Scoicile si vitamina B12

  • dansso
    Message 1 of 20 , Feb 7, 2009
      Aveam impresia ca ficatul detine suprematia in continutul de B12.
      Nu este asa. Scoicile sunt pe primul loc. Conform acestui
      clasament  scoicile contin 98.9 μg de B12 la 100 g pe cand
      ficatul de vita 83.13 μg la 100 g. De remarcat ca scoicile
      gatite termic sau din conserve au o cantitate dubla  de B12
      fata de scoicile crude.
      98.9 μg de B12 inseamna aproape de
      40 ori necesarul zilnic (eu am pus 2,5 μg) de B12. Teoretic
      o portie - doua de scoici pe luna ar trebui sa ne asigure
      necesarul de B12.
      Intrebare pentru ovo-lacto-vegetarieni, ati fi dispusi sa renuntati
      la oua si lactate in favoarea scoicilor pentru necesarul de B12?
      Bineinteles, scoici provenite dintr-o ferma ecologica pentru a
      evita intoxicatiile cu metale grele. Care ar fi raul mai mic, mentinerea
      fermelor de vite si pasari sau niste ferme ecologice de crestere a
      scoicilor, niste vietati relativ mai rudimentare dpdv anatomic
      in comparatie cu pestii?

      Dan S
    • Ilie Madalina
      Message 2 of 20 , Feb 9, 2009
        dan,

        eu nu am gasit informatii despre cum se prepara scoicile pana ajung conserva ....
        stiu ca multe din animalutele astea mici ( crabii, melcii) uneori se pun la fiert de vii...
        si nu cred ca nu simt durerea :(

        asa ca mai ok din punctul meu de vedere este sa mananc oua si lapte din surse bio
        ( unde exista niste reguli de crestere ale animalelor si nu sunt chinuite dupa parerea mea)  decat sa consum aceste animalute mici care nu stiu cum sunt preparate si cata durere simt....

        ... ai tu niste informatii cum ca scoicile sunt asa de rudimentare incat nu simt durerea si putem sa le consumam cu constiinta impacata?

        .. si ce putem spune despre alte animalute numite generic fructe de mare ( crabii, moluste, creveti, etc)? sunt fructe sau animale?

        ... m-am uitat si pe linkul asta (http://www.healthaliciousness.com/articles/Top-5-Natural-Vegetarian-sources-Vitamin-B12.php) care detalieaza sursele de b12 pentru vegetarieni si cam cat la % din necesarul zilnic il ofera si am ramas uimita sa vad in lista caviarul ... asta e vegetarian ? nu stiu exact cum se obtine caviarul, dar la icrele obisnuite se despica pestele :( ... la caviar e altfel?

        Message 3 of 20 , Feb 9, 2009
          M-am referit numai si numai la scoici. Fara melci, pesti, crabi, homari, raci,
          caracatita etc. Fiind imposibil ca populatia globului sa devina vegana peste
          noapte, m-am gandit la perioada tranzitorie, la alegerea raului cel mai mic.
          De asemenea, i-am luat in considerare si pe carnivori, carora le surade
          ideea de veganism dar sunt dependenti de tot felul de specialitati din
          carne si peste.
          Revenind la B12, este nevoie de o cantitate mult mai mare de oua si
          lactate pentru asigurarea necesarului din aceasta vitamina in comparatie
          cu scoicile. Oricat de eco ar fi acele ferme tot se va ajunge la etapa
          sacrificarii animalelor. Asta fara sa mai punem la socoteala cantitatea
          uriasa de furaje consumate si poluarea care se produce.
          Ma gandesc ca poate fi si asta o varianta, deocamdata... pentru
          vegetarieni si aspirantii catre vegetarianism/veganism, in loc de pastile
          sau injectii o portie, doua de scoici. Asta pana se va rezolva si
          in Romania problema vit. B12 in mod optim si fara sacrificii pentru
          toate categoriile, femei insarcinate, bebelusi, copii si adulti.
          Deocamdata, eu unul inca sunt nevoit sa colind toate pietele din
          oras pentru banala soia si de multe ori ma intorc cu punga goala.
          Si eu tind spre veganism dar nici nu vreau sa-mi pun sanatatea
          in pericol, ma mai 'spurc' din cand in cand cu oua de prepelita
          si mai rar lactate. Ma gandesc si la varianta cu scoicile pentru
          B12 si eliminarea oualor si lactatelor. Cred ca drepturile
          animalelor sunt mai bine aparate de catre vegetarieni/vegani cu
          o sanatate fizica si mentala peste medie decat de cei care
          se hranesc doar cu cartofi prajiti, cafea etc...

          Dan S.

          Message 4 of 20 , Feb 9, 2009
            salut. eu personal nu prea inteleg ideea - ar fi mai usor sa maninci *scoici* decit sa iei de regula niste suplimente de b12 sau sa consumi alimente imbogatite cu b12?! mie nu mi se pare nici mai usor nici mai bine, si nici mai convenabil. scoicile nu sint ceva ce gasesti pe toate drumurile si nu sint ieftine... in schimb, b12 sub forma de supliment se gaseste. iar pt. mine a "lua" scoici e ceva mai nenatural si mai neplacut decit a lua suplimente de b12. eu nu as vrea sa maninc scoici in orice caz... daca atunci cind treceam la veganism cineva mi-ar fi spus ca ar fi bine sa maninc scoici ca sa-mi asigur necesarul de b12, nu m-ar fi incurajat, dimpotriva. chiar daca trecem peste faptul ca sint animale - eu n-am mincat niciodata scoici si daca n-as fi vegana nu as minca, deci... prefer sa iau niste vitamine, sau sa maninc lapte de soia sau cereale sau sucuri sau drojdie sau alte alimente cu b12 adaugat...

            in rest de acord ca daca facem un calcul utilitarist, e mai "bine" sa maninci niste scoici decit sa incurajezi cresterea si exploatarea pasarilor si bovinelor cumparind oua si produse lactate, oricit de "bio" ar fi sursa. insa *si* mai bine e sa folosesti alte surse, acestea fiind disponibile. singurul punct important e ca veganii sa fie siguri ca nu uita sa suplimenteze cu b12 si toti oamenii sa-si faca analizele asa incit sa stie cind/daca au o deficienta: am mai mentionat ca de fapt 2% din toti oamenii nu absorb bine b12, deci e ceva important pt. toata lumea, mai mult sau mai putin vegetariana - inclusiv ovo-lacto-vegetarienii bineinteles! un lucru care ramine un mister pt. mine e de ce e asa complicat sa-ti monitorizezi b12-ele, de ce analizele de b12 nu fac parte din analizele stas... avind in vedere cit de importanta e vitamina asta (chiar daca deficienta e relativ rara), ar trebui sa fie mai usor sa sesizezi si sa adresezi deficientele la ea. poate niste vegani s-ar putea ocupa de asta: facilitati mai bune si mai ieftine pt. testarea de b12 pt. toata lumea. s-ar putea incepe local...

