"Controversele unei diete vegetariene pure"

  • ruxandra costescu
    Message 1 of 13 , Nov 8, 2005
      asta pare sa fie o opinie tipica a doctorilor, cel putin in romania:
      :(

      http://www.blanca.ro/dezbatere.php?page=2
      Controversele unei diete vegetariene pure

      Dr. Razavan Constantinescu

      Un mod echilibrat de alimentatie, care sa contina toate principiile
      nutritive, trebuie sa fie cat mai variat si sa aiba atat surse
      vegetale, cat si animale.
      La ora actuala, exista controverse privind regimul pe baza de produse
      strict de origine vegetala, care s-a dovedit ca, pe langa beneficiul
      oferit prin scaderea aportului de colesterol si grasimi saturate, are
      si o serie intreaga de dezavantaje.

      ADAUGA PAREREA TA

      Avantajul de a fi vegetarian
      Alimentele provenite din surse animale, in special carnea, contin, pe
      langa principiile nutritive esentiale pentru buna dezvoltare si
      functionare a organismului, si o serie de produse toxice sau care pot
      genera anumite boli. Dintre acestia, cel mai de temut este
      colesterolul. Dieta vegetariana, pe o perioada limitata, este un
      excelent mijloc de detoxifiere, insa, pe termen lung (ani), duce la
      deficiente alimentare destul de severe si greu de corectat.

      Dezavantajele dietei vegetariene
      Persoanele strict vegetariene pot avea deficiente de vitamina B12,
      fier, zinc, calciu, vitamina D, proteine si iod. Totusi, fructele si
      legumele pot acoperi relativ aceste necesitati de substante nutritive
      ale organismului, daca sunt consumate cu predilectie acele surse mai
      bogate in nutrienti.
      Vitamina B12 este extrem de importanta pentru cresterea celulelor si
      dezvoltarea sistemului nervos si se gaseste, in principal, in ficat,
      rinichi, carne de vaca, carne de pui, somon, ton, lactate, oua, dar si
      in soia si laptele de soia, este drept, in cantitati extrem de mici.
      Sursele vegetale nu contin cantitati suficiente de vitamina B12. In
      afara de anemia megaloblastica (pernicioasa), deficitul de vitamina
      B12 poate duce la complicatii neurologice cu consecinte foarte grave,
      uneori ireversibile, mai ales in copilarie. Acest lucru este valabil
      inclusiv pentru copiii vegetarienilor adevarati care sunt hraniti doar
      cu lapte de la san.

      Deficitul de fier este foarte frecvent la vegetarieni. Fierul continut
      in carnea rosie este extrem de bine absorbit de organism, comparativ
      cu cel din alte surse alimentare, si trebuie retinut ca nu spanacul
      sau alte surse vegetale sunt alimentele care aduc un aport optim de
      fier in dieta, ci produsele din surse animale.
      Alternative vegetale: Suc de rosii, orez, tofu, linte, fasole.
      In ciuda acestor alternative oferite de cei care sustin dieta
      vegetariana, trebuie cunoscut faptul ca fosfatii si fitatii din
      vegetale, dar si cei din cereale, se combina, la nivelul tubului
      digestiv, cu atomii de fier. Aceste combinatii chimice sunt imposibil
      de digerat si se poate afirma ca o dieta bazata foarte mult pe cereale
      si vegetale bogate in fosfati si fitati nu doar ca accentueaza un
      deficit de fier indus de o dieta lipsita de produse animale, dar pot
      diminua foarte mult absorbtia fierului, aflat si asa in cantitate mult
      prea redusa fata de nevoile organismului. Acest fenomen poate fi
      contracarat relativ bine, prin limitarea aportului de cereale
      integrale si de produse cu multe fibre vegetale, dar si prin aportul
      de vitamina C, mai ales din citrice, despre care se stie ca
      faciliteaza absorbtia fierului.

