Re: Lebret

  • Arie
    Message 1 of 3 , Jun 28, 2012
      Hallo Lucas

      De catalogus van het Centraal Bureau voor Genealogie vermeldt nog het volgende (hierin minstens drie generaties Lebret):

      K.E. Giltay. Parenteel van Cornelis Giltaij. Doetinchem, 2004

      Kwartierstatenboek. Verzameling kwartierstaten, bijeengebracht ter gelegenheid van de herdenking van het 75-jarig (100- en 110-jarig) bestaan van het Koninklijk Nederlandsch Genootschap voor Geslacht- en Wapenkunde. 's-Gravenhage, 1958, 1983 en 1993. 3 Delen

      K.E. Giltay. Parenteel van Cornelis Giltaij. Doetinchem, 2004

      Verder vond ik nog in Picarta:

      Titel: Op reis met schrijf- en tekenpen : de reis van Frans Lebret naar Nederlands-Indiƫ, 1863 : indrukken van een toerist / Anne Leussink
      Auteur: Anne Leussink
      Jaar: 2010
      Uitgever: [S.l. : s.n.]
      Annotatie: ill
      Masterscriptie opleiding Geschiedenis, Leiden
      Lit. opg.: p. 189-191
      Omvang: 200 p
      Formaat: 30 cm
      Onderwerp: Frans Lebret (1820-1909)

      Titel: Documentatie over G. Lebret / verzameld door Rob Nieuwenhuys
      Auteur: Robert Nieuwenhuys (1908-1999)
      Jaar: 1963-1967
      Omvang: 3 omslagen
      Formaat: 36 cm
      Onderwerp: G. Lebret

      Signatuur: Leiden, KITLV : H 1343
      Titel: Tekst van A. van der Poest Clement met een eerste aanzet voor een biografie getiteld 'Gerrit Lebret, 1822-1896'
      Auteur: A. van der Poest Clement
      Jaar: 1964
      Annotatie primaire verwerving: Aankoop Minerva, Den Haag
      Materiaal: 5 stukken
      Formaat: 33 cm
      Onderwerp: G. Lebret (1822-1896)

      Titel: Gerrit Lebret (1822-1896) : de leescultuur van een planter / Noortje van Lienen
      Auteur: Noortje van Lienen
      Jaar: 2003
      Uitgever: [S.l. : s.n.]
      Annotatie: Doctoraalscriptie Opleiding Nederlands, Boekwetenschap
      Lit. opg.: bl. 69-70
      Omvang: 2 dl (70, 156 bl)
      Formaat: 30 cm
      Onderwerp: Gerrit Lebret (1822-1896)

      Ken je ook deze site:
      http://familiehistorien.blogspot.nl/2010/11/collectie-lebret-dordrecht.html

      Met vriendelijke groet,
      Arie Jan

      --- In Schapekoppen@yahoogroups.com, "Lucas" <schapekoppen@...> wrote:

> [...]
      >
      > Ik ben vooral benieuwd naar informatie over deze Gerrit Lebret (1822-1896)
      >
      > Johannes Hendrik Lebret was van 1876 tot zijn dood in 1904 eigenaar van Molen de Zeelt aan de 's-Gravendeelsedijk, dat heb ik teruggevonden in Jaarboek 2008: Draaiende wieken, stappende paarden.
      >
      > Veel Lebretten hebben het goed gedaan, zij werden succesvol koopman of studeerden, en ook de dochters kwamen goed terecht, huwden met doctors en ingenieurs.
      >
      > Ik ben benieuwd naar meer verhalen, Lucas

    • Lucas van Heeren
      Message 2 of 3 , Jul 4 8:29 AM
        Hallo Arie Jan & andere Schapekoppen,

        Fantastisch wat je allemaal achterhaald hebt

        &

        Dankzij jouw speurwerk heb ik online een reisverslag uit 1863 kunnen vinden.

        Ga mee op expeditie met de Dordtse kunstenaar Frans Lebret!

        In 1863 maakte Frans Lebret samen met zijn jongere broer Jan Hendrik een
        reis naar en over Java. Beiden hadden de wens een bezoek te brengen aan
        Gerrit, de broer die op Java fortuin maakte als suikerfabrikant.

        Indrukken die Lebret opdeed tijdens deze reis heeft hij met schrijf- en
        tekenpen vastgelegd. Bij terug komst in Dordrecht nam Lebret ongeveer
        honderd tekeningen in potlood, Oost-Indische inkt en waterverf mee.
        Daarnaast beschreef hij de reis in zijn notitieboekje, een omvangrijk
        verslag waarin hij zijn belevenissen vastlegde voor het thuisfront.

        Het was voor die tijd een ware expeditie en Frans Lebret typeert met oog
        voor detail de verschillende volken, hun gebruiken en de natuur. Daarnaast
        geeft hij een goed beeld van de reis in al zijn facetten met de kleine
        ongemakken die hij als reiziger te verduren heeft zoals de hitte, de muggen,
        de duisternis en het vreemde voedsel.

        Lees verder op

        http://expeditiejava.waarbenjij.nu/?page=message
        <http://expeditiejava.waarbenjij.nu/?page=message&id=3992227> &id=3992227