            ruxandra

            Message 5 of 20 , Feb 9, 2009
              M-am gandit la scoici ca la o varianta pentru necesarul de b12.
              Nici eu nu am mancat scoici vreodata si nu resimt vreo pofta anume.
              Referindu-ma si la carnivori, sunt unii care se omoara dupa
              'fructele de mare'. La noi se gasesc mai usor scoici in supermarket
              decat produse imbogatite cu b12. In plus, sunt destule cazuri in care
              cei care s-au bazat doar pe alimente si suplimente orale de b12 tot au
              ajuns la carente de b12. Trebuie ceva munca de detectiv pentru
              a gasi niste suplimente bune de b12 care sa se absoarba bine.
              Pana la urma merita efortul si e de preferat aceasta metoda.
              Da, ar fi bine ca monitorizarea avansata a nivelului de b12 sa
              fie mult mai accesibila pentru toata lumea.

              Message 6 of 20 , Feb 10, 2009

                Dan, aici nu se pune problema de pofta ci de sanatate… avem dreptul sa ne ingrijim de sanatatea proprie, nu trebuie sa devenim niste martiri si sa ne imbolnavim doar de dragul animalelor….

                …. Problema la varianta cu scoicile este alta: vitamina B12 e necesara in cantitati mici de mai multe ori pe zi. Organismul nu are putere sa abosarba mai mult de 2 micrograme la o masa....  deci daca ai manca scoici de 2-3 ori pe luna nu ti-ai rezolva problema de b12 pt ca desi scoicile contin mult b12 se va absorbi numai o parte , se va depozita in ficat o alta mica parte si restul se va elimina .. tot nu scapi de carenta.

                am intrat pe site-ul organizatiei mondiale a sanatatii si am citit un pdf despre b12 aici (http://whqlibdoc.who.int/publications/2004/9241546123_chap14.pdf)

                chestii care mi s-au parut de notat:

                -          problema b12 se pune doar la vegani. Pentru lacto-ovo-vegetarieni se specifica ca nu exista o problema.

                "Because plants do not synthesize vitamin B12, individuals who consume diets

                completely free of animal products (vegan diets) are at risk of vitamin B12 deficiency. This is not true of lacto-ovo vegetarians, who consume the vitamin in eggs, milk, and other dairy products."

                -          adultii au nevoie zilnic de 2.4 micrograme

                -         oricat b12 ai manca tu la o masa, absortia de b12 va fi de maxim 1.5 – 2 micrograme … deci ce rost are sa mananci scoici sau chestii care contin cantitati uriase de b12 daca organismul nu absoarbe decat maxim 2 micrograme?

                 The absorption of vitamin B12 mediated by the glycoprotein, intrinsic

                factor, is limited to 1.5–2.0mg per meal because of the limited capacity of the receptors.”

                In cazul carnivorilor  ei absorb sa zicem 6 micrograme pe zi corespunzator celor 3 mese. Restul vitaminei este eliminata prin urina.  Din cele 6 micrograme o parte e folosita de organism pt nevoile zilnice iar o parte este depozitata in ficat sau muschi ca rezerva. Deci in ani si ani de alimentatie carnivora se formeaza anumite rezerve de b12. Acele rezerve vor acoperi necesarul zilnic un anumit numar de ani in cazul in  care o persoana trece la alimentatia veg*ana.

                 In cazul vegetarienilor pentru  a nu avea probleme cu b12 este suficient sa manance la fiecare masa mici cantitati de lactate, oua. Acestea contin exact cantitatea de B12 care poate fi asimilata de organism la o masa. Insa daca mananci lapte, oua doar din cand in cand nu esti aparat de carenta de b12. Eu am facut carenta pt ca am avut perioade in care m-am alimentat vegan, iar alimentatia lacto-ovo-vegetariana  nu mi-a permis formarea unor rezerve suficiente de b12, ci doar mi-a acoperit necesarul zilnic.

                Nu stiu de cat timp esti tu lacto-ovo-vegetarian dar daca te “spurci” J  doar din cand in cand cu lactate si oua atunci nu esti aparat de carente si cred ca ar trebui sa iti cauti suplimente de calitate si sa iti faci analize periodice.  ( eu am facut la medsana b12 si homocisteina. In total te costa vreo 2 milioane).

                Tot ce am spus aici sa aplica numai pt persoane sanatoase care nu au probleme de absortie si care nu au o carenta de b12 deja instalata.

                Pt persoanele care au deja carente cel mai bun e sfatul medicului … eu am ramas dezamagita la doctor pt ca nu mi s-a recomandat NIMIC in afara de schimbarea dietei.

                 Nu mi s-a spus daca am nevoie de injectii sau daca pot sa corectez cu suplimente puternice… mi s-a spus doar ca era de asteptat sa imi iasa B12 si homocisteina prost datorita alimentatiei mele…. Acum iau suplimente de capul meu si o sa refac analizele din 2 in 2 luni ca sa vad cum progresez insa mi-e clar ca in Romania nu exista un suport real din partea sistemului medical pt vegetarieni … chiar si cand am intrebat daca pot sa imi fac b12 si homocisteina pe asigurare mi s=a explicat ca  aceste analize intra in asigurare doar daca se banuieste ca o persoana are probleme de absortie si in nici un caz cand persoana are o dieta restrictiva.

                Message 7 of 20 , Feb 10, 2009
                  E posibil sa am si eu carente de b12 chiar daca nu resimt simptomele.
                  Eu sunt de vreo 15 ani vegetarian, in ultima vreme folosesc ouale de
                  prepelita. Sunt si mai ieftine si sunt mai bogate de 5-7 ori in vitamine
                  si minerale decat ouale de gaina. Intr-adevar, suportul pentru
                  veg*ani in Romania e aproape zero deocamdata. Analizele pentru
                  b12 mi se par destul de scumpe. Trebuie sa le fac si eu.
                  Madalina, te rog sa ne spui si noua ce suplimete de b12 vei folosi
                  si daca sunt eficiente (dovedite prin analize).

                  Dan S
                • Ilie Madalina
                  Message 8 of 20 , Feb 10, 2009
                    dan,

                    nici eu nu am avut simptome deosebite ... nu aveam probleme cu energia fizica, aici eram ok. analizele stas au iesit perfect in 2 randuri.

                    ce m-a pus pe mine pe ganduri au fost mici lapsus-uri si o putere de concentare mai mica fata de trecut... astea nu sunt cine stie ce simptome,  le poti pune foarte usor pe seama oboselii, stressului de care am parte din plin ... asa ca eu fiind patita, consider ca fiecare veg*an ar trebui sa isi faca analize periodic indiferent daca simte sau nu ca are probleme de sanatate ....

