Re: [Schapekoppen] moeder bij huwelijkssluiting

  • Matthijs de Koning
    Message 1 of 7 , Oct 2, 2007
      Dag Bert,

      Ook in mijn familiestamboom tref ik dit aan:

      III. Jillis de Coningh (Gillis de Koning), ged. Dordrecht 7-5-1686, j.m. van Dordrecht woont voor 't Bagijnhoff geass. met sijn moeder en bij mondelingh consent van desselfs vader, otr. Dordrecht 17-4-1712 (1/5) Jenneken de Leeuw, j.d. van Herweerde woont in de Groote Kercxbuurt geass. met vrou Schouten haer goede kennis.

      Kortom, de vader verleent zijn goedkeuring, maar het komt op me over dat hij er weinig heil in ziet.... Misschien moesten ze trouwen?

      groeten,
      Matthijs

      tacobeer2002 <l.j.vanloon@...> wrote: In het huwelijk van een van mijn voorouders kom ik een huwelijk tegen
      gesloten in 1867.
      Bij de voltrekking zijn de beide vaders aanwezig. Beide vrouwen
      schitteren door afwezigheid. Zij geven wel toestemming voor het
      huwelijk.
      Mijn vraag is of dit gebruikelijk was. Waren de moeders te druk met
      voorbereiden van het feest, duidde het op een soort weerstand?
      Het huwelijk wordt gesloten in papendrecht en de moder van de bruidegom
      moet (ze is 71, maar zal nog 9 jaar leven)natuurlijk het water over. De
      moeder van de bruid is veel jonger en zal nog langer leven. Het is ook
      mogelijk dat ze een kerkelijk huwelijk alleen bijwoonden. Maar naar dat
      kerkelijke huwelijk heb ik nog niet gezocht. Overigens zal dat ook niet
      expliciet vermeld zijn.
      Kent iemand de gebruiken uit deze tijD?

      groet,

      Bert van Loon

    • Lucas van Heeren
      Message 2 of 7 , Dec 11, 2007
        hallo Matthijs (en andere Schapekoppen)

        ken je deze publicatie al ?

        betreft het misschien je voorouders ?

        Lucas van Heeren

        DE KONINCK

        door

        MATTHEUS ONDERWATER Mattheuszoon

        Wapen: doorsneden

        1. boven in goud een zwarte bij;

        2. onder in groen een zilveren stappend paard, over

        snijdingslijn een zwarte gekanteelde dwarsbalk.

        de

        Het hierondervolgende handschrift is nu eigendom van de heer N. Ph.

        Onderwater, arts te Oosterbeek, en is sinds het ontstaan steeds in het bezit

        van de familie geweest. Bij vergelijking met enige handschriften van
        dezelfde

        hand (Onderwater, Kloeck, Hooft, van Melisdijck) blijkt dat de opsteller

        begonnen is n� 2 april 1693 en v��r 28 febr. 1698; aanvankelijk bevatte het

        geen enkele datum, die zijn pas later met dezelfde hand bijgeschreven. De

        laatste is van 4 febr. 1717; latere bijschrijvingen vertonen een ander
        handschrift.

        Het blijkt dat het is gemaakt door een der kinderen uit het huwelijk

        Onderwater-Kloeck en wel door de onder Vb-6 voorkomende Mattheus

        Onderwater Mattheuszoon, geboren 24 juli 1655, gestorven 19 maart 17 17.

        Het oorspronkelijke bevat geen nummeringen; door mij zijn die bijgevoegd.

        Omtrent de gen. 11 valt op te merken dat de grafschriften bewaard bleven;

        de wapens niet. Dat van Lijsbeth van Westerloo is:

        Doorsneden:

        1. in zilver een rode linkerschuinbalk beladen met 3 gouden

        zwijnskoppen;

        2. in rood 3 gouden zwijnskoppen; in een vrijkwartier van zilver

        een gekanteelde en tegengekanteelde blauwe dwarsbalk

        (Piggen).

        Hij komt voor in de Inventare Hansischer Archive, XVIten Jahrhunderts,

        Band 1, p. 117: op 31 dec. 1558 schrijft Dordrecht aan de stad Keulen voor

        zijn burger Gijsbert Johannis Coninck vanwege een beslaglegging op verzoek

        van Joh. Fycker te Keulen wegens een vordering.

