Even voorstellen...

  • Saskia en Theo van der Knaap
    Message 1 of 18 , May 7 1:57 AM
      Beste mensen,

      Mijn naam is Theo van der Knaap, sinds kort aangemeld bij "Utrecht Genealogie".
      Mijn interesse gaat uit naar de geschiedenis van de volgende families:

      1. van der Knaap (Rozenburg)
      2. Bakker (Streefkerk)
      3. den Boer (Nieuw Lekkerland)
      4. Frowein (Ned. Indië)

      Homepage: http://home.planet.nl/~knaap334/start.htm

      e-mail: s-t.vanderknaap@...

    • Roelf Koning
      Message 2 of 18 , Feb 6, 2006
        Dag mede-genealogen,

        Sinds enige tijd ben ik in Groningen op zoek naar m'n voorouders met de naam KONING (of KEUNING op z'n Gronings) uit Hoogezand, Sappemeer en Kleinemeer. Een niet honkvast geslacht waarvan op dit moment de 'oudste generatie' afkomstig is uit Alte Rheen. Naar het schijnt lag deze plaats ergens bij Hannover in Dld maar ik heb het nog niet echt kunnen localiseren. En dat is denk ik ook de reden dat ik niet verder kom. Ik vind het zoeken in Duitsland niet eenvoudig, waarschijnlijk omdat ik tot op heden geen site heb gevonden vergelijkbaar met Genlias. En de sites die ik bezocht heb, geven mij op de naam Koning, Konig en Keuning geen herkenbare aansluitingen.
        Toch is in ongeveer 4 jaren is mijn stamboomstekkie uitgegroeid tot een klein boompje die ik geregeld groeischeuten toewens.

        Omdat het zoeken in Duitsland zo moeizaam gaat, ben ik begonnen met het onderzoek naar de voorouders van m'n vrouw, de familie HEEK uit Bunschoten-Spakenburg. In het boek "Van wee bin jie d'r een...?" uitgegeven door De Bunschoter kon ik al vele namen terugvinden, jawel een ware groeischeut aan het boompje. De stamvader is Peter Jacobsz (den Jongen), veehouder, waarvan een grafsteen is in de hervormde kerk, gedateerd 1620, die trouwde met NN en vervolgens met Stijntgen Gosens.

        Kortom, ik heb mij aangemeld bij jullie omdat ik zoek naar de familie Heek (of Heeck) uit Bunschoten en Spakenburg maar zou ook graag eens willen weten waar ik in Duitsland goede resultaten kan behalen voor m'n eigen geslacht.

        Met vriendelijke groet,

        Roelf Koning

      • Carola Groeneveld
        Message 3 of 18 , Feb 6, 2006
          Hallo Roelf,

          Heb je Familysearch al geprobeerd? Ik heb net even gekeken en ik kwam veel verwijzingen tegen in de buurt van Hannover in 1600/1700, de plaats Lenglem?? werd o.a. genoemd.
          Niet alles op deze site is zaligmakend, maar ik heb er toch ook veel goede aansluitingen vanaf gehaald, die bij controle precies klopten.

          groeten
          Carola

          Message 4 of 18 , Jun 24, 2007
            Hallo,

            Mijn naam is Gerry (Gerrit Jan) Danen geb in Hoenkoop (nu Oudewater).
            Ik woon nu in Edmonton, Canada, dus ik kan niet persoonlijk archieven
            bezoeken. En alhoewel Oudewater in Utrecht ligt, zijn er ook
            Zuid-Hollanders onder de voorouders.

            Namen waar ik geïnteresseerd in ben:
            -Bertels
            -Burger
            -Danen (Gelderland, dus niet hier)
            -Gerritsen
            -Hoogendoorn

            Mijn website is roots.danen.org als u in de naam Danen geïnteresseerd
            bent.

            Gerry
          • Richard van Schaik
            Message 5 of 18 , Jun 24, 2007
              Gerry wrote:

              >Ik woon nu in Edmonton, Canada, dus ik kan niet persoonlijk archieven
              >bezoeken. En alhoewel Oudewater in Utrecht ligt, zijn er ook
              >Zuid-Hollanders onder de voorouders.

              Als je de site http://www.den-braber.nl/vpnd/statuspagina.html bezoekt
              waan je je bijna in een archief :-) .

              Groeten,
              Richard

              f.m.a.vanschaik@...
              http://www.fmavanschaik.nl/
            • Gerry Danen
              Message 6 of 18 , Jun 24, 2007
                On 6/24/07, Richard van Schaik <f.m.a.vanschaik@...> wrote:

                > Als je de site http://www.den-braber.nl/vpnd/statuspagina.html bezoekt
                > waan je je bijna in een archief :-) .