                    .. in privinta tratamentului sunt destul de dezorientatata ... am comandat si am inceput sa iau vitamina b12 de aici  (http://www.magazine-online.ro/medactiv/memorie-inteligenta-creier-sistem-nervos-sportivi/vitamina-b12-forte-bioactiva--6639) .. o alta masura pe care am luat-o e ca voi elimina perioadele de post si voio avea grija sa mananc la fiecare masa lactate sau oua.

                    ... mi-ar prinde bine un sfat de la un medic pt ca nu imi dau seama cat de serioasa e carenta mea si daca ar trebui sau nu sa fac injectii .. daca doamna doctorita de pe grup ar putea sa ma ajute cu un sfat as ramane datoare :)
                  • ruxi
                    Message 9 of 20 , Feb 10, 2009
                      madalina, eu nu sint medic dar as vrea sa comentez un lucru: din cite
                      am inteles, parca, analizele tale nu au aratat nicio carenta de b12,
                      in schimb ti-a iesit un nivel cam ridicat de homocisteina. eu as vrea
                      sa cred ca de asta doctorul nu ti-a recomandat ceva pentru b12, ca nu
                      i s-a parut ingrijorator, desi ma mir ca nu ti-a dat sfaturi privind
                      homocisteina. oricum daca a observat o problema si nu ti-a dat nici un
                      sfat sau idee cum sa rezolvi, inseamna ca e un medic prost si trebuie
                      sa gasesti pe altcineva cu care sa poti vorbi si sa fie cit de cit
                      informat si de ajutor. asta separat de "problema b12". dar in mod
                      normal, daca determina o deficienta de b12, doctorii iti prescriu
                      injectii (te cheama sa le faci sub supravegherea lor). in cazul meu,
                      pentru ca testul meu de b12 a iesit f.f. prost, erau *ei* disperati ca
                      trebuie sa ma apuc de tratament cit de curind!

                      deci din experienta mea si a altora pe care ii cunosc, daca vrei sa
                      adresezi o problema de b12 trebuie sa faci injectii citeva luni si
                      apoi sa testezi nivelul din nou - daca nu iese net mai bun, inseamna
                      ca ai probleme cu absorbtia sau ai o deficienta ireversibila. insa
                      trebuie facut sub supravegherea unui medic, si-ti trebuie analize.

                      privind homocisteina ridicata - eu am avut un amic (vegan) care a
                      obtinut acelasi rezultat ca tine: nivel ok de b12 si nivel ridicat de
                      homocisteina. DAR homocisteina ridicata poate fi din alte cauze, in
                      primul rind lipsa de acid folic dar nu numai. acest amic, care lua
                      deja suplimente de b12 in mod regulat, a fost diagnosticat (in
                      germania) ca neavind destul acid folic in dieta si sfatuit de doctor
                      sa inceapa sa ia tablete pentru o vreme si sa fie atent la ce maninca
                      in general asa incit sa contina mai mult acid folic.

                      in privinta solutiei/dietei tale, fii atenta ca daca incerci sa-ti
                      scazi homocisteina faptul ca maninci produse animale la fiecare masa
                      s-ar putea sa dauneze. cauta diferite informatii despre asta.

                      -- intii, mai citeste o data aici:
                      http://www.veganhealth.org/b12/tested
                      "Blood homocysteine level is not a direct measure of vitamin B12
                      status because it is also affected by intake of, or metabolic problems
                      with, folate and vitamin B6. However, homocysteine is the only known
                      product of early B12 depletion that is thought to cause harm. For that
                      reason, it is probably the most important marker of B12 status.

                      Some doctors recommend that all adults over age 45 have their
                      homocysteine levels checked in order to catch a genetic predisposition
                      to high homocysteine, which can often be successfully treated. It is
                      best to ensure a reliable source of B12 and folic acid for a few weeks
                      prior to the test. Otherwise, a high homocysteine will not tell you
                      whether you have a genetic predisposition, or if it was simply from a
                      lack of B12 or folic acid in your diet. On the other hand, high
                      homocysteine after a period of adequate B12 and folic acid intake
                      shows that something else is a problem. "

                      -- si vezi de ex.:
                      http://www.evitamins.com/healthnotes.asp?ContentID=1029002

                      "Of these three vitamins, folic acid supplementation lowers
                      homocysteine levels the most for the average person."

                      "Dietary changes that may be helpful for high homocysteine

                      Since homocysteine is produced from methionine, intake of large
                      amounts of methionine would presumably increase homocysteine levels.
                      Indeed, ingestion of supplemental methionine is used experimentally as
                      a way to increase homocysteine levels.27 Foods high in methionine that
                      have also been linked with an increased risk of heart disease include
                      meat and eggs. The extent to which consumption of these foods affects
                      the risk of heart disease as a result of their methionine content
                      remains unknown.

                      A controlled trial showed that eating a diet high in fruits and
                      vegetables containing folic acid, beta-carotene and vitamin C
                      effectively lowered homocysteine levels.28 Healthy people were
                      assigned to either a diet containing a pound of fruits and vegetables
                      per day, or to a diet containing three and a half ounces of fruits and
                      vegetables per day. After four weeks, those eating the higher amount
                      of fruits and vegetables had an 11% lower homocysteine level compared
                      with those eating the lower amount of fruits and vegetables.

                      Another study of men with heart disease demonstrated that consumption
                      of whole-grain and legume powder at breakfast, instead of their usual
                      breakfast of refined rice, resulted in a significant reduction in
                      homocysteine levels.29"

                      "According to a recent study, both cigarette smoking and coffee
                      consumption were associated with increased homocysteine levels.30
                      These findings are consistent with studies that have found both
                      smoking and caffeine consumption to be associated with an increased
                      risk of both cardiovascular disease and osteoporosis. The link between
                      coffee and increased homocysteine has been confirmed by some
                      researchers,31 but not others.32"
                    • Ilie Madalina
                      Message 10 of 20 , Feb 11, 2009

                        Buna Ruxandra,

                        Iti raspund punctual:

                        <<eu nu sint medic dar as vrea sa comentez un lucru: din cite
                        am inteles, parca, analizele tale nu au aratat nicio carenta de b12,
                        in schimb ti-a iesit un nivel cam ridicat de homocisteina>>

                         analizele mere au aratat un nivel de b12 la limita minima a intervalului admis.

                        Deci nu mi se pare ok. Mai ales ca stii prea bine ca atunci cand se masoara B12 se masoara ambele forme de b12 ( activ si inactiv) si ca s-a demonstrat ca exista oameni cu nivel normal de B12 in sange care totusi au carenta.  In articolul de pe site-ul OMS se mentioneaza: Traditionally it was thought that low vitamin B12 status was accompanied by a low serum or plasma vitamin B12 level (4). Recently,  Lindenbaum et al. (10) challenged this assumption, by suggesting that a proportion of people with normal serum and plasma vitamin B12  levels are in fact vitamin B12 deficient. They also suggested that elevation of plasma homocysteine and plasma MMA are more sensitive indicators of vitamin B12 status.”)

