opzoeking akte Elisabeth Aelberts

  • pcramwinckel
    Message 1 of 13 , Jun 23, 2005
      Goedemiddag

      In mijn bericht 3150 gaf ik al wat informatie over Familie van
      Dompselaer muntmeesters te Utrecht eind 16e eeuw , waarbij ik ook
      noemde Jacob Aertz Craijwijnckel, muntgezel (over wie ik nog steeds
      informatie zoek : Ouders ? Kinderen ?).
      Jacob was gehuwd met Elisabeth Aelberts en overleed in 1611.

      Wat betreft zijn echtgenote + 1595/6, heb ik hier een zoekvraag in het
      archief: :
      HUA, Stadsarchief Utrecht II, 1577-1795 702.3242 - afrekening
      nalatenschap Elijsabeth Aelberts (25 nov 1596).

      Wat staat er in de akte? is het mogelijk een kopie te bekomen ? (kopie
      kostenen porti worden natuurlijk vergoed)

      Ik woon in Frankrijk kan helaas niet even zo maar zelf het Utrechts
      archief bezoeken.

      Wie helpt?
    • richardvanschaik
      Message 2 of 13 , Jun 23, 2005
        --- In Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com, "pcramwinckel"
        <pcramwinckel@w...> wrote:
> [...]
        > nalatenschap Elijsabeth Aelberts (25 nov 1596).
        > Wat staat er in de akte? is het mogelijk een kopie te bekomen ?

        Hallo Peter,

        Als dit stuk beschikbaar is (kan je nazoeken op
        http://www.hetutrechtsarchief.nl onder "wegens verbouwing beperkte
        beschikbaarheid orginelen) dan wil ik morgen wel een poging voor je
        wagen. Is een foto dan ook goed? Die is per e-mail zo bij je, en dat
        houd de kosten wat beperkter ;-)

      • Genealogie Jenny
        Message 3 of 13 , Jun 23, 2005
          Kende je deze informatie al:
          http://home.planet.nl/~luijt005/muntpersoneel.htm
          Floris Henrick van Dompselaer, geboren rond 1585, muntmeester in Utrecht tussen 1615 en 1628, overleden op 28 oktober 1629, zoon van Henrick Joostenssoon van Dompselaer (muntmeester) en Aeltgen Meys Hollen.

          Hij was aanvankelijk zijdelakenkoopman, maar volgde op 29 oktober 1615 zijn broer Hendrik op als muntmeester. In mei 1618 ontvluchtte Van Dompselaer de stad met meeneming van 180.000 gulden in contanten. De Amsterdamse Wisselbank vroeg in de daarop volgende maand Dompselaer's faillissement aan. In juli 1618, nadat de rust in de stad door prins Maurits was hersteld, kwam Van Dompselaer terug en werd hij in zijn functie hersteld. Voor de productie van enkele penningen liet hij stempels snijden door Jacob Bijler, stempelsnijder van de Hollandse Munt. In 1628 trad hij af als muntmeester en werd opgevolgd door Johan van Vianen.

          Hij is getrouwd op 5 januari 1605, op ongeveer 20-jarige leeftijd met
          Sophia Aert Gerritsz Oosterhoff ook genaamd Feijsgen, overleden na 1643.

          troude tegen vrunden raet ende heeft veel kinderen verweckt

          Uit dit huwelijk:

          a.. 1 : ... van Dompselaer, overleden op 4 februari 1625, begraven in de Buurkerk op 4 februari 1625.

          Hendrick Hendricksz van Dompselaer, geboren rond 1567, muntmeester in Utrecht tussen 1587 en 1615, overleden op 14 december 1640, begraven in de Buurkerk op 14 december 1640, zoon van Henrick Joostenssoon van Dompselaer (muntmeester) en Aeltgen Meys Hollen.

          In 1587 volgde hij zijn vader op als muntmeester van de Staten van Utrecht. Verzocht in 1615 ontheven te worden uit zijn ambt ten gunste van zijn broer Floris. Dit werd door de Staten op 8 juni van dat jaar goedgekeurd.
          Van 1613 tot 1618 bekleedde hij diverse stedelijke bestuursfuncties. Van Dompselaer werd bij de wetsverzetting door prins Maurits in 1618 van zijn functies ontheven en was sindsdien niet meer bestuurlijk actief.
          Hij is getrouwd op 9 februari 1594, op ongeveer 27-jarige leeftijd met
          Eva Meysters (ongeveer 30 jaar oud), geboren rond 1564, overleden op 24 januari 1631, begraven in de Buurkerk op 24 januari 1631.

