SIP hometown translation from manifests

  • David Colello
    Message 1 of 19 , Jan 22, 2013

      Hello all-
         I'm attempting to figure out the hometown of my great-grandmother, Maria Sip.   From the info I have from my grandmother, she most likely came from far eastern present-day Slovakia just west of Uzhorod.

      I've uploaded a file to the groups page called sip_hometowns.pdf.   It can be accessed through this short link:   http://bit.ly/TizGkP

      The file contains snippets of several ships manifests and lists towns that seem to sound like:

      Town #1:  Kis Turjassek, Kisterjascek
      Town #2:  Kuruczvar
      Town #3:  Liporvecz (?)

      Any help at all with the correct references would be most appreciated.

      Thanks.
      David Colello

    • William C. Wormuth
      Message 2 of 19 , Jan 22, 2013
        http://www.ladomirov.ocu.sk/index.php?ids=3

        http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fportal.gov.sk%2FPortal%2Fsk%2FDefault.aspx%3FCatID%3D109%26cityID%3D520438

        ________________________________

        Message 3 of 19 , Jan 22, 2013
          http://lazarus.elte.hu/hun/maps/1910/ung.jpg This is a map of the Hungarian county of Ung. In the center you will see the city of Ungvar / Uzhorod. There are colored areas, jara, districts within the county. If your villages were just west (left) of Ungvar then you would suspect they might be in jara Ungvar, the yellow area. I don’t see any thing close to your spellings. Nor in the brown and green areas. You can go further west into Zemplen County -http://lazarus.elte.hu/hun/maps/1910/zemplen.jpg

          Here are the list of the places in Ung County in 1882 by districts:
          Ung megye

          Ungvári járás
          Székhely: Ungvár (rtv.)
          Andrasócz, Antalócz, Árok, Bacsava, Bezõ, Bozos, Cigányócz, Császlócz, Csertész, Darócz, Dengláz, Alsó-Domonya, Felsõ-Domonya, Dubróka, Gajdos, Gerény, Kis-Göcz, Nagy-Göcz, Hegyfark, Putka-Helmecz, Hluboka, Homok, Horlyó, Hosszúmezõ, Huszák, Hutta, Iglincz, Jenke, Karcsava, Ó-Kemencze, Kereknye, Ketergény, Orosz-Komorócz, Korumlya, Köblér, Nagy-Láz, Lehócz, Minaj, Alsó-Németi, Felsõ-Németi, Neviczke, Orlyova, Petrócz, Pinkócz, Radváncz, Rahoncza, Székó, Szerednye, Kis-Szlatina, Nagy-Szlatina, Sztrippa, Tasolya, Valkaja, Zahar

          Szobránci járás
          Székhely: Szobráncz
          Vinna-Banka, Baskócz, Benetinc, Bunkócz, Csecsehó, Fekésháza, Gajdos, Gézsény, Hanajna, Hliviscse, Hornya, Hunkócz, Jeszenõ, Magyar-Jesztreb, Józsa, Kaluzsa, Kereszt, Klokocsó, Kolibábócz, Kónyus, Kuszin, Lucska, Orechova, Osztró, Sáros-Polyánka, Porosztó, Német-Poruba, Ördög-Poruba, Prékopa, Felsõ-Remete, Sáros-Remete, Felsõ-Reviscse, Sáros-Reviscse, Alsó-Ribnyicze, Felsõ-Ribnyicze, Ruszkócz, Solymos, Szentes, Komorócz-Szobráncz, Sztrajnyán, Tarna, Tiba, Ubrezs, Vajnatina, Váralja, Remetei-Vasgyár, Verbócz, Kis-Zalacska, Nagy-Zalacska, Zavatka

          Kaposi járás
          Székhely: Nagy-Kapos
          Ásvány, Bajánháza, Bátfa, Bés, Botfalva, Budaháza, Csap, Csepely, Csicser, Darna, Dobó-Ruszka, Feketemezõ, Gálocs, Györöcske, Iske, Kis-Kapos, Kelecseny, Kerész, Konczháza, Kráska, Lakárt, Mátyócz, Mocsár, Mogyorós, Mokcsa, Nyarád, Õr, Palágy, Komorócz-Palágy, Palló, Pálócz, Pályin, Ptruksa, Kis-Rát, Nagy-Rát, Rebrin, Salamon, Kis-Selmenc, Nagy-Selmenc, Sislócz, Szenna, Kis-Szeretva, Nagy-Szeretva, Szürte, Tarnóc, Tegenye, Téglás, Vajács, Vajkóc, Veskóc, Viszoka, Záhony

