Spectrum 128k +2

  • freakconsole
    Message 1 of 16 , Feb 15, 2010
      Buna ziua! De curand am achizitionat un Spectrum 128k +2 si sunt foarte fericit de el dar din pacate am o mica problema cu casetofonul; numai cateodata incarca jocurile originale in rest afiseaza mesajul "R Tape loading error, 0:1". M-am gandit sa comand din afara o panglica orgiinal pentru casetofon si atunci voi mai incerca sa reglez capul de citire si poate voi rezolva problema.
      Pana atunci m-ar interesa foarte mult daca ma puteti ajuta sa pot crea o mufa audio pentru a incarca jocurile dupa pc pe spectrum.
      Din cate am inteles un prieten foarte bun a reusit sa creeze aceasta operatiune dar pe HC.
      Din pacate mufa pe care o am nu este asemanatoare cu cea de HC. De exemplu: la HC mufa PIN-DIN controleaza si semnalul audio cat si cel video pe cand la Spectrumul meu controleaza doar video, mufa audio fiind separata (din cate am inteles).
      Am gasit o schema cum se poate crea o mufa RGB si cateva detalii despre sunet.
      Aceasta ar fi schema: http://mts.speccy.cz/doc/128_rgb.pdf
      In legatura cu incarcatul jocurilor dupa PC pe Spectrum as putea utiliza emulatorul Spectaculator. Citind manualul emulatorului am aflat cum s-ar proceda sa pot incarca jocurile dupa PC pe Spectrum.
      Acestia ar fi pasii:
      To load cassette files into a real Spectrum
      Using a suitable lead, connect the output of your soundcard to the EAR socket on the Spectrum.
      On the Tools menu, click Options.
      Click the Cassette Recorder tab.
      Disable all the playback options.
      Enable Generate loading noise and Boost loading noise volume.
      Click OK.
      If the cassette recorder window is not visible, click Cassette Recorder on the View menu.
      On the File menu, click Open.
      Locate the audio cassette file you want to load into the real Spectrum, click it, and then click Open.
      Reset the real Spectrum and type the appropriate load command into BASIC (normally LOAD ""). For the 128k/+2/+2A and +3 Spectrums, you can normally use the tape loader from the menu.
      Make sure auto play/stop is disabled.
      Press Play on the cassette recorder.
      If the program does not load, adjust the volume and tone controls and try again.
      Daca ma puteti ajuta v-as fi foarte recunoscator.
      Va doresc o zi placuta si astept mesajele dumneavoastra.
    • mov_ebx.dword_0@yahoo.com
      Message 2 of 16 , Feb 15, 2010
        Bine ai venit printre noi. In calitate de "prieten foarte bun" :P, iti zic de pe acum ca acea mufa nu are treaba cu video. Sunt 3 pini folositi la mufa DIN (cea pe care o am eu cel putin), unul pentru intrare, altul pentru iesire (mic/rec etc), si masa. La mufa de incarcare (am 2) am doar doi pini folositi, cel de MIC fiind inutil, caci o folosesc doar la incarcarea jocurilor. Cum avem oricum o intalnire prevazuta, vorbim atunci despre asta. Cat despre Spectaculator, de ce te stresezi cu el? Ori faci ca mine si convertesti rom-urile in wav-uri, apoi in mp3 (ca sa nu ocupe spatiu aiurea), ori folosind programul Taper le dai play direct. load "" in Spectrum/HC, si apoi dai play din Taper, si asta a fost. Vorbim si despre asta cand ne vedem.

        Message 3 of 16 , Feb 15, 2010
          PS: Avantajul cu ROM-urile in format audio este evident, poti folosi orice device pentru incarcare, nu doar PC-ul. Eu folosesc, dupa cum bine stii, un PSP.