          Message 4 of 13 , Jun 23, 2005
            Helaas een ietse pietsie te vroeg weggestuurd. Hier is de rest van de tekst.
            groetjes Jenny van Soest- van de Bilt

[...]

            Henrick Joostenssoon van Dompselaer, muntmeester in Utrecht tussen 1567 en 1587, nieuwe burger in het jaar 1583, overleden in februari 1587.

            Voordat hij naar Utrecht kwam werkte hij als essayeur op de Munt van Hasselt in Overijssel. De Munt van Hasselt was in 1567 door Filips II naar Utrecht overgebracht en waarschijnlijk verhuisde Dompselaer met de Munt mee. Hij was al voor 1578 werkzaam als muntmeester in Utrecht, het jaar waarin hij het van de kerken geconfisqueerde kerkzilver vermuntte. In 1579 ontving hij zijn instructie uit handen van de Staten van Utrecht. Van Dompselaer werd met Kerstmis 1580 lidmaat van de gereformeerde gemeente Utrecht.
            Van koning Filips II kreeg hij op 15 juli 1578 de zeggenschap over het landgoed Stoutenburg, welk landgoed zijn kinderen in 1594 verkochten aan Johan van Oldenbarnevelt.
            Hij is getrouwd rond 1560 met
            Aeltgen Meys Hollen, overleden op 6 december 1590, dochter van Bartholomeus Holle en Swanelt Floris ter Beecke.

            Uit dit huwelijk:

            a.. 1 : Gerrit Henricsz van Dompselaer, geboren voor 1561, meester voor 1598, overleden op 12 februari 1600.
            Speelde banckeroute (Booth)

            Hij was gehuwd met Catharina Jacob Thijmansdr van Leuwen, dochter van Jacob Thijmansz van Leeuwen en ... Schenck, de bisschopsdochter (Booth)
            (Zij was weduwe van Jan Willemsz.)

            a.. 2 : Josina Dompselaer ook genaamd Joostgen, geboren rond 1561, lidmaat op 26 maart 1581, overleden op 21 november 1610.
            Zij is getrouwd op 25 augustus 1580 (huwelijkse voorwaarden), op ongeveer 19-jarige leeftijd met Antonis van Drielenborch (ongeveer 31 jaar oud), geboren rond 1549, lidmaat rond 15 april 1587, schepen in het jaar 1589, overleden op 4 april 1610, zoon van Vincent Willemsz (goudsmid) en Johanna Anthonis Beijer.
            b.. 3 : Hendrick Hendricksz van Dompselaer, geboren rond 1567, muntmeester in Utrecht tussen 1587 en 1615, schepen aldaar in het jaar 1616, schepen aldaar in het jaar 1615, schepen aldaar in het jaar 1614, schepen aldaar in het jaar 1614, 1615 en 1616, overleden op 14 december 1640, begraven in de Buurkerk op 14 december 1640.
[...]

            a.. 4 : Adriana Dompselaer, geboren tussen 1568 en 1576.
            Zij was gehuwd met Steven Ghijsbertsz.
            b.. 5 : Bartholomeus Dompselaer, geboren tussen 1569 en 1577, overleden op 11 maart 1602.
            c.. 6 : Aeltgen Dompselaer, geboren rond 1578, overleden op 18 juli 1601.
            d.. 7 : Bertha Dompselaer, geboren tussen 1579 en 1581.
            e.. 8 : Swana Dompselaer, geboren rond 1582.
            Zij is getrouwd in Emden met ... Hondebeeck.
            f.. 9 : Anneken Dompselaer, geboren in 1583 of 1584.
            Zij is getrouwd in het jaar 1613, op 29- tot 30-jarige leeftijd met Jacob van de Voorn.
            g.. 10 : Floris Henrick van Dompselaer, geboren rond 1585, muntmeester in Utrecht tussen 1615 en 1628, overleden op 28 oktober 1629.
[...]

            a.. 11 : Margriete Dompselaer, overleden op 24 augustus 1629, begraven in de Buurkerk op 31 augustus 1629.
            Zij was gehuwd met Jan Jansz van Mansvelt, overleden in het jaar 1601

            Message 5 of 13 , Jun 23, 2005
              Jacob Aertsz Craeijwijnckell, muntgezel in Utrecht tussen 1596 en 1611, overleden in het jaar 1611.

              Jacob Aertsz. Craeijwijnkel trad op als getuige bij het opstellen van een notariële acte ten huize van muntmeester Hendrick van Dompselaer en werd toen nog muntknecht genoemd.

