Re: [SVR-Group] Biblia - sustinatoare (pretextul) carnivorilor?

  • stars lover
    Message 1 of 11 , Aug 13, 2008
      Hmm, asa cum ai spus - pentru cine crede in Biblie. Totusi, nu cred ca "teoria vegana" presupune o separarae totala a omului fata de animal, adica sa se poarte amandoi ca si cum nu s-ar cunoaste :). Iar un stapan bun asupra animalelor nu cred ca inseamna neaparat domesticirea lui. Cred ca stapanirea asta inseamna in primul rand protectia si grija pe care o fiinta inteligenta si spirituala i-o poate arata unei fiinte mai putin inteligente, sau mai lipsite de resurse. Ca si cum un frate mai mare are grija de fratii mai mici; animalele asta si sunt, fratii nostri mai mici. De fapt eu prin asta si inteleg conceptul de superioritate a omului - am ajuns la un nivel, acum putem sa ii ocrotim si pe ceilalti de mai jos, fara sa pretindem neaparat plata si suferinta pt. asta. Vorba aia, la noblesse oblige. Concret ma refer la protejarea habitatului lor, a bunastarii tuturor speciilor, sau uneori pur si simplu la bunul simt de a nu le strica mersul firesc.

      Si eu m-am tot gandit la aspectul practic al veganismului, cat si la posibilitatea de a folosi de la animale diverse materiale intr-un mod cat mai bland. Nu am gasit raspunsul la partea practica. Dar nici nu mai pot sa continui sa folosesc produse de origine animala pt. ca in prezent de orinde as lua lapte, oua, lana etc., acea vaca sau acea gaina sunt condamnate la moarte (prin agonie) atunci cand nu vor mai putea produce. Este laudabil efortul de eliminare a exploatarii, dar in momentul actual o cooperare echitabila nu exista si de aceea m-am hotarat de vreo 2 saptamani sa devin vegana. Daca se va ajunge la ferme care lasa animalele sa-si duca batranetile dupa ce ne-au slujit, poate o sa-mi reconsider opinia. Dar pana atunci, m-as minti singura.
      Si mai e si aspectul sanatatii, pe langa cel etic - lactatele care provoaca mucus, oule care incarca ficatul etc. Oricum as da-o, si daca ma linistesc cu privire la un aspect, ramane celalalt si invers.

      Un argument des intalnit aici a fost viata la tara a animalelor, care acolo traiesc ca-n sanul lui Avraam. Chiar spunea cineva ca lasa ca a fost la munte si a vazut pesajul idilic unde vacile pasteau in liniste alaturi de vetii lor, fara sa stea nimeni cu zbiciul pe ei sa-i desparta asa cum tot se plang veganii in cor. M-a facut sa zambesc amar, pentru ca eu am crescut la tara. Ideea cu despartitul viteilor nu e ca sta cineva pe capul lor la pasune, ci ca dupa ce ating greutatea necesara pentru a fi taiati, ei sunt luati de la mama - si... taiati-, in timp ce vaca mama e mulsa mai departe pt. folosul personal. Viteii de sex feminin sunt pastrati pt. a fi vanduti mai tarziu ca vaci de lapte, dar nici atunci nu li se permite sa stea cu mama lor atat cat ar fi durata naturala, pt. ca fiind tot mai mari, beau tot mai mult lapte in "dauna" stapanului.
      Ca sa parafrazez o afirmatie de pe site-ul SVR, toata lumea are o bunica la tara care vorbeste cu gainile si mangaie vaca. Insa in ciuda acestei statistici incurajatoare, mentalitatea taranului roman e una de lipsa de consideratie si respect pentru animale. Ei stiu ca animalele neingrijite iti vor da randament mai putin, si asta nu-si pot permite. Dar de aici si pana la viziunea idilica a vietii animalului de la tara mai e drum lung. Animalele isi iau niste batai de nu se vad, cele mai multe sunt lovite si bruscate zilnic sau aproape zilnic. Nu stiu cati tarani le vad ca pe fratii lor mai mici, dar stiu ca cei mai multi le vad ca pe niste masini de produs mancare si materiale, care trebuie tratate ca atare - ca doar "n-au suflet". Acum imi amintesc ca in Evul Mediu se credea ca nici femeia n-are suflet.