      Proteinele care provin din surse animale si au procentajul optim de
      aminoacizi esentiali (care nu pot fi sintetizati in organism), numite
      si proteine de clasa I, nu vor putea fi egalate niciodata de
      proteinele din surse vegetale (linte, tofu, nuci, seminte, fasole,
      mazare, cereale; painea contine si ea proteine, este adevarat, nu la
      fel de calitative precum cele provenite din produse animale), nici
      chiar de cele din soia, ale carei proteine au un procentaj mare de
      aminoacizi esentiali. De aceea, nu se recomanda perioade mari de
      abstinenta de la produsele de origine animala niciunei persoane, nici
      macar adulte, chiar daca rolul depurativ al acestora este recunoscut
      inclusiv de nutritionisti. Cu atat mai mult, femeile gravide, copiii,
      adolescentii, sportivii, persoanele care sustin o munca fizica intensa
      nu trebuie sa excluda din dieta lor produsele de origine animala, cum
      ar fi lactate, oua, peste.

      Calciul, un mineral extrem de raspandit in organism, intra in
      compozitia oaselor si le confera o structura solida. De asemenea,
      intervine in functionarea nervilor si a muschilor si in procesul
      coagularii sangelui. Cea mai bogata sursa de calciu este reprezentata
      de lapte si lactate. Carenta de calciu se poate traduce prin
      decalcifieri osoase, care in timp pot determina chiar osteoporoza si
      probleme ale dentitiei. Ca surse vegetale se pot folosi cu rezultate
      bune: sucul de portocale, tofu, broccoli.
      Vitamina D este esentiala pentru absorbtia calciului si stimuleaza
      depunerea calciului in oase. Se gaseste si in surse vegetale precum:
      lapte de soia, cereale. Ea se poate sintetiza in piele sub actiunea
      razelor solare si se considera ca nu este afectata de dieta vegetariana.

      Zincul este indispensabil in biosinteza proteinelor si, implicit, a
      acizilor nucleici, ADN si ARN, care fac parte din aparatul nostru
      genetic, si, de asemenea, participa la sinteza insulinei. Controleaza
      si regleaza procesele metabolice, activitatea enzimelor si mentine
      integritatea celulelor. Zincul se gaseste in cantitatifoarte mici in
      organism, si un aport insuficient reduce ritmul de dezvoltare a
      musculaturii si capacitatea de raspuns a sistemului imunitar, avand ca
      efect scaderea rezistentei organismului fata de diverse infectii.
      Surse alimentare de zinc sunt carnea (de vita, de miel, de porc etc.),
      alimentele de origine marina (pesti, raci, crabi etc.) si ouale.Alte
      alimente cu continut bogat in zinc sunt: germenii de grau, drojdia de
      bere, semintele de dovleac, laptele degresat si mustarul. Acestea din
      urma trebuie consumate cu predilectie de vegetarieni pentru a nu
      epuiza rezervele de zinc ale organismului.

      Contraindicatiile dietei vegetariene
      Dieta vegetariana poate fi extrem de periculoasa pentru cei care o
      urmeaza strict si pe perioade lungi de timp. Ea nu este recomandata
      organismelor cu nevoi crescute, cum ar fi gravidele, copiii,
      adolescentii si sportivii, precum si convalescentilor sau majoritatii
      bolnavilor.
      Dietele vegetariene stricte pot influenta negativ cresterea si
      dezvoltarea organismului copiilor si tinerilor si pot diminua
      randamentul persoanelor care desfasoara activitati fizice si
      intelectuale intense.

      Iata cateva dintre simptomele si semnele unor carente provocate de o
      dieta vegetariana stricta:
      - intarziere de dezvoltare fizica si psihica la copii
      - productie scazuta de lapte la femeile care alapteaza
      - stare generala de slabiciune, oboseala
      - rezistenta scazuta la frig
      - un sistem digestiv deficitar
      - lipsa menstruatiei
      - diminuarea apetitului sexual
      - caderea parului si probleme ale unghiilor
      - afectiuni gingivale si carii dentare
      - dureri articulare
      - osteoporoza
      - sterilitate.