          --- In RomanianHomeComputer@yahoogroups.com, mov_ebx.dword_0@... wrote:

          > Bine ai venit printre noi. In calitate de "prieten foarte bun" :P, iti zic de pe acum ca acea mufa nu are treaba cu video. Sunt 3 pini folositi la mufa DIN (cea pe care o am eu cel putin), unul pentru intrare, altul pentru iesire (mic/rec etc), si masa. La mufa de incarcare (am 2) am doar doi pini folositi, cel de MIC fiind inutil, caci o folosesc doar la incarcarea jocurilor. Cum avem oricum o intalnire prevazuta, vorbim atunci despre asta. Cat despre Spectaculator, de ce te stresezi cu el? Ori faci ca mine si convertesti rom-urile in wav-uri, apoi in mp3 (ca sa nu ocupe spatiu aiurea), ori folosind programul Taper le dai play direct. load "" in Spectrum/HC, si apoi dai play din Taper, si asta a fost. Vorbim si despre asta cand ne vedem.

        • Cosmin Mihnea DUMITRESCU
          Message 4 of 16 , Feb 15, 2010
            Salut,

            Presupun ca ai probleme cu casetofonul integrat de la +2.
            Pentru intrare la +2 trebuie sa te jonctionezi pe cablul dintre "motherboard" si PCB-ul casetofonului integrat. Conectorul intern are 5 pini si se numeste PL-12. Pinul de interes este pin-4 (Data-out) si corespunde cu iesirea 7 a amplificatorului IC-302 de pe PCB-ul casetofonului respectiv R47 (680 ohm) de pe "motherboard". Nu ataca intrarea asta direct. Conecteaza sursa de semnal pe pinul 4 al conectorului printr-un condensator nepolarizat de 100-330nF. Nu uita sa lasi deconectat cablul de 5 pini PL-12. Masa este pe pinii 1 si 5 ai aceluiasi conector.

            Succes.

            Cosmin

> [...]
            > controls and try again.
            > Daca ma puteti ajuta v-as fi foarte recunoscator.
            > Va doresc o zi placuta si astept mesajele dumneavoastra.

          • Cosmin Mihnea DUMITRESCU
            Message 5 of 16 , Feb 16, 2010
              Mea culpa!

              Am gresit spunand ca sursa audio se poate conecta numai printr-un condensator de decuplare. Evident ca trebuie adus la nivel inteligibil TTL si forma dreptunghiulara. Cel mai simplu printr-un amplificator operational. Pentru asta e buna orice schema de HC.
              Pentru schemele de +2 vezi pe WOS.

              Cosmin

              Message 6 of 16 , Feb 16, 2010
                Multumesc frumos pentru ajutor. Momentan am gasit un articol legat de Spectrum 128k +2 Audio.
                The +2 (and also +2A, +2B and +3) have a TAPE socket on the back (labelled SOUND on the +2) - this socket is a stereo (or 3-pin) 3.5m jack - however sound is output through the left channel and input through the right channel - if you happen to get your hands on a +3 tape lead you could use that otherwise you need a lead that is 1x 3.5m stereo jack plugs to 2x 3.5m mono jack plugs.
                O sa ma duc sa imi cumpar un cablu audio stereo la ambele capete si o sa testez cu Tapir.
                Sper sa functioneze. Va tin la curent ce s-a intamplat.
                Va doresc o zi placuta!

                Message 7 of 16 , Feb 16, 2010
                  Din pacate nu a functionat acel cablu stereo deoarece mufa denumita "Audio" care se afla in spatele Spectrumului are doar DATAOUT si nu DATAIN cum mi-ar fi trebuit pentru a incarca jocurile din PC in Spectrum.
                  Tot cautand am dat peste un PDF (traisca worldofspectrum) cu schema electronica a placii de baza: ftp://ftp.worldofspectrum.org/pub/sinclair/technical-docs/ZXSpectrum128+2_ServiceManual.pdf
                  Din acel PDF reiese ca mufa de pe placa de baza a casetofonului intern se numeste PL-12 si are 5 pini.
                  Pinii sunt urmatorii:
                  - Pinul 5 este GND;
                  - Pinul 4 este DATAOUT;
                  - Pinul 3 este 5V;
                  - Pinul 2 este DATAIN;
                  - Pinul 1 este GND.
                  M-ar fi interesat schema de la HC a mufei casetofonului deoarece tind sa cred ca este aceeasi ca si cea de la spectrum (5pindin HC si 5slot Spectrum).
                  Ceea ce am zis mai sus, a zis si domnul Cosmin Mihnea (caruia ii multumesc), eu doar explicand si ceilalti pini dupa placa de baza.
                  Ma gandeam sa incerc ceva de genu cu cablul stereo (jack to jack):
                  1. Sa deconectez definitiv casetofonul de la placa de baza;
                  2. Sa leg un fir (cablu stereo) de la left/right la DATAIN;
                  3. Sa leg un fir (cablu stereo) de la masa la GND;
                  4. Sa schimb BALANCE din control panel volume al PC-ului catre stanga sau dreapta in functie de left/right;
                  5. Sa testez un program/joc utilizand Tapir.
                  Multe dintre informatii le-am "adunat" si cu ajutorului domnului George Chirtoaca caruia ii multumesc de asemenea.
                  Ce parere aveti? Mi-ar fi de mare ajutor cateva sfaturi!