      From: Ioana <ionuta_qa@yahoo. com>
      To: SVR-Group@yahoogrou ps.com
      Date: Thursday, August 7, 2008, 1:57 PM

      Buna tuturor,

      Mai deunazi am avut o discutie cu colegii mei legata de drepturile
      animalelor.
      Unul dintre ei, care se crede crestin adevarat imi spune: ce tot atata
      cu drepturile animalelor doar Dumnezeu a zis ca ne-a lasat stapani
      peste toate animalele pamantului.

      Spre rusinea mea, eu nu a citit biblia si probabil mi-ar lua destul de
      mult pana as gasi acel citat. Probabil o sa incep sa o citesc. :)
      Dar pana atunci, am o intrebare pentru voi. Voi cum ati putea raspunde
      unei asemenea afirmatie din punctul de vedere al unui vegetarian (care
      de fapt urmareste stoparea stapanirii omului asupra animalelor) ?

      Singurul lucru care imi vine acum in cap este ca daca intr-adevar este
      un asemenea citat, atunci as putea spune ca omul poate fi un stapan bun
      sau rau. Ca daca esti stapan nu inseamna ca ti se permite orice.

      Eu totusi nu ma impac cu ideea asta cum ca Biblia da mesajul ca
      animalele sunt proprietatea noastra. Eu cred ca acest citat a fost
      interpretat in favoarea oamenilor care incepusera sa manance carne.

      Oricum, in aceste clipe sunt foarte trista ca printre 40 de colegi de
      firma eu inca nu am gasit unul vegetarian sau care sa apere drepturile
      animalelor.
      Unde s-or ascunde brasovenii acestia? :)

      In asteptarea comentariilor voastre,
      Ioana :)

    • danydrag2001
      Message 2 of 11 , Aug 13, 2008
        Biblia a fost scrisa de triburi de pastori primitivi, intr-o epoca in
        care oamenii faceau sacrificii animale si umane inainte de a porni un
        razboi, etc.
        sacrificiile umane au iesit din uz, pentru ca lumea a mai facut un
        pas inainte. dacii faceau sacrificii umane.
        am devenit crestini, am ajuns in epoca rachetelor cosmice si a
        internetului, dar trebuie sa acceptam in continuare dogma ca mielul
        se sacrifica de paste si porcul de craciun. unde scrie asta in biblie?
        poate cineva sa si-l imagineze pe Isus vizitind un abator, o ferma de
        porci, un lagar de exterminare, frontul din Irak sau purtind haina de
        piele? de ce n-am ramas la codul de legi al lui hamurabi, daca ne tot
        raportam la obiceiurile unor stramosi de acum multe mii de ani?
        de ce nu ne raportam la maimute?
        ce legatura are atunci biblia cu valorile omului contemporan?
        singura legatura e religia, opiumul maselor.
        vorbind de porcul de craciun ca traditie, tortura si uciderea
        animalelor in abatoare nu se face din piosenie, cu biblia pe masa, ci
        pentru profit.
        nu cred ca trebuie sa cautam argumente pro sau contra vegetarianism,
        ad-literam in biblie.
        asa cum Xmas - ul de azi nu mai are nici o legatura cu evenimentul
        original.
        si daca mi-ar spune biblia sa maninc carne, nici atunci n-as minca.
        lasind la o parte speculatiile ca Isus ar fi fost vegetarian.

        --- In SVR-Group@yahoogroups.com, Ilie Madalina <mmmadaaa@...> wrote:

        > ... pai nu e nevoie sa citesti mult pana gasesti pasajul .. e chiar
        in geneza

        > "
        >

        > A fãcut Dumnezeu fiarele sãlbatice dupã felul lor, ºi animalele
        domestice dupã felul lor, ºi toate târâtoarele pãmântului dupã felul
        lor. ªi a vãzut Dumnezeu cã este bine.

        > 26.
        > ªi a zis Dumnezeu: "Sã facem om dupã chipul ºi dupã asemãnarea
        Noastrã, ca sã stãpâneascã peºtii mãrii, pãsãrile cerului, animalele
        domestice, toate vietãþile ce se târãsc pe pãmânt ºi tot pãmântul!"

        > 27.
        > ªi a fãcut Dumnezeu pe om dupã chipul Sãu; dupã chipul lui Dumnezeu
        l-a fãcut; a fãcut bãrbat ºi femeie.

        > 28.
        > ªi Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: "Creºteþi ºi vã înmulþiþi ºi
        umpleþi pãmântul ºi-l supuneþi; ºi stãpâniþi peste peºtii mãrii,
        peste pãsãrile cerului, peste toate animalele, peste toate vietãþile
        ce se miºcã pe pãmânt ºi peste tot pãmântul!"