      Dieta optima
      Dintre toate, dieta lacto-ovo-vegetariana este cel mai putin
      periculoasa. Lactatele aduc proteine de calitate in alimentatie si
      reprezinta o sursa importanta de calciu, vitamina D, B2 si B12. Oul,
      un aliment aproape complet, este si el o sursa excelenta de proteine,
      vitamine si minerale. Urmand aceasta dieta, este mult mai greu sa se
      produca dezechilibre cu deficiente nutritionale in organism.
      Cunoscand aceste lucruri, ar fi bine ca toti cei care tin un regim
      vegetarian permanent sa-si faca analize de sange, periodic, pentru a
      vedea care sunt nivelurile vitaminei B12 si ale fierului, si, la
      recomandarea medicului, sa ia suplimente nutritive pentru a asigura
      organismului necesarul optim de substante nutritive.

      Ce este dieta vegetariana?Vegetarienii sunt persoanele care consuma
      doar alimente provenind din surse vegetale. Un "vegetarian" in
      adevaratul sens al cuvantului nu mananca nici macar acele alimente
      rafinate care pot avea in compozitia lor praf de oua sau alte adaosuri
      de ingrediente de sorginte animala. Alte grupuri de vegetarieni includ
      in alimentatia lor si lactate si oua sau doar lactate, iar altii
      consuma, pe langa produse vegetale, doar peste. Dintre acestia, cei
      mai raspanditi sunt lacto-ovo-vegetarienii, categorie foarte putin
      expusa riscurilor la care sunt supusi vegetarienii "puri".
    • Marius Cristian Vasilescu
      Message 2 of 13 , Nov 8, 2005
        ca de obicei aberatii... nici nu stiu daca mai are rost sa mai raspunzi
        la astfel de doctori care n-au citit altceva decat manualele de la
        scoala. D-abia astept sa am o vechime de 20 de ani ca vegan, nu cum am
        acum de 4 ani si sa ii intreb de ce nu m-am ales cu bolile pe care le
        tot insira ei!! Numai asa la prima vedere eu pot observa ca nu doar ca
        nu ma simt mai slabit ca inainte, dar chiar am muuult mai multa energie
        (bine ca acum sunt epuizat ca muncesc f mult) si chiar nu mai imi este
        frig.

        marius

      • Ilie Madalina
        Message 3 of 13 , Nov 9, 2005
          mie nu mi se par aberatii ... articolul sublinieaza carentele pe care le poti avea pe termen lung urmand o dieta vegana ... pana la urma si in articolele de pe SVR scrie ca veganii trebuie sa ia suplimente de B12 si iod.
          Articolul nu sustine ca ar trebui sa mancam neaparat carne pt a nu avea carente, de altfel in finalul articolului autorul ajunge la concluzia ca dieta optima ar fi cea ovo-lacto-vegetariana.

          Exista printre membrii grupului , persoane vegane care nu iau suplimente si se simt si arata ok ?  Eu am intalnit anul trecut o familie de vegani ( mama, tata , copil ) care m-au intristat sincera sa fiu ... erau toti foarte slabi, palizi ... copilul  arata foarte , foarte rau in comparatie cu alti copii si parea ca are si ceva probleme psihice  ....

          Madalina

          ruxandra costescu wrote:

> [...]
          >
          >     *  Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of

          http://mail.yahoo.com

        • r. m. costescu
          Message 4 of 13 , Nov 9, 2005
            sint total aberatii, tipul repeta si ras-repeta ca o
            dieta vegetariana nu este recomandata, si ca e chiar
            periculoasa, pe termen lung (sau mijlociu). ceea ce e
            pur si simplu neadevarat. iar la sfirsit zice nu ca
            dieta ovo-lacto ar fi optima, ci ca e "cel mai putin
            periculoasa"!!

            da, eu sint vegana de cam 9 ani si nu-mi trebuie decit
            suplimente de b12 - iar pina anul trecut cind aveam
            mai multe produse deja fortifiate cu b12 la dispozitie
            (drojdie, cereale si lapte de soia in principal), in
            sua, nu luam absolut nici un supliment. ma simt si
            arat destul de bine. :) si cunosc o gramada de vegani,
            inclusiv familii intregi, si majoritatea sint
            printre oamenii cei mai sanatosi, si energetici - unii
            si aratosi :) - pe care-i cunosc.

            ruxandra

            ps: http://www.worldveganday.org/gallery/main.php
            hehehe

            http://mail.yahoo.com
          • Roxana
            Message 5 of 13 , Nov 9, 2005
              Buna Madalina