              Hij was gehuwd met
              Elijsabeth Aelberts, overleden rond 1596.
              (Zij was weduwe van Jacob van Reijckum, overleden voor 1595.)

[...]

            • Pieter J. Cramwinckel
              Message 6 of 13 , Jun 23, 2005
                Prima Richard, foto is uitskend

                Pieter Cramwinckel

> [...]

                beschikbaarheid orginelen) dan wil ik morgen wel een poging voor je
                wagen. Is een foto dan ook goed? Die is per e-mail zo bij je, en dat

                _____

                * Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of Service
                <http://docs.yahoo.com/info/terms/> .

                -----------
                Wanadoo vous informe que cet e-mail a ete controle par l'anti-virus mail.

              • Pieter J. Cramwinckel
                Message 7 of 13 , Jun 23, 2005
                  Dank je wel Jenny, maar die munt site was mij al bekend (daar haalde ik oon
                  mijn eerste gegevens vandaan, en uit verder kontakt met de site eigenaar)

                  Pieter Cramwinckel

                  Message 8 of 13 , Jun 24, 2005
                    --- In Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com, "Pieter J. Cramwinckel"
                    <pcramwinckel@w...> wrote:
                    > Prima Richard, foto is uitskend
                    Hallo Pieter,

                    Bovenstaande heeft iets met een beer en een huid van doen ... :-(. Ik
                    denk dat ik je behoorlijk moet gaan teleurstellen, teleurgesteld was
                    ik in iedergeval wel!

                    Het jaar 1596 is helaas onder inventarisnummer 702 niet beschikbaar in
                    HUA. In die periode is hun bezit wat "aan slijtage onderhevig", 1594
                    mist b.v. ook. Wel was toegang 703 beschikbaar voor dit jaar, is zelfs
                    geklapperd en op fiche beschikbaar. Omdat je een datum gaf
                    (24-11-1596) kon ik meteen naar de fiches, maar helaas ik heb
                    Elijsabeth Aelberts niet kunnen vinden in deze Transporten en
                    Plechten. Ik kan voor de zekerheid volgende keer ook nog even in de
                    klappers kijken, want het schrift uit deze tijd is nog niet mijn
                    sterkste zijde :-( ;-).

                    En dan je vraag over Panhuijsen maar even samengevat, anders worden
                    het zoveel "sad-faces":
                    1640 - 1680: Geen Wijntje, wel drie gezinnen Panhuys met ~ 5 dopen
                    Allemaal nieten, wel gevonden (klappers):

                    Trouwen geref boek 97:
                    Naam: Crawinckel, Trijntien Francen
                    Adres: Nicolaisteegjen
                    Afk.v.: Kalkar
                    Godsdienst: Geref.
                    Huwelijk: 04-04-1634 te Utrecht, Catrijnekerk
                    Naam: van Benschop, Aelbert Giesbertsen
                    Adres: buiten Tolsteeg
                    Afk.v.: Utrecht
                    Huw.boek: 97 - 99

                    boek 99:
                    Naam: Panhuijsen, van; Wijnanda
                    Afk.v.: Harderwijk
                    Godsdienst: Geref.
                    Huwelijk: 28-10-1687 te Utrecht, Dom
                    Naam: Craemwinckel; Gilleijn
                    Adres: Utrecht
                    Huw.boek: 99 - 579
                    Getuigen: Annichje Vreems, zijn moeder Catarijn de Roij, goede kennis

                    Annichje leeft hier dus nog onder de naam Vreems. Ik heb geprobeerd
                    ook haar huwelijk te pakken te krijgen (1630 - ~1670 nagezocht), maar
                    helaas niet onder Vreems, Vereem, van der Eem, en nog wat varianten op
                    Cramwinckell (Kramwinckell). Gelukkig is er in het archief airco in de
                    orginelen ruimte en zat ik recht onder de uitblaas opening.

                    http://www.fmavanschaik.nl
                  • richardvanschaik
                    Message 9 of 13 , Jun 24, 2005
                      --- In Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com, "richardvanschaik"
                      <f.m.a.vanschaik@w...> wrote:
                      > geklapperd en op fiche beschikbaar. Omdat je een datum gaf
                      > (24-11-1596) kon ik meteen naar de fiches, maar helaas ik heb

                      Heb ik een hele tijd bij 25-11-1596 zitten kijken, type ik hier toch
                      nog een dagje eerder .... de hitte slaat toe!

                      http://www.fmavanschaik.nl
                    • Pieter J. Cramwinckel
                      Message 10 of 13 , Jun 24, 2005
                        Hartelijk Dank Richard voor al die moeite in die hitte, en je 2 berichten
                        hier (overigens ik post nu vanuit mijn email programma, kijken of dat lukt,
                        met een cc aan jou direct).