        Marcus. Sententien van Alba p. 244: 29 Mei 1572 Chargez que comme

        ung Jehan Ghijsbrechtsz Coninck auroit par charge et commission du Prince

        dOranges emprins, de surprendre les Villes de Dordrecht et de la Briele, se

        sauroit a test effect (suyvait aulcune lettres de credence que le dite
        Prince

        envoyait audit Ghijsbrecht Jansz Coninck son Pere) trouve en la ville de

        Dordrecht; etc. De zoon Jehan werd deswege levend verbrand. Daar het ms.

        hem niet noemt, moet de herinnering aan dat feit in 1700 reeds vervaagd

        zijn.

        Of generatie 111 identiek is met Boudewijn de Coningh die 10.000
        kanonskogels

        moest leveren aan Holland kan ik niet beslissen (de Raa en ten Bas,

        Het Staatsche leger 11.177. Resol. Holland 23.7.1599).

        Ir. G. L. MEESTERS

        62

        _____

        Download de gratis SPAMfighter <http://www.spamfighter.com/lnl> vandaag
        nog!

      • Matthijs de Koning
        Message 3 of 7 , Dec 12, 2007
          Dag Lucas,

          Interessant, deze Coninck komt nog niet voor in mijn stamboom aangezien ik niet voorbij het jaar 1630 raak. Wel interessant om uit te zoeken misschien is er aansluiting op de stamboom. Gens Nostra ken ik niet, waar kan ik dat inzien?

          Bedankt voor je berichtje trouwens :p

          groeten,
          Matthijs

          Lucas van Heeren <stambomen@...> wrote: hallo Matthijs (en andere Schapekoppen)

[...]

          begonnen is ná 2 april 1693 en vóór 28 febr. 1698; aanvankelijk bevatte het

          Download de gratis SPAMfighter vandaag
          nog!

        • Lucas van Heeren
          Message 4 of 7 , Dec 13, 2007
            hallo Matthijs,

            Gens Nostra is een uitgave van het NGV (Nederlandse Genealogische
            Vereniging)

            zie http://www.ngv.nl/

            Ik heb deze gegevens inmiddels toegevoegd aan mijn Schapekoppen bestand op
            GeneaNet

            zie http://gw1.geneanet.org/index.php3?b=schapekoppen

            Heb je jouw voorouders ook al gepubliceerd op internet,

            dan kan ik ook eens kijken of er ergens aansluiting te vinden is

            en of de hobbel over 1630 genomen kan worden,

            Lucas van Heeren <stambomen@zonnet. <mailto:stambomen%40zonnet.nl> nl>
[...]

          • mdkoning
            Message 5 of 7 , Dec 21, 2007
              Dag Lucas,

              Jazeker, ik heb mijn stamboom ook online staan op geneanet (zie
              onderstaande link):

              http://gw.geneanet.org/index.php3?b=matkon1m

              Ik hoop dat we die hobbel kunnen overwinnen :p

              groeten,
              Matthijs

              --- In Schapekoppen@yahoogroups.com, "Lucas van Heeren"
              <stambomen@...> wrote:

> [...]
              >
              > dan kan ik ook eens kijken of er ergens aansluiting te vinden is
              >
              > en of de hobbel over 1630 genomen kan worden,

            • mdkoning
              Message 6 of 7 , Dec 24, 2007
                In aanvulling op Gijsbert Jansz Coninck vond ik op de volgende site
                dezelfde naam met mogelijk zijn broer. Hierin worden ze geschaard
                onder bekende watergeuzen:

                http://members.home.nl/tetrode/Watergeuzen/Geuzen.htm

                Daarnaast nog een interessant stukje tekst gevonden mbt deze
                watergeus (welke van die 2 is mij niet bekend):

                26. West-Indisch Huis, Wijnstraat 87/Galerie De Compagnie,
                Kuipershaven 21.
                Het uit 1735 daterende huis aan de Wijnstraat is in de barokke Louis
                XIV stijl gebouwd in opdracht van suikerraffinadeur Frederik Wilkens,
                op de plek waar in de 17de eeuw drie huizen stonden, waaronder De
                Cull,
                waar in de 16de eeuw koopman en watergeus Coninck woonde.
                De stad Dordrecht kocht De Cull in 1623 voor het opslaan van
                koopwaar voor de in 1621 opgerichte West-Indische Compagnie.
                Het kreeg en behield tot op heden de naam het West-Indisch Huis.
                Hier werd de schilder Aert de Gelder in 1645 geboren. (bron:
                cms.dordrecht.nl/Dordrecht/up/ZchwukmHG_Programmaboekje_DM_2006.pdf)

                Iemand hier een aanvulling of extra gegevens over deze personen?

                groeten,
                Matthijs