              Eu am trecut doar de cateva luni la o dieta strict vegana si deocamdata ma simt bine, insa acum m-ai ingrijorat putin cu povestea despre familia aceea. Poate aveau alta problema..who knows. Eu chiar am mai luat ceva in greutate si arat mai bine.

              ruxandra costescu wrote:

> [...]
              >
              >     *  Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of

            • Dan S
              Message 6 of 13 , Nov 9, 2005
                De curiozitate, cam ce manca familia de vegani?
                Eu nu mai consum carne de nici un fel de multi ani
                (vreo 9) dar nici vegan nu sunt inca. Mai consum
                lactate din cand in cand. Cred ca acele probleme
                cu care se confrunta unii vegetarieni sau vegani
                apar datorita consumului preponderent de produse
                gatite, procesate/conservate. O mare parte din
                vitamine, enzime si alte elemente valoroase sunt
                distruse. Eu pun mare accent pe hrana vie, cat mai
                putin gatita termic. De asemenea, soia prefer s-o
                cumpar din piata de la tarani si s-o fac pate
                acasa (iese delicios), decat s-o cumpar procesata
                sub diverse forme din supermaket. Firma Inedit are
                totusi niste produse foarte bune (specifica si pe
                ambalajul lor ca nu folosesc soia modificata genetic).
                Apelarea constant la doctori (vegetarian
                friendly :-)) ne poate ajuta sa depistam din timp
                anumite carente din organism. De asemenea, si
                suplimentele de vitamine sunt de ajutor.
                Bauturile racoritoare asa-zis naturale (Fanta, Coca-
                Pepsi-cola, RedBull etc.) fac mult rau organismului,
                sunt pline de E-uri si alti conservanti. Prefer apa
                minerala cand imi este sete sau, acasa, sucul proaspat
                de
                morcovi, sfecla rosie (excelent pentru sange), varza,
                mere, portocale si alte fructe. Nu consum cafea (o
                consider drog cu acte-n regula) de multi ani. Multe
                persoane din jurul meu (iclusiv din familie) nu pot
                avea o zi normala de activitate daca nu-si iau doza:)
                Prefer in locul cafelei un ceai cald (sau preparat la
                rece) de catina macinata fin care este si un excitant
                nervos dar, mai ales, un foarte bun vitaminizant
                (vitamina C, in special, atunci cand se face la rece).

                Toate bune,

                Dan

> [...]

                > pentru a asigura
                > nutritive.

                > persoanele care consuma
                > "vegetarian" in
                > macar acele alimente
                > oua sau alte adaosuri
                > de vegetarieni includ
                > lactate, iar altii
                > Dintre acestia, cei
                > categorie foarte putin
                > "puri".

                > un email la:

                > email to:

                > Yahoo! Terms of

                > Call romania Romania calling card Romania phone card

                __________________________________
                Start your day with Yahoo! - Make it your home page!
                http://www.yahoo.com/r/hs
              • Laurentiu SCURTU
                Message 7 of 13 , Nov 9, 2005
                  Servus! Voi intra in al saselea an de cand sunt vegan si totul este super fara sa iau suplimente. Trebuie sa spun ca eu am renuntat la carne nu pentru a-mi mentine sanatatea la cele mai inalte standarde ci pentru ca am ajuns la concluzia ca animalele nu au fost creeate pentru a fi ucise de om.Cred ca in timp ele au luat trasaturile de "ucigasi" ai oamenilor.Nu mi-am facut niciodata probleme ca mananc chimicale E-uri, V-uri, W-uri, etc. Si in impas de hrana as prefera fiind constrans sa mananc chimicale...iar situatiile extreme probabil ca sunt pentru cine le merita.Imi pare rau ca nu am ajuns la decizia de a fi vegan de la inceput. Am fost la intalnirea de Duminica si platourile cu produse vegetale erau atat de apetisante...sunt convins ca erau si f gustoase (chiar regret ca nu am reusit sa gust din ele).

                  ruxandra costescu wrote:

> [...]
                  >
                  >     *  Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of

