts Archief is Wilhelmus van Irhoven
        in 1746 weduwnaar geworden van Catharina Altius.
        Haar vader was een predikant te Barneveld. Wellicht zijn ze daar ook
        getrouwd.
        www.barneveld.nl/documenten/ RegisterpersonenOudBarneveld.pdf
        nr. 29 -48, 49 info over Catharina, Gerardus, Hermanus en W. Irhoven
        Misschien kun je hier meer info vinden op deze site.

        groeten van Jenny van Soest-van de Bilt

> [...]
        > Groningen
        > Bijzonderheden: regeling over verkoop van 2 huizen in Amsterdam".

      • a.w.stramrood
        Message 3 of 4 , Mar 3 7:59 AM
          Beste Hans,

          Ik heb vandaag in het RA Utrecht wat voor je uitgezocht.

          Op 7-8-1746 wordt te Utrecht attestatie afgegeven aan Wilhelmus van Irhoven en Debora Scheeringh om te trouwen in Amsterdam.
          Debora was weduwe van Pieter Gemnich.
          Wilhelmus wordt op 18-11-1760 ( aangifte op 1-12) begraven ( gesonken en 16 ellen laken gescheurt) in de Geertekerk te Utrecht. Groefbidder was Sesselaer. Er wordt
          f 63 betaald.Hij liet een frouw, 3 mondige en 1 onmondig kind na en woonde aan de Mariaplaats.
          Debora wordt op 10-3-1763 begraven ( gesonken en 16 ellen laken gescheurt) in de Geertekerk te Utrecht. groefbidder was van Haften.
          Wilhelmus trouwde eerder met Catharina Alsius, begraven ( gesonken en 16 ellen laken gescheurt) op 11-8-1739 in de Jacobikerk te Utrecht. Groefbidder was Sesselaar.
          " Overleden in ´s Gravenhage, ´t lijk vandaer alhier getransporteert".
          Wilhelmus doet in september 1737 belijdenis in Utrecht.
          Uit het 1e huwelijk 4 kinderen, t.w.:

          1. Petronella. Trouwt 1e op 11-4-1752 in de Domkerk te Utrecht met Egbertus Cotius en 2e in 1777 te Linschoten met Hendrik Lenveling, weduwnaar van Willemina Geetruy Folckers.
          2. Maria. Doet op 2-4-1745 belijdenis te Utrecht.Trouwt in 1757 te Staphorst met Cornelis van Dam, predikant aldaar.
          3. Hemrina Laurentia. Trouwt op 31-7-1758 in de Catharinakerk te Utrecht met Johannes Leeman predikant te Midwoude.
          4. Johanna Elisabeth.

          Ik vond nog in Den Bosch op 21-6-1696 de doop van Willem, zoon van Pieter van Irhoven en Pieternel Huerminck.

          Wellicht kun je hier wat mee.

          Vriendelijke groeten,

          Ar Stramrood

          Message 4 of 4 , Mar 3 12:36 PM
            Beste Ar Stramrood,

            Heel hartelijk dank voor het nazoeken van nadere gegevens over Debora
            Scheerings. Nu is duidelijk dat ik in Amsterdam moet zijn voor de echte
            trouwerij.

            Op deze plaats wil ik ook nog Jenny van Soest-van de Bilt bedanken voor haar
            antwoord van gisteren.

            Ik ben behoorlijk opgeschoten.

            Groet,
            Hans Schripsema