                        Begrijp ik je goed met je laatste bericht dat wat betreft Elisabeth
                        Aelberts nalatenschap je op 25 mei had zitten zoeken terwijl het 24-5 1596
                        moet zijn? M.a.w. is er nog hoop ?

                        Die vondst huwelijk 1634 van Trijntje Francina Crawinckel uit Kalkar is
                        uitstekend !!!! Die had ik nog niet, en al zo vroeg, moet uitzoeken waar
                        zij in past. Zij is dan nog 12 jaar eerder in Utrecht dan het echtpaar
                        Frederik Cramwinckell en Annigje V(e)reems.
                        Zou je t.z.t eens willen kijken bij de eerste twee dopen van Frederik's
                        kinderen , hoe Frederik eigelijk heet ? De meeste genealogiën noemen hem
                        Frederik Petersen Cramwinckell, maar ik heb het origineel van die dopen
                        nooit gezien en vraag me af of die middennaam ' Petersen' er eigenlijk wel
                        staat. Ik heb daar zo mijn twijfels over. Die eerste twee dopen zijn in
                        Utrecht :
                        - Margriet Frederiksdr Cramwinckell, doop 15 oct 1647 (luthers ged?)
                        (doopgetuigen ?)
                        - Peter Fredericksz Cramwinckell, doop 4 mei 1649, (Luthers?)
                        (doopgetuigen?)
                        Hoe wordt de vaders naam en voornaam hier geschreven ? Staat de moeder
                        vermeld ? Toen de moeder overleed, heette ze van de Berg (30 oct 1719) . Ik
                        heb hier ook weer mijn twijfels want deze vrouw zou best wel eens de 2e
                        echtgenote van Frederick Cramwinckell kunnen zijn . Wat denk jij ?

                        Duidelijke zaak dat Wijnje van Panhuiszen dus niet in Utrecht gedoopt is
                        (tenzij Wijntje haar roepnaam was en een andere of dubbele doopnaam had ...)
                        Er stond bij haar huwelijk in Utrecht (hetwelk jij hier bevvestigde)." van
                        Harderwijk". Wat een pech, die doopboeken voor Harderwijk ontbreken net in
                        die periode en de trouwboeken zijn er wel maar vermelden geen Panhuys.Er is
                        maar één echtpaar dat toen in Harderwijk was. Prof Goris x Magdalena van
                        Panhuys, maar hun kinderen heten natuurlijk Goris, niet Panhuys. Verder was
                        er rond die tijd in Harderwijk een student Caspar Panhuis. Hij is daar dus
                        niet gehuwd, maar had hij een slipppertje, waaruit een onwettige dochter ??

                        Pieter Cramwinckel

                        Message 11 of 13 , Sep 29, 2013

                          Ter aanvulling  nu : inmiddels gevonden dat die trouw datum van Trijntje  Francen Crawinckel op 4 apr 1643  was (niet 1634).in Utrecht.

                           Ze overleed als 'Trijntjen Frances Craeywinckel huisvr van Albert Gijsberts van  Benschop ' op 14 april 1650 te Utrecht (begraven Catharina Kerk). Ze liet na een onmondig kind, Gijsbert genaamd. Albert hertrouwde daarna nog 2 maal.

                          Haar nicht (tantezegster) Grietje Barents (Berents) Craenwinckel kwam uit Weert (Werth bij Isselburg, nu Duitsland bij Anholt en niet in dit geval het weert buiten de noordelijk stadspoort, of Weert Limburg)  bij haar huwelijk (Utrecht) met  koekebakker Cornelis Sweer van Calcker, waarbij bovengenoemde Albert getuige was als haar oom..

                          Deze Cornelis Sweer van Calcker trad op als getuige bij het huwelijk van Gerrit Barends Kraemwinkel in Amsterdam, als zijn zwager, zodat Grietje en Gerrit broer en zus waren.

                          De vader van Grietje (Berents) Craenwinckel en Gerrit, heette , Barend Fransse  Craenwinckel, hij was dus een broer van Trijntje Fransen Crawinckel /Craeywinckel hierboven genoemd. .

                          Dze hierboven genoemde Craenwinckel, hoewel ook te Utrecht (en Amsterdam) zijn niet familie van Frederik Petersen Kraamwinkel / Cramwinckell, ondabnks de naam gelijkheid.