[...]

                        doctorita mea nu mi-a dat sfaturi pt ca habar nu avea. Am ajuns la concluzia ca in Romania doctorii sunt f putin informati in legatura cu vegetarianismul pentru ca si vegetarianismul este f slab reprezentat la noi fata de alte state … asta e a doua doctorita la care ma duc si  care habar nu are de b12 si care imi recomanda o dieta diversificata si omnivora. ( si m-am dus totusi la unul din centrele cele mai bune din Bucuresti ..)

                        .. vazand ca nu imi recomanda nimic I-am aratat vitaminele pe care le-am cumparat … dupa ce a studiat cutia cu oarecare interes mi-a zis ca da, sa le iau …. Ca mi se va regla si nivelul feritinei dupa ce iau b12 … iar legat de homocisteina mi-a spus ca era de asteptat sa imi iasa mai mare ca asa ies analizele la vegetarieni ( asta e o stupiditate!!!) si ca homocisteina este foarte sensibila la dieta si dupa ce voi avea o dieta adecvata va scadea la un nivel normal.

[...]

                        Inca o data la mine B12 a fost la limita minima deci nu ok si eu nu am luat niciodata suplimente de b12.

                        La mine sigur nu este lipsa de acid folic pentru ca acidul folic se gaseste intr-o gramada de alimente pe care eu le consum aproape zilnic: galbenus de ou, paine integrala, germeni de grau, portocale, seminte de floarea soarelui, migdale, nuci, brocolli  si in alimente pe care le consum saptamanal: fasole, soia, linte, morcovi, sfecla rosie, varza.  In plus daca as fi avut probleme cu acidul folic  as fi avut anemie si as fi avut un numar mic de glubule rosii. (la mine nu era cazul, hemoleucograma mi-a iesit bine).

                         <<in privinta solutiei/dietei tale, fii atenta ca daca incerci sa-ti
                        scazi homocisteina faptul ca maninci produse animale la fiecare masa
                        s-ar putea sa dauneze. cauta diferite informatii despre asta.>>

                        Nu mananc cantitati exagerate… nu are cum sa imi faca rau un ou , 100 grame de branza si un iaurt mare / zi … si nu incerc sa imi scad homocisteina ci sa imi asigur un aport adecvat de b12 la fiecare masa.

[...]

                         inainte de a ma suspecta ca am un defect genetic legat de homocisteina, trebuie sa adresez chestiile evidente adica acea vitamina b12 la limita minima care se coreleaza f tare cu homocisteina crescuta. Da, daca si dupa 2 luni de suplimente de B12 si acid folic adecvat din dieta, o sa am homocisteina crescuta atunci voi pune si problema defectelor genetice.

                        <<
[...]

                        Da sunt de acord ca pot sa imi scad homocisteina crescand aportul de acid folic ….

                        Insa pe multe site-uri medicale este mentionat ca nu este recomandat sa maschezi deficitul de vitamina b12 printr-un aport crescut de acid folic… pentru ca desi acidul folic poate corecta anemia si scade homocisteina, nu are nici un efect in ceea ce priveste leziunile nervoase care se pot produce datorita lipsei de b12  si care pot fi ireversibile.  iti citez din nou din articolul OMS: Treatment with high concentrations of folic acid will treat the anaemia but not the neuropathy”

                        se explica si cum se produce neuropatia atunci cand carenta de b12 exista:

                        “One of the vitamin B12-dependent enzymes, methionine synthase, functions

                        in one of the two folate cycles, namely, the methylation cycle (see Chapter

                        15). This cycle is necessary to maintain availability of the methyl donor,

                        S-adenosylmethionine. Interruption of the cycle reduces the level of S-adenosylmethionine.

                        This occurs in PA and other causes of vitamin B12 deficiency, producing as a result demyelination of the peripheral nerves and the spinal column, giving rise to the clinical condition called subacute combined degeneration (1, 2). This neuropathy is one of the main presenting conditions in pernicious anaemia.”

                        legat de ce ai mai gasit tu:

[...]

                        asta nu mi se aplica deloc: nu fumez, nu beau alcool ( decat f rar si atunci nu beau decat putin vin rosu sau un pahar de bere ),  nu beau cafea deloc, iar ciocolata mananc f rar si doar 1-2 tablete…

                        deci asa ca o conluzie generala cred ca homocisteina mare in cazul meu este direct legata de vitamina B12 si nu de alte cauze. Si orice vegetarian ar trebui sa isi faca analize cat de des este necesar ca sa verifice daca nu are probleme. Si sa ia suplimente de calitate si pe care le-a testat el sau alte persoane daca nu isi asigura b12 din dieta.

                        .. facem cam mult tam-tam pe grup legat de b12 si poate plictisim lumea dar parerea mea e ca desi exista materiale suficiente pe site-urile vegane putine persoane le-au luat in serios...  si se fac inca multe confuzii ...

                        Madalina

                      • ruxi
                        Message 11 of 20 , Feb 11, 2009
                          "deci asa ca o conluzie generala cred ca homocisteina mare in cazul meu este direct legata de vitamina B12 si nu de alte cauze."

                          asta e poate adevarat sau poate nu, punctul meu e ca trebuie sa iei in considerare diversele posibilitati.
                          zici "si nu incerc sa-mi scad homocisteina" - pai, daca *asta* ti-a iesit clar ridicata, nu asta ar trebui sa urmaresti in primul rind? e bine ca iei acum b12... eventual du-te la doctor si spune ca te-ai interesat si vrei sa-ti faci injectii (asta e calea cea mai rapida dintre toate pt. suplimentare cu b12), care e parerea lor. dar NU cred ca poti sa concluzionezi tu "la mine nu e o problema de acid folic". si tocmai pentru ca tu nu luai regulat b12, ai vazut ca atunci cind faci testul de homocisteina ar trebui sa fie dupa o perioada in care ai luat b12 si acid folic, ca altfel e aproape sigur ca-ti va iesi b12 scazut si homocisteina ridicata, deci nu stiu cit te poti baza pe ultimul test... oricum mie mi se pare logic sa investighezi in continuare si sa nu te diagnostichezi singura, nefiind medic.
                          in privinta medicului, nici nu e vorba de cunostinte despre vegetarianism, e vorba despre niste chestiuni medicale. daca-ti gaseste homocisteina mare sau b12 scazut (sau orice altceva), ar trebui sa-ti prescrie tratament. si, nu, cind pot fi atitea cauze si cind un procent semnificativ din toti oamenii sint predispusi la deficiente de b12 si homocisteina ridicata, doar "schimba dieta" NU e un raspuns ok!

[...]

                          de acord, am zis acelasi lucru.

[...]

