Re: trouwboeken Dubbeldam

  • LJ Loon
    Message 1 of 5 , Oct 1, 2012
      Voor alle duidelijkheid.
      Ik sta op het standpunt dat genealogische gegevens vrij moeten zijn. Ik erger me vaak aan het achter slot en grendel zetten van gegevens anders dan uit privacy bescherming.
      Een tweede standpunt dat ik heb, ook zo gezond als een bosje rauwe (gewassen) peentjes, zoals we in Dordt zeggen,is dat ik zo veel als mogelijk mijn gegevens haal uit onverdachte bronnen. Naief als ik ben, denk ik dat ik juiste gegevens krijg en fouten vermijd. Een index wordt gemaakt door iemand. Met alle kleine foutjes die daaraan kleven. Vandaar dat ik geopteerd heb de trouwboeken vergezeld te laten gaan van scans van de desbetreffende boeken. Het risico ligt nu geheel bij de gebruiker: hij/zij heeft alle mogelijkheden aangeboden gekregen zelf te beslissen wat op te nemen.
      Ik weet dat niet iedereen tijd kan investeren in het toegankelijk maken van gegevens. Maar, en dat is ook een standpunt van mij, iedereen zou zijn steentje bij moeten dragen hoe klein dan ook.

      Nu hogenda.
      Ik heb het archief de gegevens aangeboden. Ik moet afwachten wat en hoe. Heb daar begrip voor. Omdat ik vind dat er meerdere wegen echt op het Scheffersplein uitkomen (6?), staat het mij vrij de gegevens ook aan HOGENDA aan te bieden. Ik ben lid van die vereniging.
      Men heeft keurig gevraagd of ik de gegevens wil beschermen (alleen toegang voor leden) of vrij raadpleegbaar wil laten zijn. Ik heb dat laatste gekozen. M.a.w. iedereen kan de gegevens inzien. Net als in de schapekoppengroep.

      Ik heb geconstateerd dat HOGENDA ze nog niet on line heeft. Ook dat zal even tijd kosten. Ik wacht ook dit af. Ondertussen transcribeer ik door, in de hoop dat andere genealogen er wat aan hebben en.... misschien het als een voorbeeld ziet dat navolging kan krijgen [Ay van de Beurs mompelde met zijn verstijfde lippen me laatst toe: trouwboek Dordrecht..... Hij sloot zijn lippen weer snel, je weet wel, die duiven.... :-)
      De eerste delen van het trouwboek van Dubbeldam zal ik vanavond splitsen en uploaden. Dat is de hele zaak toegankelijk.

      Als mensen dan zich gratis aanmelden op het forum dan kunnen ze de files downloaden en voor mijn part in verenigingsverband gebruiken. En als ze dan foutjes vinden, hoor ik dat graag.....

      Dit warm geblaat was afkomstig van:

      Bert van Loon