Re: [Utrecht_Genealogie] Henri Louis de Geer

  • Frans Roelvink
    Message 1 of 9 , May 1, 2004
      Hallo Ineke

      Het antwoord moet ik dan schuldig blijven.
      Als in de trouwakte uit 1878 geen eerder huwelijk wordt vermeld, dan weet ik
      het ook niet.
      Als het een buiten de echt geboren kind is, dan is het vreemd, dat hij
      jonkheer wordt genoemd.
      In de bronnenopgave worden o.a. de familiepapieren van de familie De Geer
      genoemd. Deze zijn aanwezig op het Rijksarchief te Utrecht. Hetzelfde geldt
      voor de huisarchieven van het huis Rijnhuyzen.
      Verder worden in de literatuuropgave o,a, vermeld:
      Jaarboek Nederlandse Adel 5.
      Groetjes

      Frans

      Message 2 of 9 , May 1, 2004

        >Hallo Frans,

        Bedankt voor de moeite, ik zal als ik weer in Haarlem ben de
        overlijdensakte van pa Henri Louis opzoeken, en kijken met wie hij
        getrouwd was op dat moment.
        groetjes,
        Ineke

        --
        op 7 September 2004 kan jij de 20.000 bezoeker zijn op
        http://genea.pedete.net Noord-Hollandse huwelijken 1811-1892

        http://members.chello.nl/cfsmit2 genealogie-site van Ineke
      • vanlienenvisser
        Message 3 of 9 , May 6, 2004
> [...]
          > Ineke
          >
          > --
          > op 7 September 2004 kan jij de 20.000-ste bezoeker zijn op

          ******
          Goedenavond,

          Vanmiddag even in Haarlem geweest.
          Beide overlijdensaktes bekeken.
          15 2 1882 overlijdt:
          Jonkheer Henri Louis de Geer (1), geboren te Utrecht, 21 jaar oud,
          zonder beroep. Woont Velserweg 259, Beverwijk, houdt tijdelijk
          verblijf in Bloemendaal.
          Ouders: Jhr. Henri Louis en Adriana Bras, beiden in leven en wonen te
          Beverwijk.

          17 2 1883 overlijdt:
          Jonkheer Henri Louis de Geer(2), geboren te Jutfaas 57 jr. en 11mnd.
          Woont Velserweg 259, echtgenoot van Suzanna Maria Christina Jong
          er wordt niet vermeld of zij in leven is.

          In de klapper op overlijden (gaat tot 1912) geen overlijden van
          Adriana Bras gevonden.

          Zou het misschien kunnen dat de vader van Henri L(1) een neef is van
          Henri L.(2)?

          Het kan nut hebben om de gezinskaarten van Beverwijk te lichten.
          Klusje voor de Noord-Hollandlijst.

          Groeten,

          Gertie van Lienen-Visser

          http://genea.pedete.net
        • John Töpfer
          Message 4 of 9 , May 8, 2004
            Hallo Gertie en Ineke,

            Een boeiende kwestie!!! Ik heb het Nederland's Adelsboek van 1993 er
            op nageslagen en in dit deel staan alle adellijke de De Geers
            vermeld die sinds 1813 tot de Nederlandse adel hebben behoord.

            Jonkheer Henrij Louis de Geer, geboren huis Rijnhuizen 10 maart
            1827, overleden Beverwijk 17 februari 1883 (zoon van Jonkheer Jan
            Jacob de Geer, heer van Rijnhuizen, en Martha Jeanne Meinertzhagen),
            trouwde Bennebroek 1 november 1878 Susanna Maria Christina Jong
            (dochter van Christiaan Jong en Maria Witsenburg van Leeuwen),
            geboren Arnhem 25 augustus 1852, overleden Scheveningen 26 november
            1934.

            Het echtpaar De Geer-Bras en hun zoon Henri Louis worden niet
            vermeld in dit adelsboek. Ongetwijfeld zullen zij wel deel uitmaken
            van de familie De Geer, maar hebben zij nooit tot de Nederlandse
            adel behoord.