                Inderdaad, Richard. Die site ben ik een paar dagen geleden tegengekomen.
                Bedankt!

                Gerry

              • Gerry Danen
                Message 7 of 18 , Jun 24, 2007
                  Richard,

                  Ik zie dat jij een hoop werk gedaan hebt in Oudewater. Ik zie RK en NG, ik
                  neem aan dat RK de Rooms Katholieke kerk is. Is NG Gereformeerd? Ik mis de
                  NH Nederlands Hervormde kerk. Komen die nog?

                  Bedankt voor al dat werk, zeg. :)

                  Gerry

                  --
                  Gerry Danen
                  http://danen.info/

                • Arie Bos
                  Message 8 of 18 , Jun 24, 2007
                    NG = NH. Eigenlijk wordt er pas na ca.1800 gesproken van een NH-kerk.

                    Arie

                    Genealogie en andere (Franse) zaken: www.gompie84.nl

                    Genealogy is not fatal, but it is a grave disease.

                    Altijd geïnteresseerd in:
                    BOS(CH): Harmelen e.o., stad Utrecht vóór 1700
                    BOLDUAN: Hinterpommern vóór 1884, Nederlands-Indië na 1884
                    HOVIUS/HOOFT: Hilversum, Baarn e.o. vóór 1750
                    van WEERDEN: 's-Hertogenbosch vóór 1700
                    KLEIN HANEVELD: Achterhoek vóór 1800
                    KAAS: Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen vóór 1830
                    ter MAAT: Achterhoek en Duits grensgebied vóór 1750

                    Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u
                    niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is toegezonden,
                    wordt u vriendelijk verzocht het bericht te verwijderen.

                    This message may contain information that is not intended for you. If you
                    are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are
                    kindly requested to delete the message.

                    Ce message peut contenir certaines informations qui ne vous concerenent pas.
                    Si vous n'êtes pas concerné par ce message qui vous aura été adressé par
                    erreur, nous vous remercions de bien vouloir l'effacer.

                    Checked by AVG Free Edition.
                    8:33
                  • Richard van Schaik
                    Message 9 of 18 , Jun 25, 2007
                      Hallo Gerry

                      > Ik zie dat jij een hoop werk gedaan hebt in Oudewater. Ik zie RK en NG, ik
                      > neem aan dat RK de Rooms Katholieke kerk is. Is NG Gereformeerd? Ik mis de
                      > NH Nederlands Hervormde kerk.

                      NG = Nederduits Gereformeerd, waaruit later zoals Arie al aangeeft de Nederlands Hervormde kerk voortkwam. Preciezere aangaven daarover zijn meen ik in de
                      nederlandse versie van wikipedia te vinden.
                      RK is inderdaad de Rooms Katholieke kerk

                      Groeten,
                      Richard

                      --
                      f.m.a.vanschaik@...
                      http://www.fmavanschaik.nl
                      Message 10 of 18 , Jun 25, 2007
                        Richard,

                        Ike heb Meijnsgen BOS, overleden na 6 september 1652, dochter van Matthijs
                        BOS en Cornelia GERRITSDR. Zij huwt voor de kerk op 20 februari 1648 te
                        Utrecht (ng) met Cornelis Willems van SCHAYK, overleden na 6 september 1652.

                        Weet jij iets meer van deze 'van S.'?

                        Vriendelijke groeten,

                        Message 11 of 18 , Jun 25, 2007
                          On 6/25/07, Arie Bos <Gompie84@...> wrote:
                          > NG = NH. Eigenlijk wordt er pas na ca.1800 gesproken van een NH-kerk.

                          Bedankt voor de uitleg, Arie.

                          > Genealogy is not fatal, but it is a grave disease.

                          I like that. :)

                          Gerry
                        • Arie Bos
                          Message 12 of 18 , Jun 25, 2007
                            Het is kort door de bocht maar dekt de lading wel.

                            In het fameuze Repertorium DTB, een opsomming van wat er aan Doop-, Trouw-
                            en Begraafregisters beschikbaar is van voor ca.1800, wordt zelfs gesproken
                            over reformatorisch als ze het over NG of NH hebben. Dat nog even los van:
                            DUI - Hoogduits Gereformeerd
                            EVB - Evangelische Broederschap
                            HEV - Hersteld Evangelisch-Luthers
                            LUT - Luthers
                            MEN - Doopsgezind
                            REM - Remonstrants
                            VCG - Verenigde Christelijke Gemeente
                            WAL - Waals Gereformeerd.