                          de acord.

                          ruxi

[...]

                        • Marius-Cristian Vasilescu
                          Message 12 of 20 , Feb 11, 2009
                            Draga Madalina,

                            In primul rand o sa te rog sa trimiti emailurile formatate frumos, fara fonturi de diverse culori, marimi etc. Si o alta chestie care se aplica la toata lumea, va rog stergeti continutul emailului la care raspundeti. Daca chiar e nevoie il/o citati. E o chestie care tine si de respectul celorlalti membri ai grupului in special de cei care au daily digest.

                            Acum, referitor la B12, eu sincer nu inteleg de ce sunt atatea discutii si confuzii (trist). Daca ti-a iesit B12 scazut si homocisteina crescuta mie mi se par lucrurile foarte clare. Si eu cred ca e putin probabil sa ai lipsa de acid folic stiind ca tu mananci mult raw si probabil salate (unlike me). Acum cateva saptamani s-a discutat despre B12 pe grup. Eu am scris atunci un email (#2183) unde citeam de pe veganhealth.org, spunand ca se poate suplimenta si pe cale orala. Acum tu daca ai deficienta f naspa ai putea sa faci injectii si din cate imi aduc aminte scria pe prospect detalii. Tinand cont de situatia din Romania daca as fi eu in situatia asta n-as avea rabdare sa merg pe la nu stiu cati medici pana gasesc unul. Mai usor mi se pare sa aplic ce scrie pe veganhealth.org (pasul 1) sau sa fac injectii si apoi sa ma retestez. Adica nu stiu ce ar putea sa-mi spuna in plus un medic, chiar si f bun, fata de ce scrie pe siteul ala care e destul de in detaliu. Ca sa fii sigura poti sa suplimentezi mai mult timp ca excesul de B12 se elimina fiind hidrosolubil. Oricum scrie in prospectul de la B12 injectabil destul de clar.

                            Nu stiam ca se testeaza B12 activ si inactiv. Stiam ca tocmai d-asta se face testul cu homocisteina in ideea ca se masoara B12 cumulat si daca mananci alge multe, de exemplu, ai status de B12 mare, dar d-ala inactiv.

                            Ai mai zis de chestia ca se absoarbe maxim 1.5-2micrograme la o masa. Din cate imi aduc eu aminte era un grafic. La cantitati mici se absoarbe mult, iar cand creste cantitatea scade f f mult cantitatea absorbita in raport cu cea consumata. Deci nu se blocheaza la 2mcg, dar ca scade eficienta enorm de mult. Pe asta se si bazeaza suplimentarea cu 2000mcg / zi x 2 sapt (pe cale orala) pt. cei care au deficienta. Acum nu stiu pt. ce deficienta e asta, cat de mare sau de mica. Stiu ca la deficiente mari, cum a zis si ruxi, se fac injectii, iar efectele se vad imediat. Apropo, in corp sunt 2000-3000mcg de B12 (status normal) si se pierd cam 3mcg/zi sau mai putin. De aceea intretinerea consta doar in a suplimenta ce se pierde.

                            marius
                            PS: imi place ca la surse de acid folic incepi cu galbenusul de ou, desi el se numeste "folic" de la "folium" (frunza) in latina :D eeeggs, my precious haha

                            --
                            Homesite: http://www.mariusvasilescu.com (back soon...)
                            Societatea Vegetarienilor din România: http://www.svr.ro
                            Message 13 of 20 , Feb 11, 2009
                              Draga Marius,

                              chiar vroiam eu sa iti semnalez faptul ca mesajele mele desi ma chinui sa le trimit intr-o forma f ingrijita tocmai pt a fi usor citibile, ajung pe grup in alte culori cu alta formatare ... etc ...  este cumva din cauza ca mesajele mele sunt moderate si nu ajung direct pe lista?  apropo nu inteleg de ce sunt moderata pentru ca nu am jignit pe nimeni niciodata ... din contra eu am fost facuta penibila pe grup de catre alte persoane nemoderate ... deci as intelege moderarea mea daca ar exista ceva motive mai serioase ... asa sincer mi se pare un pic discriminatorie :(

                              referitor la injectii acum ma documentez daca pot cumpara de undeva fiole cu hidroxycobalamina ... nu m0-am dus sa imi fac injectii in primul rand pt ca mi-e teama... eu am avut niste episoade alergice in copilarie la medicamente ... nu am nici un fel de alergii alimentare dar evit orice chestie farmaceutica ( asta e si motivul pt care evit suplimentele cu vitamine) ... si in orice fiola cu vitamine mai exista excipienti la care nu stiu cum poate sa imi reactioneze organismul mai ales cand se administreaza injectabil  .. ma rog, asta e problema mea personala si nu se aplica la altii ...

                              .. eu nu am spus ca se testeaza b12 activ si inactiv ... am spus ce stim cu totii ca
                              atunci cand se masoara b12, de fapt se masoara un total: b12 activ si inactiv ...deci exact ce spui si tu... poate nu m-am exprimat f clar ...

[...]

                              ... ce am spus eu este mentionat pe site-ul organizatiei mondiale a sanatatii si se refera la b12 asimilabil prin alimentatie. Acolo chiar asa scrie: "The absorption of vitamin B12 mediated by the glycoprotein, intrinsic factor, is limited to 1.5–2.0mg per meal because of the limited capacity of the receptors".

                              .. ce spui tu cu acele grafice se refera la absorbtia suplimentelor de b12 si asta este cu totul altceva  .... suplimentele nu au nevoie de factor intrinsec de la stomac pt a fi absorbite pt ca in ele b12 nu este legat de proteina ca in alimente.

                              <<PS: imi place ca la surse de acid folic incepi cu galbenusul de ou, desi el se numeste "folic" de la "folium" (frunza) in latina :D eeeggs, my precious haha>>

                              ... cand am dat lista cu alimentele ce contin acid folic am specificat ca acestea sunt sursele din alimentatia mea si nu ca ar fi cele mai bune surse de acid folic...  si intradevar din punctul meu de vedere oul merita sa fie numit "my precious" ... dar asta v-am mai spus ... de asta sunt moderata  ?

                              Madalina

                            • ruxi
                              Message 14 of 20 , Feb 11, 2009
[...]

                                deci, cum ziceam, nu stii sigur/din oficiu daca n-ai probleme cu acidul folic. sursele vegetale sint si de 40 de ori mai bogate in folati decit oul (vezi date aici: http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/Data/SR18/nutrlist/sr18w435.pdf ). daca sursa ta principala de folati e oul, mai ales cind ouale s-ar putea sa creasca independent nivelul de homocisteina cum zicea unul din citatele pe care le-am dat (peste care tu ai trecut), asta s-ar putea explice multe pentru tine momentan. ok, sau poate nu - eu nu diagnostichez nimic, doar ofer niste idei pe care vad ca nu le iei in considerare. in rest, nu-s de acord cu marius ca totul e "foarte clar", asa cum mai multi din noi stiu f. bine :) discutia despre b12 a mai fost pe grup si probabil o sa mai fie, dar intr-adevar daca avem resurse ca ghidul ala de pe veganhealth.org, sa incepem cu ele.

