Hoe moet ik dit duiden? Lezen?

  • LJ Loon
    Message 1 of 2 , Aug 1, 2012
      Bij het speuren in de trouwboeken van Dordrecht was ik aangeland in 1740.
      Tot mijn niet geringe verbazing kwam ik een oude bekende tegen. Haar 3e huwelijk! Haar vierde relatie.

      Ondanks dat trouwinschrijvingen vaak simpel zijn, heb ik toch moeite met deze.
      De letterlijke tekst is:

      Pieter Danis wedr van Dulliken in 't Nieuwborgse woont in 't hoff
      IJda Sijmons Wde Jan Harverse van Dordregt woont op de hil. Den 5 junij 1740 alhier getrout door ds Eijbergen.

      Dat Pieter in 't hof woont is duidelijk. Ook dat ie weduwnaar is. Maar waar komt hij vandaan?

      Ik heb geen Danis aangetroffen in het doopboek......

      iemand een idee?

      Bert
    • Lucas van Heeren
      Message 2 of 2 , Aug 2, 2012
        Hallo Bert & andere Schapekoppen,

        Dulliken is de naam van een plaatsje in Zwitserland.

        De naam van Neuburch komt verschillende keren voor, zowel aan de Rijn als
        aan de Donau.

        Het lijkt mij niet ondenkbaar dat Pieter Danis al weduwnaar was toen hij de
        Rijn af kwam zakken en zich in Dordrecht vestigde,

        Het is maar een idee, Lucas