RE: [Utrecht_Genealogie] Re: genealogische gegevens opzoeken

  • Olaf Duits
    Message 1 of 13 , Oct 6, 2005
      Arie,

      Om er wel inhoudelijk op in te gaan, zoals helaas niet elk volwassen persoon
      doet;
      Ook ik heb niet veel tijd om naar de archieven te gaan. Ik heb het probleem
      dat ik in het midden van het land woon en mijn voorouders uit Groningen en
      uit Zuid-Limburg kwamen. Hoezo de extreme uitersten.... Voor mij zijn beide
      2 uur reizen. Daarbij werk ik 4 dagen per week en op woensdag ben ik met
      mijn zoontje van bijna 3. Die neem ik maar niet meer naar het archief. Op
      zaterdag zijn de meeste archieven maar een halve dag open, dus hoe moet ik
      dat redden? Helaas ben genoodzaakt om andere te vragen om tijdens een bezoek
      aan het archief van Groningen of Maastricht voor mij af en toe te kijken. Ik
      koop de benodigde literatuur en CD's en kom zo erg veel. Als iemand op een
      site als bron een archief vermeldt, dan neem ik dat zo over, vermeld de site
      en het archief. Men moet dan zelf maar kijken als ze mijn gegevens bekijken
      hoe betrouwbaar ze dat vinden.
      Als ik dan geen professionele genealoog ben, is dan jammer. Ik doe het voor
      mezelf en voor mijn familie en die zijn er blij mee.

      Nogmaals, en dat geldt voor iedereen(snap je hem?), laat iedereen toch in
      zijn waarden en speel niet zo op de man.

      Olaf Duits

      http://www.mypub.nl
      Op 5 oktober 2005 is er weer een nieuwe poll geplaatst.!!

      Message 2 of 13 , Oct 6, 2005
        Zeker is het niet voor iedereen weggelegd veel de archieven te bezoeken,
        maar het blijft
        natuurlijk wel een gevaar dat een gemaakte fout zo 'rond blijft zweven'.
        Misschien zouden we met zijn allen meer moeten promoten dat er een
        vriendelijke
        waarschuwing op de sites gezet wordt, over het checken van gegevens.
        Ik ben zelf al ruim anderhalf jaar niet bij machte geweest om naar het
        archief te
        gaan, wegens ziekte. Dus ook ik heb veel van internet in mijn stamboom.
        Wel zet ik altijd
        de bron (website) erbij en maak ik een lijstje per archief met de data,
        die ik dan kan checken en
        aanvullen zodra ik weer mag (waarschijnlijk zeer spoedig!!!).
        Het heeft me bij enkele lijnen zeer ver gebracht, vooral door de notaris
        archieven op de website van
        UA, maar zeker ook door wat anderen op hun site gezet hebben om met ons
        te delen.
        Laten we elkaar nou niet in de haren vliegen, maar juist helpen met
        gegevens voor elkaar te vinden.
        Ben dat ook vast van plan zodra ik weer naar archieven kan gaan mijn
        hulp hier op de lijst aan te
        bieden voor vraagjes van mede lijstgenoten, die niet of minder in staat
        zijn deze bezoeken af te leggen.

        Gr. Keren

      • Olaf Duits
        Message 3 of 13 , Oct 6, 2005
          Helemaal mee eens. Laten we de discussie op deze manier houden.
          Wat betreft de kwaliteit van de gegevens; helemaal mee eens. Als je het van
          een website zelf afhaalt, vermeld dit dan. Iemand die deze info gebruikt,
          kan dan zelf bepalen hoe betrouwbaar dit is. Ik gebruik dit soort info om ze
          laten in de archieven te checken.
          Maar dit geldt voor alle gegevens: bronvermelding. Niet alleen wel zo netjes
          voor de mensen waar je die gegevens van overneemt, maar ook om de bron te
          kunnen achterhalen en zo de informatie te kwalificeren.
          Ik hoop zelf ook weer snel naar de archieven te kunnen en heel veel zaken
          zelf te kunnen checken.