                                in privinta moderarii, mesajele de la aproape toata lumea de pe grup sint moderate, nu numai ale tale, dar il las pe marius sa explice mai bine cum sint setarile astea.

                                cele bune
                                ruxi

                              • Marius-Cristian Vasilescu
                                Message 15 of 20 , Feb 11, 2009
                                  @Madalina
                                  Mersi pentru lamuriri. De acord cu tine. Din cate stiu, la noi se gaseste decat B12 de la sicomed (cianocobalamina). Referitor la moderare toata lumea este moderata, evident cu exceptia moderatorilor (eu, ruxi, dana). Nu are nicio legatura moderarea faptul ca ajung colorate etc. Intr-adevar cand ti-am moderat eu unele mesaje am sters emailul la care raspundeai si s-a sters formatarea, ajungand text complet neformatat (am facut asta la mai multe persone, nu doar la tine). Eu cred ca se poate scrie un email si fara sa colorezi si fara sa citezi tot emailul precedent, daca incerci sa fi concis(a). Daca mai ai nelamuriri ref. la moderare scrie-mi personal.

                                  marius

                                  Message 16 of 20 , Feb 12, 2009

                                    Ruxi,

                                    iti raspund la chestiile pe care zici tu ca le-am omis:

[...]

                                    Eu nu am spus niciodata ca sursa mea principala de acid folic este oul. Am dat o lista cu alimente pe care le consum frecvent si care ar trebui sa imi asigure acidul folic.Printre ele

                                    este si oul.

                                    Insa uitandu-ma in lista pe care ai dat-o tu ( lista ) constat ca un ou de 46 grame gatit (“Egg, whole, cooked, fried“) iti furnizeaza 23 micrograme de acid folic, cam la fel ca si 50 grame de salata verde (“Lettuce, green leaf, raw”), cam la fel ca 110 g de morcov crud (“Carrots, raw”) … deci nu mi se pare ca resursele vegetale sunt de 40 de ori mai bogate in acid folic decat oul.

                                    De altfel in acea lista daca eliminam acele produse alimentare cu acid folic adaugat sintetic (vezi cerealele din capul listei), si daca eliminam si produsele din carne care vad ca au destul de mult acid folic, prima vegetala cu un aport substantial de acid folic e “Beans, pinto, mature seeds, cooked, boiled, without salt” care iti aduce intradevar 294 de micrograme de acid folic la 171 grame de aliment. Deci daca faci un calcul simplu reise ca 46 grame de ou iti furnizeaza 23 micrograme si 46 grame de  ““Beans, pinto, mature seeds, cooked, boiled, without salt” iti furnizeaza  79 micrograme deci doar de 3 ori mai mult ca un ou si nu de 40 de ori … eu nu vreau sa denigrez vegetalele, pentru ca sunt constienta ca sunt extrem de valoroase pentru sanatatea noastra dar nu imi plac afirmatiile exagerate si false.

                                     ... si acum referitor la ce ai sustinut tu : ca mie mi-a crescut homocisteina nu din cauza ca am carenta de b12 si din cauza ca mananc oua care contin mentionina.

                                    Mai intai asta e citatul dat de tine: “Foods high in methionine that have also been linked with an increased risk of heart disease include meat and eggs. The extent to which consumption of these foods affects the risk of heart disease as a result of their methionine content remains unknown.”

                                    … pai de ce nu am luat in seama pasajul? Simplu, pentru ca nu mi se aplica mie. Eu nu mananc carne  iar cele 5 oua pe care le mananc pe saptamana nu cred ca imi cresc metionina la cote alarmante.

                                    Insa ce e scris acolo mi se pare o falsa problema. Metionina nu e o chestie rea. Ca si colesterolul este extrem de necesara organismului. Si normal ca excesul dauneaza, ca orice exces.

                                    Am gasit informatii f interesante despre metionina pe wikipedia.

                                    http://en.wikipedia.org/wiki/Methionine

                                    http://en.wikipedia.org/wiki/S-Adenosyl_methionine

                                    In legatura cu sursele alimentare de metionina: metionina fiind un aminoacid se gaseste in produsele bogate in proteine. Deci da, se gaseste si in oua si carne dar se gaseste in cantitati mari si in produse vegetale cum ar fi semintele de susan, nuci de brazilia si multe alte seminte, spanac, cartofi si porumb.(“High levels of methionine can be found in sesame seeds, Brazil nuts, fish, meats, and some other plant seeds.[citation needed] Most fruits and vegetables contain very little of it; however, some have significant amounts, such as spinach, potatoes, and boiled corn.[citation needed] Most legumes, though high in protein, are also low in methionine. DL-methionine is sometimes added as an ingredient to pet foods.[4] Methionine, cysteine, and soy protein heated in a small amount of water creates a meat-like aroma.”)

                                    Si despre rolul metioninei am gasit chestii interesante:

                                    In primul rand metionina asta este unul din aminoacizii esentiali care nu pot fi sintetizati ci trebuie luati din alimentatie. Ea intermediaza producerea altor substante necesare.

                                    (“Methionine is an intermediate in the biosynthesis of cysteine, carnitine, taurine, lecithin, phosphatidylcholine, and other phospholipids.”)

                                     In organism metionina este convertita in S-adenosylmethionine (SAM) si in urma acestui proces rezulta in cele din urma homocisteina. Homocisteina este apoi convertita de organism tot in metionina. ( este un ciclu )

                                    Acest produs al metioninei, SAM, are o gramada de efecte bune in organism:

                                    ->          ajuta la cresterea si refacerea celulelor. Este implicat in biosinteza unor hormoni si neurotransmitatori , unui fiind serotonina – “hormonul fericirii”. ("SAM is required for cellular growth and repair. It is also involved in the biosynthesis of several hormones and neurotransmitters that affect mood, such as dopamine and serotonin").

                                    ->        Exista studii care arata ca SAM  ajuta in cazul depresiilor , bolilor de ficat, osteoartritei. (“Some research has indicated that taking SAM on a regular basis may help fight depression,[7][8][9] liver disease, and the pain of osteoarthritis.[10] Multiple clinical trials indicate benefits for depression, some liver conditions and osteoarthritis.”)

