Schouten in Dordrecht

  • LJ Loon
    Message 1 of 7 , Nov 6, 2011
      Er zijn best wel wat schouten geweest in Dordrecht neem ik aan. En dan bedoel ik niet als naam, maar als beroep.

      Weet iemand over er daarover iets in het archief te vinden is? Het gaat om de periode 1700-1730.
      En het betreft ene Hermannus de Koning,gehuwd met IJda Sijmens (verschildende schrijfwijzen.

      Een tweede vraag is de volgende:

      Ik kom in het doopboek van Dordrecht een aam Cijtje tegen. Is het erg krom om te veronderstellen dat een roepnaam hiervan afgelijk ijda kan luiden?

      zo ja dan is mogelijk een puzzeltje opgelost...

      (voor details zie www.bomenmetbert.nl zoek maar bij levensverhalen (bovenaan eerste pagina of onder Schouten, Ida))

      Overigens ben ik begonnen met het plaatsen van foto en documentatie materiaal bij verschillende personen. Dit is een beestenwerk, maar de site wordt er wel interssanter door.
      Op korte termijn gaan we wat meer Dordtse plaatjes toevoegen.

      Overigens: er zijn langzamerhand in dit grote bestand vele andere (Dordtsche) namen opgenomen. Dat gaat nog steeds door. (door na het aanmelden in het vak familienaam te gaan staan en een enter te geven kun je gaan zoeken op familienamen......

      Je kunt via de site of via deze lijst reageren....

      Met geneagroet,
      Bert
    • schapekoppen@upcmail.nl
      Message 2 of 7 , Nov 7, 2011
        Hallo Bert,

        Ik denk dat je gelijk hebt.
        Maar ik heb geen idee of er overzichten zijn uit die tijd met personen die schout geweest zijn,

        Lucas

        Message 3 of 7 , Nov 28, 2011
          Hallo Lucas

          Misschien heb je hier iets aan:

          Erfgoedcentrum DiEP
          150 Collectie van handschriften
          Archiefnummer:150
          Inventarisnummer:522
          1.2 Inventarisnummer 501-1007
          522 Naamlijst van schouten en secretarissen van Dordrecht en omstreken
          Datering: circa 1800
          Omvang: 1 stuk

          489 - Archiefbibliotheek
          Archiefnummer:489
          Inventarisnummer:33166
          33166 De magistraat van Dordrecht : een prosopografisch onderzoek naar het stadsbestuur van Dordrecht 1572-1813 in het kader van het Project Stadsgeschiedenis Dordrecht / Dalen, van, 1996

          Titel: De magistraat van Dordrecht : een prosopografisch onderzoek naar het stadsbestuur van Dordrecht 1572-1813 in het kader van het Project Stadsgeschiedenis Dordrecht
          Auteur: J.P. van Dalen, E.H.A.P. Palmen, M.J. Platt-de Kiewit, H.D. de Prieëlle-Bunk
          Plaats van uitgave: Dordrecht
          Jaar van uitgave: 1996
          Collatie: 164 p. ; 30 cm.
          Bijzonderheden: Ringband.
          boeknummer: 33166
          Codes: 3B

          Beschryvinge der stad Dordrecht: vervatende haar begin, opkomst ..., Door Matthys Balen, deel 1. p. 234-237.

          Met vriendelijke groet,
          Arie Jan Stasse

          --- In Schapekoppen@yahoogroups.com, <schapekoppen@...> wrote:

          > Hallo Bert,
          >
          > Ik denk dat je gelijk hebt.
          > Maar ik heb geen idee of er overzichten zijn uit die tijd met personen die schout geweest zijn,
          >
          > Lucas

        • LJ Loon
          Message 4 of 7 , Nov 28, 2011
            Dank Arie, als ik weer in Dordrecht ben ga ik zeker kijken of hierin aansluitingen te vinden zijn.
            van Balen is van 1677 dus dat zal niet veel helpen.
            De betreffende persoon is in 1720 geboren. Cijtje de Koning, zou dan dochter zijn van Hermannus de Koning...

            groet,

            bert van Loon

            --- In Schapekoppen@yahoogroups.com, "Arie" <ajstasse@...> wrote:

> [...]
            > Codes: 3B
            >
            > Beschryvinge der stad Dordrecht: vervatende haar begin, opkomst ..., Door Matthys Balen, deel 1. p. 234-237.

          • Lucas van Heeren
            Message 5 of 7 , Nov 29, 2011
              Hallo Arie, Bert en andere Schapekoppen

              Ik heb het boek van Matthijs Balen er op nageslagen en daar inderdaad een
              lijst met namen van Schouten van Dordrecht in gevonden, helaas niet de door
              ons gezochte Hermannus de Koning.

              De lijst wordt vooraf gegaan door “Eed van den Schout der Stad Dordrecht.”

              En begint in het jaar 1243 toen Gerard Boot schout was.

              Ik zie vooral bekende namen, zoals

              1325. Kleys Oem, Kleysz. Ridder

              1549. Adriaen van Blienburg, Adriaensz.

              1572. Jacob Muys van Holy, Heeren Pietersz.

              1573. Jonkhr. Willem van Zuylen van Nieuveld, Heer van Berg Ambacht (Bailjou
              van Zuyd-Holland)

              1599. Heer Hugo Muys van Holy, Heeren Jakobsz. Ridder en werd 1624.
              Burgemeester

              1620. Heer Popejus de Rover, Jakobse

              1626. Heer Adriaan van Blyenborg, Heeren Jakobsz. Ridder van S. Michel

              1631. Heer Mr. Abraham van Beveren, Heeren Kornelisz. Heere van Barendregt

              1643. Heer Mr. Jakob van Beveren, Heeren Kornelisz. Heere van Zwijndrecht

              1662. Heer Kornelis Pompen van Meerdervoort, Heeren Michielsz. Ridder van S.
              Michiel

              En hier houdt de lijst op, Van Balen publiceerde zijn boek in 1677

              Lucas van Heeren

              Message 6 of 7 , Nov 30, 2011
                Lucas,
                Hetgeen ik reeds in een eerdere mail had verkondigd. Mathijs gaat maar tot 1677 en dit speelt 50 jaar later.
                Ondertussen is mijn hypothese sterk onderuitgehaald door de vondst van een huwelijk van een
                Silia Koning en Arnoldus Boet met als gevolg een zoon Hermanus in 1756 en een Mike (!?) in 1760. Moeder dan vermeld als Selia.....

                wordt vervolgd

                Ber
              • Lucas van Heeren
                Message 7 of 7 , Dec 1, 2011
                  Hallo Bert en andere Schapekoppen,

                  Ik heb de doop van 4 kinderen van Arnoldus Boet gevonden.

                  Bij het oudste kind is de naam van de vader tijdens transcriptie verkracht
                  naar Abram, in het doopboek staat gewoon Arnoldus.

                  Verder zal ik proberen om je een copie te sturen van het doopboek met Mike
                  in 1760

                  Er lijkt inderdaad Mike te staan, maar die Engelse variant van Michael
                  kenden we in de tijd nog niet,