          Bereznai járás
          Székhely: Nagy-Berezna
          Kis-Berezna, Turia-Bisztra, Verchovina-Bisztra, Bukócz, Csornoholova, Domasina, Dubrinics, Huszna, Uj-Kemence, Knyahina, Kosztrina, Lipócz, Lubnya, Luh, Lyutta, Mircse, Orosz-Mocsár, Mokra, Paszika, Perecsen, Begedgyát-Pásztély, Kis-Pásztély, Kosztyova-Pásztély, Rosztoka-Pásztély, Hutta-Polena, Turia-Polena, Poroskó, Rákó, Turia-Remete, Ó-Szemere, Új-Szemete, Szmerekova, Szolya, Sztavna, Sztricsava, Ó-Sztuzsica, Új-Sztuzsica, Szucha, Ticho, Kis-Turica, Nagy-Turica, Uzsok, Viska, Voloszánka, Vorocsó, Vulsinka, Zábrogy, Záhorb, Zauszina, Zaricsó

          Message 4 of 19 , Jan 22, 2013
            SIP surname reference on Ellis Island gives village names. I am guessing that they are in Ukraine but have not located the villages. SUP shown as Ruthenian. SIT is Slovak.

            Sip, Andras Kisturiaszak, Hung.
            Sip, Maria Kisterjasiek, Hungary
            Sit, Miklos Kis Turicza

            Cisarik web site has some SIP villages near Uzhorod but its too late to do any more work on this item.

            Perhaps the southern hemisphere can take over.

            --- In SLOVAK-ROOTS@yahoogroups.com, David Colello wrote:

> [...]
            > Town #2:  Kuruczvar
            > Town #3:  Liporvecz (?)
            >
            > Any help at all with the correct references would be most appreciated.

          • William C. Wormuth
            Message 5 of 19 , Jan 22, 2013
              http://telefonny.zoznam.sk/Sip/slovensko/3

              ________________________________
> [...]

              > Town #2:  Kuruczvar
              > Town #3:  Liporvecz (?)
              >
              > Any help at all with the correct references would be most appreciated.

            • htcstech
              Message 6 of 19 , Jan 22, 2013
                I think I got it:

                Kis Turicza, Turicza, Kis-, Kisturjaszög, Ung, Turicski, UA

                Meaning that it is now called Turicski in the Ukraine (theis needs
                confirmation) - Sourced from the Magyar Orsagos Leveltar via Radix.

                http://www.arcanum.hu/mol/lpext.dll/1715/665/68f/6b5

                Also:

                https://familysearch.org/stdfinder/PlaceDetail.jsp?placeId=6448000

                Also item 120340 here:

                http://www.radixhub.com/radixhub/gazetteers/1877/ung.htm that has the name
                as a variant Mala Turica

                Peter M.

                Peter M.

              • David Colello
                Message 7 of 19 , Jan 22, 2013

                  Thanks for the help.

                  After scouring several resources, I've found it!  Been searching for years and finally got the breakthrough.

                  The key resource was the radixhub 1913 gazeteer of Hungarian towns in Ung county.

                  Here are the equivalences:

                  - Kis Turjassek is really Kisturjaszög (current day Turychky, Ukraine), which is actually northeast of Uzhorod, not to the west.
                  - Kuruczvar is just as it is...Kuruczvar on the Ung county map.
                  - Liporvecz (?) is Lypovets, which was Hars on the Ung county map.

                  All 3 of these villages are right next to each other and near Likitsary, which matches with the "Lekizar" that my grandmother has mentioned in the past.

                  Anyway...now onto searching through any church records I can find.

                  Thanks.
                  David

                  ________________________________

                  Message 8 of 19 , Jan 23, 2013
                    I am really glad that you pinpointed the villages. I was just going along the same path on the 1910 Ung Megye map.

                    That's the good news. Now comes the letdown. Access to the records in Ukraine is a lost cause in my opinion. However, rooting around in a group dedicated to research in Ukraine may prove me wrong.

                    The relevant governemnt archive is in Uzhorod. zak_archiv@...
                    The director is (or was) Mykhailo Vasyl'ovych Delehan arhiv_uzh@...

                    If you ever succeed in accessing any info in the Uzhorod archive, please come back and let us know how you did it. There is a list of us that want some info from the 1869 Hungarian Census, Ung Megye, which is thought to be in his archive.