                                    ->        S-a crezut la un moment dat ca nivelul scazut de SAM este asociat cu  boala Alzeimer. Pana la urma s-a demonstrat ca de fapt de vina ar fi carenta de B12. (again B12) (“At first, a line of evidence suggested that abnormally low levels of endogenous SAM may play an important role in the development of Alzheimer's disease (AD) and that SAM may therefore have therapeutic potential in the treatment of AD. However, further research has indicated this effect is likely due to vitamin B12 deficiencies, which cause neurologic defects through one carbon transfers with folate. “)

                                    Datorita acestor efecte bune metionina se si vinde ca supliment in SUA. (http://www.anyvitamins.com/methionine-info.htm)

                                    Ce este intersant este acest ciclu al organismului: metionina -> homocisteina -> din nou metionina sau alte substante folositoare.

                                    Ultima conversie este posibila doar daca exista suficient b12, acid folic si B6. (“Under normal circumstances, homocysteine, in the presence of vitamin B6, vitamin B12, and folic acid (SAM-e's main co-factors), will eventually be converted back into methionine, SAM-e, or cysteine, glutathione, and other useful substances. However, if adequate amounts of these vitamins are not present, SAM-e will not break down properly. As a consequence, the full benefits of SAM-e will not be obtained, and homocysteine may increase to unsafe levels.“)

                                    Deci metionina nu e ceva rau. Rau este sa iti lipseasca b12, acid folic si vitamina b6, in acest caz organismul nu poate completa ciclul “metionina -> homocisteina -> din nou metionina” si ramane cu un nivel de homocisteina ridicat. ( care stim ca e nociv).

                                    Deci dupa parerea mea nu are rost sa ne speriem de metionina … ea se gaseste in multe alimente vegetale sau animale…. si este foarte utila organismului … probabil ca un exces dauneaza insa excesul de orice dauneaza ...

                                    oricum daca tu sustii ca mie mi-a crescut homocisteina de la 5 oua pe saptamana atunci carnivorii care consuma in plus fata de mine carne la greu ar fi trebuit sa crape de mult... si totusi nu e asa, studiile arata ca nivelul de homocisteina este intotdeauna mai mic la carnivori fata de veg*ni. ( vezi graficul verde de pe pagina http://www.veganhealth.org/b12/hcy ) ...

                                  • ruxi
                                    Message 17 of 20 , Feb 12, 2009
                                      "deci nu mi se pare ca resursele vegetale sunt de 40 de ori mai bogate in acid folic decat oul."
                                      "
                                      eu nu vreau sa denigrez vegetalele, pentru ca sunt constienta ca sunt extrem de valoroase pentru sanatatea noastra dar nu imi plac afirmatiile exagerate si false. "

                                      hei! ma intreb de ce n-ai ales orezul, care are o valoare de folati de 797 micrograme (pe serving size de 185 g), deci comparat cu 23 (pe serving size de 46g) la ou. ... adica nu ma intreb. daca citesti lista, vezi acolo toate numerele, si *pe lista aia surse vegetale corespund unor valori de pina la 40 de ori mai mari de nivelul oului*, cum am zis. deci nu stiu ce incerci sa argumentezi. nu-mi dau seama de ce elimini aleator diverse cereale si leguminoase pure, asa incit  sa numesti *pinto beans* "prima vegetala"! :) adica stiu... si e chiar absurd. apoi legat de gramaj: daca vrei sa spui ca daca raportezi la gram de aliment diferenta e ceva mai scazuta - ok, este ceva mai scazuta, dar daca tu maninci acelasi gramaj de ou ca si de orez sau orice alta vegetala... e cam grav! btw, produsele de carne sint mai bogate in folati decit oul, dar oricum nu se ridica la nivelul cerealelor si leguminoaselor (si spanacului si...). te-as ruga sa nu mai rastalmacesti chestiile in halul asta si pe urma tot tu sa faci acuzatii despre "afirmatii exagerate si false".

                                      cu restul mesajului, eu nu "sustin" nimic in ceea ce priveste diagnosticul tau - am zis - ti-am oferit niste idei... daca nu-ti sint folositoare, nu le folosi.
                                      cele bune
                                      ruxi

                                    • Ilie Madalina
                                      Message 18 of 20 , Feb 13, 2009

                                        ruxandra, nu ca vreau sa ma contrazic la nesfarsit cu tine, dar de dragul adevarului nu ma pot abtine: acel orez cu o valoare de 797 micrograme per serving size de 185 g este imbogatit cu acid folic… o spune chiar denumirea “Rice, white, long-grain, parboiled, enriched, dry”

                                        … deci gaseste-mi tu in lista asta  prima vegetala in stare naturala (crud sau gatit nu conteaza) si  nu un produs industrial imbogatit cu acid folic sintetic . .. mie mi s-a parut ca este “Beans, pinto, mature seeds, cooked, boiled, without salt”  … ar mai fi fost “Orange juice, frozen concentrate, unsweetened, undiluted”  (330 micrograme / 213 g )  dar nu l-am luat in considerare pt ca e un concentrat deci nu aliment in stare naturala.

                                        Si mai spicuiesc din lista alte vegetale cunsocute ca fiind bogate in acid folic:

                                        Spanacul: ( 263 micrograme / 180 grame)

                                        Brocolli ( 168 micrigrame / 156 grame)

                                        Sparanghelul (243 micrograme / 180 grame)

                                        Deci in nici un caz de 40 de ori mai mult decat oul …

                                        Oricum discutia asta este inutila pentru ca nu conteaza neaparat care sunt alimentele cele mai bogate  … un om care mananca variat ( si leguminoase, si oua, si verdeturi si fructe si legume si cereale integrale) clar ca nu are cum sa faca carenta de acid folic…

                                         iar acele alimente minune cu 800 de micrograme de acid folic / per portie ar fi chiar nocive si un exces pt organismul uman. Necesarul unui adult este de 200 – 400 micrograme pe zi ( 800 micrograme in cazul femeilor insarcinate). Si vezi tu natura a pus cantitati moderate de acid folic in alimente astfel incat un om cu o dieta variata sa isi poate lua necesarul de acid folic fara sa aiba nevoie de suplimente.

                                        Message 19 of 20 , Feb 13, 2009
                                          --- In SVR-Group@yahoogroups.com, Ilie Madalina <mmmadaaa@...> wrote:
                                          "nu ca vreau sa ma contrazic la nesfarsit cu tine"

                                          esti sigura? asta e un exemplu bun de discutie de dragul aflarii in
                                          treaba... punctul meu principal era: tu ai dat o lista de surse din
                                          care-ti obtii acidul folic; pe primul loc pe acea lista erau ouale si
                                          cind ti s-a spus (nu de mine) ca e amuzant ca tu si la folati
                                          mentionezi in primul rind oul, ca replica tu chiar ai pus accentul pe
                                          faptul ca oul e pentru tine "alimentul-minune" (si, da, ai sugerat ca
                                          l-ai pus primul pentru ca asta e sursa *ta* principala de folati).
                                          apoi eu ti-am dat o lista care arata clar ca in acest caz oul e foarte
                                          departe de-a fi alimentul minune, si ca daca tu-ti iei folati in
                                          primul rind din ou, nu e ok. deci ce mai discutam aici?! mie mi se
                                          pare absurd si n-o sa mai continui "discutia" dupa mesajul asta.