                          Deze Fredrik Petersen Kraamwinkel/ Cramwinckel stamde oorpsronkelijk uit Essen en had een hafsbroer Harmen Harmansen (?in den Bosch?) die luitenant te Amsterdam was,  volgens notariële akte in Utrecht.

                          Er zijn dus twee niet verwante geslachten Craenwinckel /Kraamwinkel, de ene uit het gebied in en rond Wesel aan de rRjn (die daar teruggaan tot zeker wel 1568, daar komt die boven vermelde Frans Crawinckel vandaan als zoon van Hendrick) Crawinckell, mr en koopman bombazinen weefsels (textel vak), waarschijnlijk gevlucht uit Diest/Wanriode/Antwerpen gebied rond 1567)  -  en de andere familie van  Frederik Petersen  C/K wiens vader Peter uit Essen bij Dusseldorf stamde.rond 1600..

                          Dit als aanvulling voor (al) die Kraamwinkel onderzoekers.

                          .

                          groet

                          Pieter

                          Message 12 of 13 , Sep 29, 2013

                            En dan iser nog de muntgezel Jacob Aerts  Craijwinckel, die geen tot nu toe blijkbaar familie relatie heeft met die twee Cra..mwinckel's geslachten., e die in 1611 in Utrecht overleed (dus voordat enige van die telgen Cr..winckels in Utrecht waren)

                            Deze Jacob, (wiens vader een Aert - Arie, Arend, Arnoldus - Craywinckel moet heten) en gehuwd was de weduwe Elisbeth Aelberts (haar eerste man was Jacob van Reyckom)  heeft volgens de notariele akte van 1596 al (enige)  kinderen . In Utrecht zijn deze kinderen niet gevonden onder de geslachtsnaam, (onder het patroniem Aerts e.d, zijn er te veel kandfidaten die niet zomaar in verband gebracht kunnen worden zonder verdere aanduidingen).

                            In Gorinchem Dordrecht wordt een Wernaert Craywinckel genoemd ( gehuwd met Cornelia Peters van Dichteren waaruit een zoon Peter met nageslacht) die rond 1550 geleefd heeft en wellicht een broer van deze Jacob is...het blijft zoeken

                            In De Haag komt dan nog een Gerrit Craemwinckel (Craywinckel voor,,  gehuwd 1657 met Maria Melchiors (weduwe van Jan Coudewijn (Coldeweij?). Deze Gerrit was 27 jaar in een notariële . akte in Den Haag in 1659, dus geboren  zeg 1632. Hij is niet indetiek met gerrit Barends C. diebroer van Grietje Berents C, want bij het huwelijk in Amsterdam staat dat gerrit Barends een jonge man was met leeftijd 28 jaar is (dus ongehuwd.en geboren 1645. Dus een raadsel, want het wou wel logisch zijn dat die twe Gerrits identiek zijn.

                            Overigens is er al vanaf  circa 1600 een gezin borduurwerker Michiel Craijwinckel in Den Haag wiens nakomelingen over 3 generaties mij bekend zijn , maar die Hagse Gerrit is geen zoon uit dit gezin, want komt niet voor in de Haagste notariële akten die dit gezin beschrijven.

                            Zo,  dat is het wel voor vandaag, zo zijn de geinteresserden in deze naam C/Kra..winckel Clans en sprokkels nu weer een beetje op de  hoogte van de laatste ontwikkelingen mijnerzijds in het gemealogische veld.

                            beste groet

                            Pieter

                            groet Pieter

                            Message 13 of 13 , Sep 29, 2013

                              overgens heb ik nu intussen wel de oorspronkelijke doop-inschrijnvingen (luthers) van Frederik Peters C/Kr.wnkel gezien, en bij de eerste 5 kinderen staat gewoon Frederik Petersen. (dus niet de familienaam, allen het patroniem) . de oeder werd niet vermeld.

                              Ook werd de moeders naam niet vopgeschreven  bij de overige kinderen daarna, zodat de moeder alleen bekend is uit Begraaf inschrijving,  waar ze genoemd wordt Anneke, van den Bergh huisvr van die Frerderiok Cramwinckel.

                              Annichje Vereems treed als doopgetuige op bij de doop van enige van haar kleinkinderen K/Craemwinckel,  met aanduiding moeder van de vader - zodat daar die conclusie uit getrokken is.

                              IOplossing : mogelijk is die Frederik Petersen C/K tweemal gehuwd, wat ook wel logisch schijnt met 12.kinderen..Immers niet veel vrouwen zouden destijds zou lang en zo vaak geboorte kunnen geven zonder een kans op ktaambed dood.