                  Multumesc frumos!

                  Message 8 of 16 , Feb 18, 2010
                    Nu ma bag la partea tehnica, dar cum ti-am spus si in particular, sfatul meu este sa nu "hackuiesti" Spectrumul. Este un Spectrum totusi, taticul HC-ului, si nu se gaseste pe toate drumurile. Tinand cont ca tu mai strangi si jocuri originale, primul pas pe care ar trebui sa il faci ar fi sa repari CAS-ul intern (sunt convins ca nu e stricat, probabil un pic dereglat).
                    Pentru asemenea experiente de ordin tehnic, iti recomand un HC, sincer! Ai in posesie unul din primele mele HC-uri, am batranul ala de cand eram in clasa a 3-a. Daca este intr-adevar stricat cum ai spus, se poate repara sigur. Cand l-am folosit ultimna data mergea, nu vad ce ar fi putut sa pateasca intre timp. Se poate inlocui foarte usor tot stabilizatorul, daca acolo ziceai ca are bube. Poti cere sfatul domnilor de aici, ce sa masori, unde, cum, sa vedem ce are.

                  • Misu
                    Message 9 of 16 , Feb 18, 2010
                      Salut,
                      eu am alta idee. Poti sa incerci cu o caseta adaptoare pentru casetofoanele de masina.Nu vad de ce nu ar merge in cazul tau.Si ar mai fi si avantajul de a nu modifica nimic la Spectrum. Am si eu un Spectrum 128k +2 cred ca e ca al tau, dar nu am alimentatorul la el. Cind am ceva timp am sa incerc sa vad daca merge ideea mea.
                      Toate cele bune.

                      Message 10 of 16 , Feb 18, 2010
                        Salut,

                        Message 11 of 16 , Feb 18, 2010
                            Asa cum a spus si mov_ebx.dword_0 , casetofonul ala cred ca este reparabil si nu cred ca ar avea probleme pe partea electronica.Treaba e sa verifici sa fie curelele suficient de intinse ,sa pui o picatura de ulei de masina de cusut pe axurile rotitelor (insa inainte de asta trebuie curatata mizeria de pe ele cu o penseta ) astfel incat sa nu se auda zgomot in mers si daca am citit eu bine de simptomele pe care le are ar trebui sa cureti capul de inregistrare - redare cu un betisor de curatat urechile muiat in spirt (in jargon -urechelnite).
                          Daca treaba cu "urechelnita" nu da roade ,se poate inlocui capul de inregistrare-redare cu orice cap de casetofon ordinar care sa aibe acelasi gabarit (de regula este acelasi standard).Cum spuneam mai sus nu iti face griji de partea electronica intrucat este prea simpla ca se poata defecta (circuitele integrate sunt doar niste amplificatoare operationale - asemenea integrate nu se defecteaza prea usor);totul e sa dispui de oarece bunadispozitie atentie si logica universala; daca te bagi iti stau la dispozitie pe yahoo-mess "liviu9" dupa ora 18:00 pentru asistenta.Sa ai la dispozitie multimetru digital ,un letcon sau pistol de lipit bun si niste fludor de calitate.De asemenea spirt , urechelnite si penseta.

                          Daca te bagi la o modificare mai "interesanta" propun instalarea unei mufe mama autodeconectanta pentru jack (cum este la casti) ,astfel incat in momentul in care bagi jack-ul cu semnal in respectiva mufa ,aceasta iti deconecteaza automat casetofonul intern si in ZX va intra semnalul pe care il dai din exterior.Modificarile sunt minime ,iar aspectul carcasei nu va fi deranjat intrucat respectiva mufa este destul de mica (practic e vorba de o gaura de 5mm diametru).