            In 1814 en 1815 werden drie broers De Geer ingelijfd in de
            Nederlandse adel op basis van Zweedse adeldom die in 1641 aan een
            voorvader werd verleend. Het Nederland's Adelsboek vermeld dat zij
            meer broers en zusters hebben gehad, maar deze zijn dus niet
            ingelijfd. Het predikaat van Jonkheer is dus onterecht vermeld in de
            overlijdensakte. Een adellijk predikaat of een adellijke titel
            voeren was en is overigens strafbaar en kan een boete of zelfs
            gevangenisstraf opleveren.

            Ik ben benieuwd of jullie meer informatie over de voorouders van het
            echtpaar De Geer-Bras kunnen vinden.

            Met vriendelijke groet,

            John

            --- In Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com, "vanlienenvisser"

          • Ineke
            Message 5 of 9 , May 8, 2004
              Hallo John,

              Hier een tipje van de sluier van "Jonkheer" Henri Louis de Geer. Mij
              toegestuurd door P.W.Prinsen.
              Groetjes,
              Ineke

              De Nederlandsche Leeuw jaargang 27 jaar 1909 Citaat blz 9 ev. M.G. Wildeman

              Titels en namen.

              In ons Maandblad Jaargang 1905 werd enkele malen de aandacht gevestigd
              op usurpatie van adellijke titels of praedikaten in officieele acts en
              elders [Vgl. kol. 63, 145 en 236 van dien jaargang].

              In die rubrieken zijn de volgende gevallen nog te registreeren.

              1. In de Bevolkingsregisters van 's Gravenhage staat ingeschreven, als
              wonende (met de Douairière de Geer, geb. De Jong) Kanaalweg 4 te
              Scheveningen, JHR. Louis Guillaume Henri de Geer, geb. te Utrecht 12
              Juli 1861.

              "In Nederland's Adelsboek 1905 vinden we hem terug op bl. 210, als Jhr.
              Henry Louis Guillaume Henry de Geer, geb. Utrecht 12 Juli 1861,
              woonachtig te Scheveningen en als zoon van Jhr. Henry Louis de Geer
              (1827-1883) en Maria Christina de Jong.

              De genealogie De Geer, in Jaarboek van den Nederlandschen adel (Jaarg.
              1892/93, bl. 293) vermeldt Jhr. Henri Louis de Geer, geb. op Rijnhuyzen
              bij Jutphaas 10 Maart 1827, overl. te Beverwijk 17 Febr. 1883 te 's
              Gravenhage gehuwd in Nov. 1878 [dit is onjuist, daar tusschen 1863 en
              1892 dit huw. niet in de registers voorkomt] met Maria Christina de
              Jong; uit welk huwelijk geene kinderen.

              De twee genoemde bronnen Nederland's Adelsboek en Jaarboek van den
              Nederlandschen adel geven dus tegenstrijdige berichten, zoodat alleen
              het geboorteregister te Utrecht ons de juiste toestand zal aanwijzen.

              Dit register leert ons, dat den 12 Juli 1861 te Utrecht geboren is Louis
              Guillaume Henri Bras, zoon van Jansje Adriana Bras, die te Utrecht 30
              Jan. 1869 door Jhr. Henri Louis de Geer, is erkend. De moeder

              erkende dit kind op 31 dec. 1867. Beide acten zijn verleden voor notaris
              ,J. H. van schermbeek.

              Uit een en ander volgt, dat genoemde Louis Guillaume Henri de Geer, geen
              recht heeft op het praedicaat van Jonkheer, en niet de zoon is van de
              douairière de Geer--de Jong, zoals in het Bevolkingsregister schijnt
              geregistreerd te zijn"

              Message 6 of 9 , May 10, 2004
                Leuke anecdote!!! Bedankt!!!

                Groet,