FW: Baptist of Patist

  • familie van Heeren
    Message 1 of 1 , Oct 2, 2002
      Van: familie van Heeren [mailto:l.heeren@...]
      Verzonden: woensdag 2 oktober 2002 17:53
      Aan: Antwerpen@Yahoogroups. Com
      Onderwerp: Baptist of Patist

      Lijstgenoten,

      wie weet er meer over de familienamen Baptist en Patist ?

      Op zoek naar mijn voorouders vond ik in het Gemeentearchief
      een trouwakte met de volgende tekst:
      ===========================
      No. 387
      Pieter de Bruin oud vierentwing jaren
      matroos bij de koopvaardijvaart, wonende
      in deze stad, meerderjarige Zoon van wijlen Catha
      rina de Bruin
      en
      Elizabeth Smit oud tweeentwintig jaren
      naaister, minderjarige dochter van Evert
      Smit, ver……. En van Jacoba Baptist,
      wonende allen in deze Stad
      ====================
      Vervolgens heb ik vanmorgen de digitale stamboom van het Gemeentearchief via
      internet geraadpleegd http://www.gemeentearchief.rotterdam.nl
      toen vond ik daar geen Jacoba Baptist,
      maar wel:
      ======================
      Digitale Stamboom Rotterdam

      Dopeling Jacoba
      Vader Jacob Patist
      Moeder Anna de Jong
      Getuige 1 Jacoba de Jong

      Datum doop 19-08-1788
      wonende Binneweg

      Archief DTB Rotterdam doop gereformeerd

      Moet ik nu maar vanuit gaan dat de ambtenaar ( of zijn klerk ? )
      destijds
      niet zo goed geluisterd heeft
      of
      dat deze 2 namen door elkaar gebruikt werden ?
      of
      zou het toch om 2 verschillende Jacoba's gaan ?

      Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties,

      Luc@s van Heeren !