                    Good luck -- but don't hold your breath.

                    **************

                  • William C. Wormuth
                    Message 9 of 19 , Jan 23, 2013
                      I am leaving this group.  I hope I have been of help but lately my efforts and the time I have spent have been ignored and I will no longer take the time as I also work on aiding others with their researches.
                      If anyone has any specific questions you may contact me  on senzus@....

                      S Panem Bohem,

                      Vilo

                      ________________________________
> [...]

                      > ย
                      > Anyway...now onto searching through any church records I can find.

                    • Sandra & John Panzitta
                      Message 10 of 19 , Jan 23, 2013
                        Gee, I am sorry to read you are leaving. I tend to just lurk on this group, but I appreciate and thank you for your past efforts.

                        I wish you well,
                        Sandra Panzitta

                      • Carol
                        Message 11 of 19 , Jan 23, 2013
                          I am very sorry to hear that you are leaving.  I have been unable to work much on my own genealogy due to family and friends' major illnesses which have taken most of my time, but I do read over maost of the in-coming messages and have enjoyed your wealth of knowledge and input.  Perhaps you'll reconsider at some point?  I would like that you would be there when I am able to return to my quest.  Thanks for your information and points of view.    Carol

                          Message 12 of 19 , Jan 23, 2013

                            Thanks for the info, John.  I was worried about the docs, too.

                            Are there any known resources online for information on Ukraine like we have for Slovakia.  I'm thinking of things like online phonebooks or church records or e-mail lists such as this one.

                            familysearch.org has Greek Catholic records for Ukraine, but they don't seem very complete.  Has anyone every used them and how useful are they?

                            Thanks.
                            David

                            ________________________________
[...]

                            The relevant governemnt archive is in Uzhorod. mailto:zak_archiv%40ukr.net
                            The director is (or was) Mykhailo Vasyl'ovych Delehan mailto:arhiv_uzh%40ukr.net

                            --- In mailto:SLOVAK-ROOTS%40yahoogroups.com, David Colello wrote:

> [...]
                            > ย
                            > Anyway...now onto searching through any church records I can find.

                          • Bernardine Weigand
                            Message 13 of 19 , Jan 23, 2013
                              Pinpointing the villages was very helpful. My ancestral village now
                              Cierne Pole was then Feketemezo. So the only info. I currently have
                              is from cousins in Slovakia, and that info. doesn't go back as far as
                              I need. I believe Bill Tarkulich pointed this out several years ago.
                              Guess I've hit the brick wall if it depends upon gleaning any data
                              from Ukraine.
                              Bernardine (Deann
                              ie)

                            • Bernardine Weigand
                              Message 14 of 19 , Jan 23, 2013
                                Yes, I too Vilo, have learned much from your contributions to S-R. It
                                seems most everyone knows much more than I! Thank you for helping us
                                all.
                                Deanie

                              • takukuk
                                Message 15 of 19 , Jan 24, 2013
                                  Bill, I hope you don't leave, the group would lose a great resource. I
                                  know how you feel, there's so much going on it seems like no one is
                                  listening. I learn something from each posting, but don't respond unless I have
                                  something truly good to contribute in an attempt to keep the "noise" down.
                                  Tom Kukuk

                                • martha.andras
                                  Message 16 of 19 , Jan 26, 2013
                                    Hi!

                                    I noticed that someone posted a website for the town of Jarovnice
                                    (www.jarovnice.ocu.sk). I am wondering if anyone knows if there are websites for the towns of Lozin, Duplin and Rakocz? That is where my ancestors are from. I've searched the internet many times but haven't found anything.

                                    Thanks in advance for any suggestions!

                                    Martha Andras
                                  • htcstech
                                    Message 17 of 19 , Jan 26, 2013
                                      Hello Martha,

                                      Your best bet is to look at this site, select the letter the village/town
                                      name begins with and look through the list as there can be a number of
                                      villages with the same name in different counties:

                                      http://www.cisarik.com/0_all-villages-A.html

                                      Once you are sure that it's the right place, then google/bing search it.
                                      Some villages are so small that there may not be a website devoted to it.
                                      Duplin I think is one of these.
                                      Lozin: http://www.obeclozin.sk/-home
                                      Rakovčík: http://www.saris.eu.sk/rakovcik/en

                                      Sometimes Wikipedia has a link to the home town page as well - or some of
                                      the accomodation directories.

                                      Peter M.