                          P.S. Pentru cei care vor sa incarce softul de pe PC prin placa de sunet am verificat si eu "tapir" asa cum am citit in ultimele posturi de pe grup si se pare ca este excelent (a fost primul soft cu care am reusit sa incarc programe pe un hc90 care este foarte pretentios din punctul asta de vedere).

                          Bafta
                          Liviu YO7HLQ

> [...]

                          > Ce parere aveti? Mi-ar fi de mare ajutor cateva sfaturi!

                        • Liviu G
                          Message 12 of 16 , Feb 18, 2010
                            Nu folosi cabluri stereo intrucat semnalele sunt mono si te vei incurca in fire (sau daca vrei musai stereo leaga-te cu semnal doar pe varfurile jack-urilor intrucat un jack stereo bagat intr-o mufa mono iti va scurtcircuita semnalul din mijlocul jack-ului la masa; de asemenea pot aparea probleme de genul asta daca bagi un jack mono intr-o mufa stereo).

                              Message 14 of 16 , Feb 18, 2010
                                Din fericire am rezolvat. Multumesc din suflet domnului Cosmin pentru asistenta si pentru rabdarea care a avuto cu mine si a siteului WOF pentru toata documentatia.
                                Multumesc si celorlalte persoane pentru suport, ajutor si informatii utile.
                                Am reusit sa modez (termen mai mult utilizat la console) intr-un sfarsit (aleluia) spectrumul meu, astfel ca incarc cu mare usurinta jocurile din PSP in Spectrum.
                                Procedeul este foarte simplu: cu ajutorul programului Tapir convertesc .tap sau .tzx in wave setand de la inceput sample rate pe 44100 dupa care incarc jocurile in PSP cu ajutorul unei mufe USB, setez volumul la PSP aproape de maxim (mai raman vreo 6 liniute pana la maxim) scriu in spectrum load"" (nu recomand sa utilizati loaderul "built-in", deoarece nu prea face fata la turboloadings hacks, asa ca va recomand sa utilizati numai modul 48k/128k) dupa care dau play wave in PSP (that's all).
                                Am rezolvat si problema casetofonului dar facand aceasta modare nu cred ca il voi mai utiliza in viitorul apropiat.
                                Modarea nu a fost foarte grea: a trebuit sa lipesc un fir pe placa de baza a casetofonul intern la masa si un alt fir pe pinul unui condensator, dupa care aceste fire le-am lipit la o mufa jack externa (am tras firele pe sub placa de baza a spectrumului si am iesit cu ele pe la inferfata; totul este "camuflat" si de abia se observa mufa jack externa).

                                Va doresc o zi placuta si multa sanatate!

                              • schumer lucian
                                Message 15 of 16 , Feb 18, 2010
                                  In legatura cu "upload-ul" de tap-uri din PC in spectrum prin placa de sunet: eu am gasit un plug-in pt winamp.

                                  Dupa ce l-am instalat winamp stia sa redea fisiere tap (din pacate tzx nu merg...). Intr-un final am reusit sa incarc ManicMiner pe CIP03 cu winampul dupa ce am umblat cata pe la preset-uri (la mine a mers cu Laptop Speeker/Headphone)

                                  Message 16 of 16 , Feb 19, 2010
                                    Vezi ca exista si un plugin pt tzx ,care insa trebuie setat manual in winamp;eu am reusit pe vremea cand nu aveam if1 (de fapt aveam doar un hc91 si un hc90 simple) si nu puteam incarca decat prin placa de sunet  tap cu pluginul care are install si cu alt plugin pentru tzx (in_tzx) care trebuia copiat manual in folder-ul de pluginuri al winamp-ului; altfel gasesti convertoare din/in toate formatele suportate de zx spectrum si emulatoare; dupa cum am postat mai inainte mi-a placut insa foarte mult "tapir" care este foarte simplu si eficient pentru incarcarea prin placa de sunet; Cand voi avea timp voi incerca totusi interfata DR.Beep care pare foarte interesanta ;daca o face cineva inaintea mea as fi curios cum merge.

                                    link-ul pt in_tzx : http://www.speccy.org/czspectrum/tapacassette.html