9947Re: [NoordHolland-Genealogy] Re: Paulus Boom, Van der Werff en DNA

  • Nick Werring
    Aug 26, 2014
      Beste Gerard, Richard en Peter,

      Hartelijk dank voor jullie reacties!

      Wat betreft het DNA-onderzoek, ik heb contact gehad met een DNA-expert en er zijn zeker mogelijkheden. Wat ik ervan begrepen heb is het echter zo dat de familieband zo kort mogelijk moet zijn om een beter resultaat te krijgen.
      Mijn lijn naar Elisabeth Rustgemoed loopt steeds via de moederlijke lijn: Elisabeth is de moeder van de moeder, van de moeder van mijn oma van moeders kant :)

      Mijn oudtante leeft nog, dus dat scheelt weer een stuk.

      Vooralsnog is gebleken dat er geen overlevende kinderen zijn geweest van broers van Paulus Joannes Boom, vandaar mijn zoektocht naar de familie Kriek (een zus van hem).

      @ Peter: van de tip van Han Leune ga ik zeker gebruik van maken, wie weet of hij P.J. Boom na 1834 kan traceren.

      In dit geval fascineert de mogelijke afstamming vanaf Pieter Adriaensz van der Werff mij zo dat ik over de lijn zoveel mogelijk duidelijkheid wil krijgen. Voordat ik mij volledig op hem stort en het blijkt allemaal niet te kloppen! Dat is in het verleden al een paar keer gebeurd wegens gebrek aan bewijs ... P.J. Boom stamt zonder twijfel van hem af, dat ben ik geheel nagegaan. De twijfel ligt dus bij het vaderschap van Elisabeth Rustgemoed.

      Andersom geldt zeker ook: erkende kinderen hoeven niet van de betreffende vader te zijn. In dit geval vermoed ik dat P.J. Boom de vader van alledrie de kinderen is, met name vanwege de regelmaat van de geboortes (1824, 1826, 1828). Het hoeft natuurlijk niet, maar het uitblijven van een huwelijk gezien zijn beroep als soldaat en 'verdwijning' na 1834 is zo gek niet.

      De speurtocht gaat verder!

      Vriendelijke groet,

      Nick Werring