                            Message 13 of 18 , Jun 25, 2007
                              Hoi Arie,

> [...]
                              > over reformatorisch als ze het over NG of NH hebben. Dat nog even los van:

                              Zijn ze b.v. de Engelse kerk (ook in Utrecht aanwezig) nog even vergeten in de totaallijst.

                              Groeten,
                              Richard

                              --
                              f.m.a.vanschaik@...
                              http://www.fmavanschaik.nl
                              Message 14 of 18 , Jun 25, 2007
                                Neenee, ik somde alleen even de variaties 'hervormd' op.

                                EEP - Engels Episcopaal
                                ENG - Anglicaans
                                EPR - Engels Prespyteriaans
                                SCO - Schots

                                A.

                                9:43
                              • Richard van Schaik
                                Message 15 of 18 , Jun 25, 2007
                                  Arie Bos wrote:

> [...]
                                  >Utrecht (ng) met Cornelis Willems van SCHAYK, overleden na 6 september 1652.

                                  Wat ik nu even snel bijeen gescharreld heb is ("beg. vóór" is op twee
                                  weken nauwkeurig en aangifte datum daarvan):

                                  1 Cornelis Willemsz van Schayk (Schaij(c)k, Schaeij(c)k, Schaick) beg.
                                  vóór 09-10-1676 (N)
                                  | x(1) Cathrijna Jans beg. vóór 14-12-1646 (B)
                                  | x(2) 20-02-1648 Meijnsjen Matthijsz Bos(ch), beg. 12-05-1693 (N)
                                  |--1-- Joanna van Schaeijck, ged. 29-02-1652 (B)
                                  |--2-- Gijsbertjen van Schaeijck, ged. 17-04-1653 (B)
                                  |--3-- Gisbertjen van Schaijck, ged. 01-08-1656 (N)
                                  |--4-- Matthijs van Schaijck, ged. 24-01-1658 (N)
                                  |--5-- Matthijs van Schayck, ged. 22-02-1660 (V)
                                  |--6-- Catharina van Schaick, ged. 15-12-1661
                                  | ----- x 11-08-1691 Pieter van Pijlsweert

                                  Alles te Utrecht, gegevens op patroniem missen nog (en die zijn er in
                                  deze tijd veel!).
                                  De (letter) achter een datum betekend:
                                  B = Ballemakerstraat
                                  N = Neude (in die tijd Neu)
                                  V = Voorstraat

                                  Nu komt het echte puzzelen pas ....... de ouders en de verdere
                                  huwelijken van de kinderen. Daar ga ik zo mee verder met wat ik hier heb
                                  staan. Maar b.v. Pijlsweert geeft opties bij de notariëele akten te
                                  zoeken, en ook is het geen modale familie, hij heeft dan wel geen bedrag
                                  bij overlijden staan maar 12 dragers en te laat in de kerk zijn beide
                                  indicaties. Bij Me(ij)nsje echter een bedrag van f 63:-:- ...... dat is
                                  echt een hele dure voor die tijd.

                                  Overigens Arie als ik een beetje uitgepuzzeld ben (kan best een tijdje
                                  duren, reken zeker niet op vanavond en mogelijk niet op deze week) dan
                                  krijg je het geheel met bronnen (alles klappers tot nu toe, geen
                                  orginelen (en dat laatste is noodzakelijk) erbij als pdf toegestuurd.
                                  Overigens als ik Cornelis meer dan 40 jaar geef bij zijn laatste kind
                                  (lijkt heel waarschijnlijk met zijn voorgeschiedenis) dan is hij kwa
                                  doop al buiten het bereik van de beschikbare boeken, maar hopelijk is er
                                  iets met het woonadres (centrum Utrecht) aan te vangen.

                                  Groeten,
                                  Richard

                                  f.m.a.vanschaik@...
                                  http://www.fmavanschaik.nl/
                                • Arie Bos
                                  Message 16 of 18 , Jun 25, 2007
                                    Hi Richard,

                                    Hierbij de data van Meijnsgen Bosch....

                                    'v.S.' is bij mij 'aangetrouwd'. Dus doopdata en ouders zijn 'leuk', maar
                                    veel meer ga ik er niet naar op zoek. Tenzij iemand zoals jij allerlei data
                                    over aan- en verkopen van (on)roerend goed, testamenten etc. heeft dan is
                                    dat mooi meegenomen.

                                    Message 17 of 18 , Jun 25, 2007
                                      Arie Bos wrote:

                                      >Hierbij de data van Meijnsgen Bosch....

                                      Maar Arie toch, via deze groep kan ik toch geen aanhangsels ontvangen
                                      ...... je hebt mij privé adrres ....

                                      Groeten,
                                      Richard

                                      f.m.a.vanschaik@...