                  To help you stay safe and secure online, we've developed the all new Yahoo! Security Centre.
                • Andre & Andreina Boudoux
                  Message 8 of 13 , Nov 9, 2005
                    totusi mi se pare riscant sa cresti un copil cu o dieta strict vegan
                    eu urmaresc un forum vegan, vegetarian
                    chiar daca parintii sunt strict vegan copiilor le fac o diversivicare ova-lacto-vegetariana.
                    in fine, noi suntem vegatarieni de mai bine de un an, avem un copil de un an caruia i-am facut o diversificarea ovo-lacto vegetariana si care s-a dezvoltat foarte bine
                    chestia cu fitatii e o exagerare (sunt anumite proceduri gen fasolea se lasa la moi, dar se schimba apa foarte des...), trebuie ceva mai multa atentie si se poate absorvi fierul fara probleme
                    cum am zis, al nostru la 12 luni e in plina forma fizica fara suplimente de fier (nu stiu daca pana acum a mancat 2 galbenusul a 2 oua)
                    cunosc nenumarate cazuri de copii omnivori anemici sau nu, dar care i-au suplimente de fier la recomandarea medicului fara analizele facute in prealabil. dar unde au studiat acesti pediatri?

                    http://mail.yahoo.com

                    Andrei, Andreina, Felix & Puffo

                  • Andre & Andreina Boudoux
                    Message 9 of 13 , Nov 9, 2005

                      madalina, poate in grup n-or fi acei vegan in plina forma fara suplimente de B12
                      dar asta doar datorita faptului ca vegetarianismul nu face parte din traditia romaneasca
                      daca te muti putintel in india ai sa intalnesti nenumarati vegan fara suplimente de B12 sanatosi
                      unii indieni care nu au avut probleme de sanatate si-au alterat starea de sanatate odata ajunsi in statele unite pentru ca au schimbat conditiile de trai, obiceiurile
                      au inceput sa spele fructele, legumele
                      poate fiu-meu inca mai sintetizeaza B12, la cate frunze mi-o mancat prin parcuri

                      Message 10 of 13 , Nov 10, 2005
                        Dan sa stii ca si eu mi-am pus acceasi intrebare .... oare ce mancau oamenii aceia
                        de aratau asa ... ( pt ca mi-am pus intrebari serioase referitor la vegetarianism dupa
                        ce i-am vazut ) ....
                         tu ai dreptate , are mare importanta ce fel de mancare vegana mananci ...
                         daca predomina margarina , cartofii prajiti si alte chestii vegane , dar foarte nesanatoase , atunci se explica starea precara a sanatatii .... daca predomina fructe, legume, oleaginoase neprelucrate termic , altfel stau lucrurile .... cred ca pana la urma fiecare persoana isi gaseste alimentatia optima pentru el , cu care se simte bine fizic si psihic ...

                        ... referitor la B12 stie cineva daca drojdia de bere contine B12
                        si ce fel de B12 activ sau inactiv ? am gasit tot felul de informatii contradictorii ...

                        duminica la intalnire , spunea cineva ca a izolat niste molecule de soia la microscop ca sa vada daca e modificata genetic ... se poate analiza si drojdia de bere ?

                        Madalina

                        http://mail.yahoo.com

                      • r. m. costescu
                        Message 11 of 13 , Nov 12, 2005
                          uf... din pacate nu exista vegani in plina forma fara
                          suplimente de b12, sau b12 din alimente fortifiate
                          (deci tot supliment). b12-ele vine pe cale "naturala"
                          doar din produse animale. dar dupa parerea mea a iti
                          fortifia dieta cu b12, vegan fiind, nu se deosebeste
                          cu nimic de a-ti asigura alte vitamine si nutriente
                          din diferite surse ovo-lacto-vegetarian sau omnivor
                          fiind. andreina, "indienii" in general nu sint vegani,
                          ci lacto-vegetarieni, deci exemplul nu e relevant. dar
                          *exista* vegani de lunga durata sanatosi si
                          super-sanatosi, atita timp cit sint informati ce le
                          trebuie in dieta (de ex. b12) si maninca destul, si
                          destul de variat. evident, un vegan care maninca doar
                          cartofi prajiti, sau doar bomboane, ca si un omnivor,
                          va avea probleme... dar marea majoritate a veganilor
                          sint bine-informati ce le trebuie si au stiluri de
                          viata mai sanatoase decit multi ominvori.