[...]

                                          deci doar de dragul adevarului: stii ce inseamna "enriched"?! e un
                                          cuvint care se foloseste pentru acele produse care in urma procesarii
                                          nu mai au nivelele originale/naturale de nutrienti ale plantelor din
                                          care provin, si-atunci se adauga inapoi - se aplica la orez si la
                                          toate fainile de pe lista, care sint la capul listei cu folati.

[...]

                                          desi NU vad nici un motiv de-a elimina orezul si nici faini de toate
                                          felurile si nici orange juice concentrate (sint alimente ieftine, usor
                                          disponibile si folosite des!), in afara de faptul ca tu te-ai hotarit
                                          sa le elimini... oricum "prima vegetala" dupa criteriile tale de pe
                                          lista aia ar fi *lintea*, cu 358 micrograme de folati.

> [...]
                                          > Brocolli ( 168 micrigrame / 156 grame)
                                          > Sparanghelul (243 micrograme / 180 grame)
                                          >
                                          > Deci in nici un caz de 40 de ori mai mult decat oul"

                                          ok, astea selectate de tine sint numai de 10 ori mai bogate... daca
                                          argumentul tau e ca nu toate sursele vegetale bogate in folati au un
                                          nivel chiar de *40* de ori mai mare decit in ou, sintem de acord.

[...]

                                          intr-adevar, sintem total de acord, discutia asta e inutila... punctul
                                          e ca ouale au importanta minima in cazul asta si n-are sens sa le
                                          mentionezi, pentru ca un ou aduce de zece ori mai putin decit limita
                                          de jos necesara de folati pe zi (limita pe care o mentionezi chiar
                                          tu). sau, altfel spus, ca sa-ti asiguri necesarul de acid folic
                                          mincind numai oua, ar trebui sa consumi cel putin 10 oua pe zi - cind
                                          din surse vegetale iti ajunge in majoritatea cazurilor 1 serving! daca
                                          maninci oua sau daca nu (presupunind ca nu maninci cite 10 pe zi ci in
                                          moderatie), impactul asupra nivelului acidului folic e cam acelasi.
                                          este cit se poate de simplu si de clar, madalina.

[...]

                                          deci, daca femeile insarcinate trebuie sa ia 800 micrograme, atunci,
                                          evident, 800 g nu sint "nocive" pentru organismul uman! eventual vezi:
                                          http://www.nutramed.com/nutrients/folate.htm

                                          "Si vezi tu natura a pus cantitati moderate de acid folic in alimente
                                          astfel incat un om cu o dieta variata sa isi poate lua necesarul de
                                          acid folic fara sa aiba nevoie de suplimente."

                                          multumesc ca mi-ai adus la cunostinta.

                                          ruxandra
                                        • Ilie Madalina
                                          Message 20 of 20 , Feb 13, 2009

                                            Ruxandra tot de dragul adevarului imi consum timpul sa iti raspund:

[...]

                                            Asta nu e adevarat. “Enriched” inseamna IMBOGATIT. Americanii au luat obiceiul asta de a baga acid folic sintetic  in faina si alte produse pentru ca au crezut ca previne cancerul .. ei bine sunt studii foarte recente care arata exact opusul… In primul rand ce adauga ei inapoi e SINTETIC si ce au distrus prin procesare era ceva NATURAL si adecvat organsmului uman.

                                              Tu spui ca s-a adaugat numai ce s-a pierdut la procesare insa nu e asa. Se adauga mult mai mult.  Ca dovada ca orezul ala e IMBOGATIT cu adic folic, uita-te pe lista aia si ai sa vezi si un alt orez regular si nu imbogatit:

                                            “Rice, white, long-grain, regular, cooked” care contine doar 153 micrograme /  158 grame.

                                             si

                                             “Wild rice, cooked”  -> 43 micrograme /  164 grame…

                                            Deci e clar ca orezul ala din capul listei “Rice, white, long-grain, parboiled, enriched, dry” care contine 797 !!! micrograme /  185 grame ori e mutant ori e IMBOGATIT.

[...]

                                            inca o data: ala nu e orez si faina naturala. Sunt chestii  imbogatite cu acid folic sintetic. Daca vrei sa le mananci e treaba ta si riscul tau. (intradevar americanii sunt mari mesteri la a produce chestii fortifiate si ieftine , de aia sunt vai de capul lor obezi si bolnavi ca nu mananca nici un aliment asa cum l-a lasat natura. Toate sunt fortifiate, toate sunt denaturate.  Au ajuns pana la a modifica genetic plantele nu se multumesc sa “proceseze” recoltele.   In loc sa manance o portocala fresh ei beau concentrat de portocale. Trist, vai de capul lor.  Cu un singur lucru iti dau drepatate: lintea e prima vegetala din lista dar nu am stiut ca lentils inseamna linte ... totusi continutul de folati e in sfera normalului dar bun: 358 microgarem / la o portie de 198 grame

                                            In legatura cu sursa mea de folati principala oul, discutia chiar a ajuns hilara. Eu iti dau o lista cu 15 alimente din care imi iau acidul folic si tu imi spui  ca eu am sugerat ca oul este principala sursa… oul este primul mentionat pt ca am impartit alimentele in 2 grupe: cele pe care le consum aproape zilnic si cele pe care le consum saptamanal…. mai citeste odata ce am scris  atunci:

[...]

                                            Iar legat de nocivitatea acelor alimente mutante imbogatite cu acid folic:

                                            "deci, daca femeile insarcinate trebuie sa ia 800 micrograme, atunci,

                                            evident, 800 g nu sint "nocive" pentru organismul uman! eventual vezi:

                                            http://www.nutramed .com/nutrients/ folate.htm"

                                            daca te gandesti logic, daca tu iti asiguri necesarul de acid folic ( de fapt dublul necesarului ca vorbim de adulti normali nu de femei insarcinate) din 200 grame de orez atunci presupunand ca mai mananci si alte chestii in ziua aia, e clar ca vei depasi usor limita de 1000 micrograme de acid folic pe zi … citeste in linkurile pe care le-am dat in celalalt mail si vezi ca astfel de doze de acid folic au fost studiate si s-a descoperit ca ajuta la dezvoltarea celulelor canceroase. Mai ales ca e sintetic si organismul nu il poate procesa la fel ca pe cel natural pe care daca e in exces il elimina…. si evident linkul tau apartine unei firme care vinde suplimente vitaminice SINTETICE  :D

                                            "multumesc ca mi-ai adus la cunostinta"

                                            cu placere…. Poate o sa iti fie de folos si nu mai sugerezi oamenilor sa ia suplimente cu acid folic sintetic atata timp cat nici nu stii macar daca persoana respectiva are o carenta sau nu.