Pankras van der Eem / van Dreem / van der En / Van Drenen

  • Gijsbert Hesselink
    Message 1 of 2 , Feb 15, 2004
      Beste lezertjes,

      Wie kent het voorgeslacht, overduidelijk te beginnen met een Pankras
      van der Eem, vermoedelijk te Houten, van:

      1) Joost Pankeras van Dreem, j.m. geb. Houten won.
      Breukelerwaart, tr. Breukelen 15.7.1736 zijn dienstbode Geertruij
      Jans van Kemmenaar, j.d. geb. Ysselstein.
      2) Annetje Pankras van der Eem, tr. Breukelen 1712 Jacob Jansz. van
      Ockhuijzen. Zij is doopgetuige 9.2.1707. (van Dreem, van Drenen, van
      der En)
      3) Mettje Pankras van der Eem, otr./tr. Amsterdam/Breukelen 20-5/12-6-
      1707 Albert Barendse van Rees. Albert Barendse is mogelijk afkomstig
      van het Groningse Laude.

      Groet,

      Gijs Hesselink
      www.geneaal.nl

    • Joop Berghuizen
      Message 2 of 2 , Feb 15, 2004
        Gijs,

        Hieronder een stukje (niet helemaal netjes) geplakt uit "Ons Voorgeslacht".
        Zoals je ziet gaan de van der Eem nogal een stukje terug in de regio. Ik heb
        helaas niets over de door jouw gevraagde tak.

        mvg,

        Joop Berghuizen

        -----------------------------

        129. 2 morgen land op Genekensdam naast de hofstede van Hubert van

        Loerik, (1515: boven: de nonnen van St. Servaas, beneden: de nonnen

        van Oudwijk); 2 morgen over de Oosterlaak, boven: de heren ten Dom,

        beneden: de heren van het Duitse huis; 4 hont beneden de Loeriker

        brug; 3 morgen aan beide zijden van de straat, waarnaast de leenheer

        geland is, tussen de straat en de achterweg naar de wetering, boven: de

        leenman, beneden: Hubert van Golberdingen met zijn goed Wickenborg,

        roerend van het Sticht, (1515: vermeerderd met 4 hont in de Bouwerij,

        boven: de heren van St. Marie te Utrecht, beneden: Dirk van

        Broekhuizen).

        ..-.-138.: Gerard van Oostrum, 5 fo. 3.

        De volgende beleningen zijn tot en met 1420 gelijk aan nr. 121 tot:

        6-8-1515: Adriaan van der Eem Willemsz., gehuwd met Johanna, bij opdracht
        uit

        eigen met het eerste en het laatste perceel zoals in 1431 ten eigen was
        gegeven,

        waarna overdracht aan mr. Joost van der Eem, zijn zoon, 13 fo. 25-26.

        -------------------------------

        In Odijk

        26-6-1596: Govert van der Eem voor Dirk de Goyer, burger van Utrecht, bij
        overdracht

        door Herbert Jansz. in 1592, 26 fo. 156.

        7-1-1603: Govert van den Eem voor Cornelis de Goyer bij dode van Dirk, diens

        vader, waarna overdracht aan Joost van Rijsenburg, heer van Rijsenburg, 26

        fo. 131v-132~.

        In Lopik

        18-11-1656: IJsbrand van der Eem, schout van Lopik, voor Johannes Wourdanus,

        rector van de latijnse school te Gouda, bij overdracht door Screvel Byland,
        secretaris

        van Lopik, voor Cornelis Breninx te Lopik, 29 fo. 179~.