* Expositie Dordrecht in zwart wit door Nico Blom, 2 juni tot 11 juli - Centrale Bibliotheek

  • Erica
    Message 1 of 1 , Jun 4, 2009
      Expositie Dordrecht in zwart wit door Nico Blom, 2 juni tot 11 juli -
      Centrale Bibliotheek

      Vanaf dinsdag 2 juni 2009 exposeert Nico Blom (blom36(a)hetnet.nl) zijn
      pentekeningen in de Centrale Bibliotheek aan de Groenmarkt in Dordrecht. De
      tekeningen tonen het heden en verleden van bekende Dordtse gebouwen en
      poorten. De tekeningen zijn tot half juli te zien op de begane grond van de
      bibliotheek aan de Groenmarkt.

      Over zijn werk en deze expositie zegt Blom: "In een oude stad als Dordrecht
      zijn altijd wel plekken te vinden die je boeien, zowel in het heden als in
      het verleden. Als kind vond ik het al prachtig om langs de havens en de
      rivier te lopen, en naar de schepen te kijken die op de stroom lagen te
      wachten om verscheept te worden. Maar, dat is verleden tijd. Als geboren
      Dordtenaar is het voor mij een feest om al die oude foto's te bekijken en er
      wat mee te doen. Op mijn stoeltje zittend om de hedendaagse objecten te
      tekenen, gebeurde het wel eens dat een bewoner van dat pand mij verraste met
      een heel oude foto van datzelfde pand. Zo is bij mij het idee gegroeid om
      een serie tekeningen van het oude Dordrecht naar het Dordrecht zoals we het
      nu kennen samen te stellen.
      Oude Dordtenaren herinneren zich misschien nog het oude postkantoor aan de
      binnen- en buitenkant. Of de molen de Maagd. Het ene is veranderd in een
      winkel, het andere in een flatgebouw. De bezoekers mogen zelf kijken en
      vergelijken."

      De expositie is tot 11 juli te zien in de Centrale Bibliotheek. Kalenders
      waarop per maand een Dordtse stadspoort wordt getoond, zijn te koop bij de
      receptie van de bibliotheek voor E15,-.

      (Afbeelding van de Spuipoort, naar een aquarel omstreeks 1860 door Nico
      Blom)

      http://sitegenerator.bibliotheek.nl/dordrecht/algemeen/algemeen.asp?item=162
      609&NewsID162609=14976

      * * *