RE: [Utrecht_Genealogie] Priester Gerardus van den Haak (nogmaals)

  • Ria van de Laar
    Message 1 of 5 , Jul 2, 2004
      Hallo Erwin,

      Is het een mogelijkheid dat het de drukker van het prentje betreft?

      Groeten,
      Ria van de Laar

      MSN Zoeken, voor duidelijke zoekresultaten! http://search.msn.nl
    • Erwin van den Haak
      Message 2 of 5 , Jul 4, 2004
        Hallo Ria,

        Ja, dat klopt. Iin een andere genealogie groep is dit ook al aangegeven.

        Groet,
        Erwin van den Haak

        > Is het een mogelijkheid dat het de drukker van het prentje betreft?
        >
        > Groeten,
        > Ria van de Laar

      • Genealogie Jenny
        Message 3 of 5 , Jul 6, 2004
          Hallo Erwin,
          Nog even een reactie over de drukker van Rossum.
          hieronder een stuk uit een genealogie van Rossum.(uit Gens Nostra 1971) Dit
          gedeelte betreft de door jouw gezochte J.R. van Rossum. Het was dus een
          boekhandel achter het Stadhuis van Utrecht. Die tevens drukwerk leverde.
          groetjes Jenny van Soest-van de Bilt

          VIb. Johannes Richardus van Rossum, ged. te Utrecht 12.3.1809. Uit de

          papieren van de Nationale Militie blijkt dat hij 1,76 m lang is, blond haar

          heeft, blauwe ogen, spitse neus, ronde kin. Hij heeft niet gediend
          (uitgeloot).

          Hij huwde 25.8.1831 (des morgens te 8 uur) in Vreeland Maria (Miet) Theo-

          Bericht uit de Utrechtsche Provinciale en Stedelijke Courant, maart 1830.

          dora Wennekendonk, dr. van de smid Gerardus Wennekendonk en Cornelia

          van Schaik, ged. te Vreeland 7.3.1809. Hij is boekbinder, en als zodanig
          werkzaam

          in de boekhandel van zijn tante Barbara Banning-van Rossum. Op 1.5.

          1830 neemt hij deze zaak van haar over en zet de boekhandel onder zijn eigen

          naam voort, Agter het Stadhuys, of volgens de etiketjes op het schutblad van

          de boeken van zijn winkel J. R. van Rossum - Librairie catholique - derrière

          l'hotel de ville à Utrecht. Zijn eerste uitgave dateert van 1832 en is
          getiteld:

          De katholijke en Protestantsche zendelingen in Indië; uit het Fransch

          vertaald. De vertaler was zijn zwager, J. G. Wennekendonk, r.k. priester,
          die

          nadien meer godsdienstige geschriften het licht deed zien. Tot aan zijn dood

          (Utrecht 8.3.1856) heeft hij talrijke brochures en boeken uitgegeven. Zijn

          vrouw zet de zaken voort onder de naam Wed. J. R. van Rossum, en zo is

          deze boekhandel, later uitgebreid met religieuze artikelen en kerkmuziek,

          gebleven tot januari 1971. De weduwe overlijdt te Utrecht 11.4.1884.

          > Ja, dat klopt. Iin een andere genealogie groep is dit ook al aangegeven.
          >
          > Groet,
          > Erwin van den Haak

        • Erwin van den Haak
          Message 4 of 5 , Jul 6, 2004
            Hallo Jenny,

            Bedankt voor je uitgebreide beschrijving van het religieus literaire leven
            van (wed) Van Rossum.

            Groet,
            Erwin van den Haak