                          cit despre ce maninca familia/familiile de vegani...
                          pai... mincare? :) legume, fructe, grine, gluten,
                          soia, fasole... dan, te intrebi mai specific?...

                          chestia cu "am vazut o familie de vegani si m-au
                          speriat" pe mine ma intristeaza la culme - mai ales ca
                          panicheaza si pe altii. :) clar ca am vazut toti
                          persoane de toate felurile care aratau ne-sanatos, dar
                          asta nu inseamna ca a fi vegan inseamna a fi
                          nesanatos.

                          http://www.vegfamily.com/

                          ruxandra

                          --- Andre & Andreina Boudoux <boudoux@...>
                          wrote:

> [...]
                          > Ilie Madalina <mmmadaaa@...> wrote:
                          >

                          > Exista printre membrii grupului , persoane vegane
                          > care nu iau suplimente si se simt si arata ok ?

                          __________________________________
                          Yahoo! FareChase: Search multiple travel sites in one click.
                          http://farechase.yahoo.com
                        • ruxandra costescu
                          Message 12 of 13 , Nov 12, 2005
                            > ... referitor la B12 stie cineva daca drojdia de bere contine B12
                            > si ce fel de B12 activ sau inactiv ? am gasit tot felul de
                            informatii contradictorii ...

                            daca-ti mai amintesti, am mai avut discutia asta pe grup si ai
                            participat chiar tu la ea... :) daca faci un search la "b12" gasesti.

                            - "bottom line"-ul ar fi ca daca vrei sa stii daca o anumita drojdie
                            de bere (sau orice altceva) are b12 trebuie sa verifici in mod
                            specific (pe eticheta sau de la companie daca eticheta nu zice).

                            - privind dilema activ/inactiv - vitamina b12 din suplimente si
                            drojdii fortifiate etc. este *in general* cianocobalmina care e usor
                            convertita de organism in una din coenzimele "active", vezi:

                            "Vitamin B12 is a coenzyme: it is needed for enzymes to do their job
                            of changing one molecule into another.

                            As vitamins go, B12 is large. One part of its structure is known as
                            the corrin nucleus, which holds an atom of cobalt. ...

                            The corrin plus other atoms make up the cobalamin part of B12. There
                            are many different cobalamins and they are named after their
                            attachments. For example, methylcobalamin is cobalamin with a methyl
                            group (one carbon and three hydrogens) attached.

                            Only two cobalamins are active as coenzymes in the human body:
                            adenosylcobalamin and methylcobalamin. The body has the ability to
                            convert at least some other cobalamins into one of these active forms.

                            Cyanocobalamin (a cyanide molecule attached to a cobalamin) is the
                            form most often found in supplements and fortified foods because it is
                            the most stable form of B12. ... Most people readily convert
                            cyanocobalamin into one of the B12 coenzymes.1

                            Hydroxocobalamin is also common in foods and the body; it can be
                            converted into a B12 coenzyme.

                            All corrinoids (including all cobalamins) are considered B12
                            analogues. Many corrinoids, and possibly even some cobalamins, are not
                            useable by human B12 enzymes. These are considered inactive B12
                            analogues. About 1/3 of the corrinoids in the typical person are
                            inactive analogues, while the rest are active B12.2

                            In this article, unless otherwise noted, "B12" refers only to active
                            B12 analogues."
                            - de la http://www.veganhealth.org/b12/all

                            - alte 2 surse de informatii, cu tot ce vrei:
                            http://www.vrg.org/nutrition/b12.htm (mai ales
                            http://www.vrg.org/nutrition/b12.htm#reliable )
                            si
                            http://www.vnv.org.au/Nutrition/B12&Veganism.htm
                          • Dan S
                            Message 13 of 13 , Nov 12, 2005
                              Da Ruxandra, stiu ce mananca veganii :), ma intrebam
                              ce mananca familia despre care povestea Madalina.
                              Dan

                              http://mail.yahoo.com