                                    • davidsadventure4
                                      Message 18 of 19 , Jan 26, 2013
                                        Dear Martha:

                                        I believe that the village of DUPLIN in the Presov region of Slovakia was
                                        called Bányavölgy in Hungarian. The Hungarian name means "Valley of the
                                        Mine". Here is a link to the Wikipedia page in Hungarian:

                                        _http://hu.wikipedia.org/wiki/B%C3%A1nyav%C3%B6lgy_
                                        (http://hu.wikipedia.org/wiki/B%c3%a1nyav%c3%b6lgy)

                                        If you use Google.com to get to the Wikipedia page, Google should be able
                                        to translate it automatically. Otherwise, you can use Google translate to
                                        do the same. I have done a lot of historical research on a number of
                                        villages in the territory of present-day Slovakia. For whatever reason, when I
                                        cannot locate the village websites, etc. under the Slovak name, I often find
                                        success locating information about the village under its Hungarian name.

                                        With regard to the village of LOZIN in Slovakia, you may need to do your
                                        searching with the diacritical marks in its name -- _Ložín_
                                        (https://maps.google.com/maps/place?ftid=0x47392b89ded85bdd:0x400f7d1c6974d80&q=lozin&hl=en&ve
                                        d=0CA0Q-gswAA&sa=X&ei=zJ4EUbKbJeaEwQG2_IHIBQ&sig2=7SrTRRhwIS94iNPaPG9dig) .
                                        Here is a link to the page for LOZIN in Wikipedia:

                                        _http://en.wikipedia.org/wiki/Lo%C5%BE%C3%ADn_
                                        (http://en.wikipedia.org/wiki/Lo%c5%be%c3%adn)

                                        In regard to the name RAKOCZ, it appears to be a somewhat common name, so
                                        you need to take care to make sure that you have the correct village.
                                        There is one village which was called RAKOCZ in Hungarian that is known under
                                        the present name RAKOVCIK in the SARIS region of Slovakia. It is immediate
                                        adjacent to and west of to the village of DUPLIN. When searching for this
                                        village online, you may need to use the name with it diacritical marks:
                                        _Rakovčík_
                                        (https://maps.google.com/maps/place?ftid=0x473e9e96e6c58bb9:0xf047b08722b5dc3d&q=rakovcik+slovakia&hl=en&ved=0CA0Q-gswAA&sa=X&ei=MKIEUcCPJqfywQHFp
                                        YDwDg&sig2=9u1ghMNNSt-KQnoXgH7APg)

                                        Here is a link to the Wikipedia page for RAKOVCIK:

                                        _http://en.wikipedia.org/wiki/Rakov%C4%8D%C3%ADk_
                                        (http://en.wikipedia.org/wiki/Rakov%c4%8d%c3%adk)

                                        Here is also a link to the village website:

                                        _http://www.saris.eu.sk/rakovcik/_ (http://www.saris.eu.sk/rakovcik/)

                                        Please be careful, however, because there is also another village, which
                                        was known as RAKOCZ in Hungarian, and which is present known as RAKOVEC NAD
                                        ONDAVOU (which is about 3 villages north of LUZIN). Here is a link to the
                                        Wikipedia page:

                                        _http://en.wikipedia.org/wiki/Rakovec_nad_Ondavou_
                                        (http://en.wikipedia.org/wiki/Rakovec_nad_Ondavou)

                                        Here is the link to the village website in Slovakia:

                                        _http://www.rakovecnadondavou.ocu.sk/_
                                        (http://www.rakovecnadondavou.ocu.sk/)

                                        With regard to the village of RAKOCZ, you may have a bit of a puzzle on
                                        your hands, and may need to research the records of both places. Please be
                                        very careful because sometimes certain surnames may appear in several places,
                                        and you want to be careful not to go on any wild goose chase. Sometimes,
                                        the genealogical puzzles can be fun; other times, they can be frustrating.
                                        I hope that this helps a little.

                                        Best regards,

                                        David

                                        Message 19 of 19 , Jan 26, 2013
                                          Hi Peter & David,

                                          Yes - Duplin & Rakovcik are both in Saris. I have been working on my family tree for a long time and I do have my ancestors documented in both towns as well as my husband's ancestors in Lozin (Zemplin County). In case there are any new comers the names I am researching are PUNDCZAK (Duplin), KUNDRAT (Rakovcik) and ANDRAS or ANDRASOV (Lozin or Suche).

                                          Thank you for the suggestions regarding town websites. I will report back what I find! This group has been very helpful to me in the past and I do read every post!

                                          Martha