9757RE: Re: Marretje van der Horst, Maarssen

  • radrex@ymail.com
    Oct 1, 2013

       Hallo onderzoekers,

      ik ben op zoek naar de trouw- en doopdatum van de ouders van Marretje, nl Jacobus Jansen van der Horst en Fijtie Jans van Ommen. De trouwdatum zou m.i.  in Maarssen moeten liggen rond 1699-1701. Op Genver:

      https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-33024-9928-80?cc=2037906&wc=M99Q-QHD:n1166468036

      is echter te zien dat kennelijk pag 111-117, juist de gewenste periode ontbreekt. Weet iemand meer?

      ---In Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com, <utrecht_genealogie@yahoogroups.com> wrote:

      Op de site van HOGENDA staat het doopboek van Maarssen getranscribeerd. Duidelijk wordt dat Marretie van der Horst daar regelmatig in voor komt.
      Allereerst:
      er zijn meer kinderen:
      Maria 1725
      Leendert 1727
      Lena 1729
      Mathijs 1733
      Feijtje 1735
      Jan 1737.

      zie het doopboek zelf. (je kan er zo bij onder bronnen, zonder ingelogd te zijn).

      Marretie is gedoopt op 14 mei 1704. als dochter van Jacob Jansz. van der Horst en Fijtje Jansdr. van Ommen.

      De ouders van Marretie zijn vernoemd in resp 1735 en 1737.
      Hoe de ouders van Willem heette is op basis van het doopboek niet te achterhalen.

      De naam marretje komt in verschillende vormen voor. Ook als doopgetuige of als doophefster.

      Ik zelf heb me wel even verdiept in een Jannigje van der Horst gelieerd aan van Donkelaar. Ik ben evenwel van plan op basis van dit doopboek een kleine familiereconstructie te maken. Verschillende achternamen komen steeds voor, waaronder Viss(cher), maar ook Schoonhoven en van (N)oort.
      Jouw Pieter is de zoon van Willem van Schoonhoven en Jannitie Pieters. geboren op 24 4 1705 te maarssen.

      Ik sluit niet uit dat je gelijk hebt. Het moet Pieters eerste huwelijk zijn. De naam van het eerste kind Aaltje kan ik evenwel nog niet plaatsen. Tweede kind , zoon, is duidek naar zijn grootvader genoemd.
      Inzicht in de trouwpartijen in Maarssen is evenwel nodig!
      Zal het in de gaten houden. Als ik nieuw heb komt dat via deze lijst.

      groet,

      Bert van Loon

      --- In Utrecht_Genealogie@yahoogroups.com, radrexhage@... wrote:

      > Goedenmiddag,
      >
      > In Maarssen is Marretje van der Horst kennelijk eerst getrouwd met Willem Viss(ch)er en krijgt volgens doopboek Maarssen 2 kinderen:
      > 20-02-1729 Lena, dochter van Willem Visser en Marretje van der Horst.
      > 01-02-1733 Mathijs, zoon van Willem Visscher en Marretje van der Horst.
      >
      > is deze Marretje dezelfde als:
      >
      > 25-12-1742 Aaltje, dochter van Pieter van Schoonhoven en Maretje van der Horst
      > 23-01-1746 Willem, zoon van Pieter van Schoonhoven en Marretje van der Horst.

> [...]
    • Show all 4 messages in this topic