Priester Gerardus van den Haak (nogmaals)

  • Erwin van den Haak
    Message 1 of 5 , Jun 30, 2004
      L.S.

      Ik ben nog steeds op zoek naar meer gegevens van een priester Gerardus van
      den Haak (zie onderstaand bericht).
      Nadat ik van een groepslid een foto heb ontvangen, kwam ik erachter dat deze
      te vinden was bij het Katholiek Documentatie Centrum in de Katholieke
      Universiteit Nijmegen. Via dit KDC (http://www.kdc.kun.nl) heb ik ook een
      scan gekregen van het originele priesterprentje. Daar stond nog onder
      gedrukt: "wed.J.R. van Rossum, Utrecht".
      Ik heb geen J.R. van Rossum in mijn database dus ik hoop dat iemand uit deze
      genealogiegroepen me verder kan helpen. Wie ken deze J.R. van Rossum (in
      combinatie van Gerardus van den Haak)?

      met vriendelijke groet,
      Erwin van den Haak

      Message 2 of 5 , Jul 2, 2004
        Hallo Erwin,

        Is het een mogelijkheid dat het de drukker van het prentje betreft?

        Groeten,
        Ria van de Laar

        MSN Zoeken, voor duidelijke zoekresultaten! http://search.msn.nl
      • Erwin van den Haak
        Message 3 of 5 , Jul 4, 2004
          Hallo Ria,

          Ja, dat klopt. Iin een andere genealogie groep is dit ook al aangegeven.

          Groet,
          Erwin van den Haak

          > Is het een mogelijkheid dat het de drukker van het prentje betreft?
          >
          > Groeten,
          > Ria van de Laar

        • Genealogie Jenny
          Message 4 of 5 , Jul 6, 2004
            Hallo Erwin,
            Nog even een reactie over de drukker van Rossum.
            hieronder een stuk uit een genealogie van Rossum.(uit Gens Nostra 1971) Dit
            gedeelte betreft de door jouw gezochte J.R. van Rossum. Het was dus een
            boekhandel achter het Stadhuis van Utrecht. Die tevens drukwerk leverde.
            groetjes Jenny van Soest-van de Bilt

            VIb. Johannes Richardus van Rossum, ged. te Utrecht 12.3.1809. Uit de

            papieren van de Nationale Militie blijkt dat hij 1,76 m lang is, blond haar

            heeft, blauwe ogen, spitse neus, ronde kin. Hij heeft niet gediend
            (uitgeloot).

            Hij huwde 25.8.1831 (des morgens te 8 uur) in Vreeland Maria (Miet) Theo-

            Bericht uit de Utrechtsche Provinciale en Stedelijke Courant, maart 1830.

            dora Wennekendonk, dr. van de smid Gerardus Wennekendonk en Cornelia

            van Schaik, ged. te Vreeland 7.3.1809. Hij is boekbinder, en als zodanig
            werkzaam

            in de boekhandel van zijn tante Barbara Banning-van Rossum. Op 1.5.

            1830 neemt hij deze zaak van haar over en zet de boekhandel onder zijn eigen

            naam voort, Agter het Stadhuys, of volgens de etiketjes op het schutblad van

            de boeken van zijn winkel J. R. van Rossum - Librairie catholique - derrière

            l'hotel de ville à Utrecht. Zijn eerste uitgave dateert van 1832 en is
            getiteld:

            De katholijke en Protestantsche zendelingen in Indië; uit het Fransch

            vertaald. De vertaler was zijn zwager, J. G. Wennekendonk, r.k. priester,
            die

            nadien meer godsdienstige geschriften het licht deed zien. Tot aan zijn dood

            (Utrecht 8.3.1856) heeft hij talrijke brochures en boeken uitgegeven. Zijn

            vrouw zet de zaken voort onder de naam Wed. J. R. van Rossum, en zo is

            deze boekhandel, later uitgebreid met religieuze artikelen en kerkmuziek,

            gebleven tot januari 1971. De weduwe overlijdt te Utrecht 11.4.1884.

            > Ja, dat klopt. Iin een andere genealogie groep is dit ook al aangegeven.
            >
            > Groet,
            > Erwin van den Haak

          • Erwin van den Haak
            Message 5 of 5 , Jul 6, 2004
              Hallo Jenny,

              Bedankt voor je uitgebreide beschrijving van het religieus literaire leven
              van (wed) Van Rossum.

              Groet,
              Erwin van den Haak