Utilitati transfer imagini disk HC91

  • dan_g_79
    Message 1 of 9 , May 9, 2006
      Salut!

      Sunt Dan si ca nou membru pot sa spun ca acum vreo 16 ani
      am facut primii pasi in lumea calculatoarelor alaturi de
      minunatul C64 (pe care il mai am si acum perfect functional
      cu exceptia unitatii de disc 1541). La inceput nu m-a impresionat
      decat prin jocurile pline de sunet si culoare, apoi am descoperit
      GEOS-ul si multe alte programe excelente, pe langa programarea in BASIC.
      Si acum il mai deschid si mai petrec cateva momente in compania lui
      (desi incarc programele prin 64HDD si nu prin 1541), ca-n "vremurile
      bune".

      Tot incercand sa fac schimb de soft si jocuri cu altii, am descoperit
      apoi compatibilele Spectrum romanesti, HC si CIP, mult mai populare la
      noi decat ceea ce aveam eu. Astfel am ajuns in posesia unui HC91,
      echipat complet, cu casetofon, unitate de disk 5.25"/360K, creion optic,
      joystick si multe, multe programe si jocuri.
      Pe acest HC am descoperit CP/M-ul, am invatat sa programez in Pascal
      si C si am descoperit utilitatea unor aplicatii ca WordStar, Multiplan
      sau dBase II. Pot spune ca CP/M-ul m-a fascinat mult mai mult decat
      GEOS-ul pe C64, desi fata de CP/M, GEOS avea un desktop grafic,
      interesant pentru acea vreme, mai ales ca rula pe un procesor de 1MHz.

      In prezent am o colectie destul de mare de calculatoare vechi, printre
      care si 2 HC91 (cel original + inca unul fara interfata floppy donat
      de cineva. La randul meu, si eu am donat un CIP03 din lipsa de spatiu.
      Avand o colectie de dischete de 5.25"/360K (BASIC si CP/M), as dori sa
      le transfer ca imagini in PC pentru conservare, dar nu stiu cum pot
      intra in posesia programelor necesare pentru acest lucru (cpmimg, etc).
      Ma poate ajuta cineva cu aceste programe (desi nu stiu daca pot lucra
      si cu imagini ale dischetelor de 5.25"/360K)?
      As mai vrea sa aflu daca se poate inlocui unitatea floppy propriu-zisa
      de 5.25"/360K din carcasa metalica pentru HC91 cu una 3.5" DD (720K).
      A reusit cineva acest lucru?

      Desi este un grup de discutii dedicat calculatoarelor romanesti, as mai
      intreba si daca nu cumva mai are cineva vreo unitate de disk 1451-1581
      pentru C64. Cea pe care o am nu mai poate fi reparata...
      Message 2 of 9 , May 9, 2006
        Bine ai venit pe grup!

        Utilitarele sunt pe grup, in sectiunea files:
        cpmimg:
        hcdisk:

        Ruleaza pe PC in Windows sau MSDos. Deci trebuie sa ai o unitate de 5.25" montata in PC...

        Dar te-as ruga sa mai ai putina rabdare ca sa le modific pentru dischetele de 5,25"". Intentionam demult sa le adaptez pentru acest format, dar nu am hardware-ul necesar...Azi sau maine pun pe grup versiunile noi.
        O solutie temporara ar fi cu programul Teledisk sau Anadisk, care functioneaza doar in MSDOS pur. Le pun pe grup si pe ele dc e nevoie.

        Cat despre unitatea de 3.5 in locul celei de 5.25 eu nu cred sa mearga...Principala problema la care ma gandesc e ca unitatea de 5.25 are doar 40 de piste, fata de 80 la 3.5, deci mai mult nu s-ar putea accesa, desi e posibil sa mearga doar la jumatate din capacitate.
        Dar poate a incercat cineva si poate confirma.

        Oricum, sunt tare curios ce soft e pe dischete! Mai vorbim.

        dan_g_79 <dan_g_79@...> wrote:
[...]

        Love cheap thrills? Enjoy PC-to-Phone calls to 30+ countries for just 2¢/min with Yahoo! Messenger with Voice.

      • dan g
        Message 3 of 9 , May 9, 2006

          Am o unitate de 5.25 montata intr-un pc mai vechi si am incarcat sa
          citesc disketele cu 22disk, dar nu am reusit decat sa vad directorul
          dischetei, fara a putea si transfera ceva... cred ca nu mi-a iesit bine
          definitia... O avea cineva o definitie 22disk pentru 5.25"/360K? Am vazut
          ca exista una pe grup, dar pentru 3.5"/720 (HC2000).
          Cat despre unitate si eu ma gandeam ca poate ar merge una de 3.5 in
          locul celei de 5.25 la jumatate din capacitate, dar nu am avut timp sa incerc.
          Pe diskete am:
          - sistemul CP/M 2.2 (56K) original livrat cu HC-ul, cu toate utilitarele lui;
          - utilitare cum ar fi Power 3.03, Dip, Ls (inlocuitor Dir), etc;
          - programe: WordStar, DataStar, Multiplan, SuperCalc, dBase II, etc;
          - compilers: MBasic, CBasic, Turbo Pascal, Aztec C, Fortran 80, M80+L80, etc;
          - debuggere: sid, zsid, ddt, etc;
          - documentatie detaliata in romana, format WordStar, pentru: sistemul CP/M,
              Pascal MT, Aztec C, Assembler 8080 si Z80,  dBase  II;
          - diverse programe facute de mine pt. diverse domenii si documente personale.
          Ar fi interesant sa le pot transfera in PC si eventual sa le si deschid cu vreun
          emulator CP/M. Btw, Simh Altair mi se pare unul din cele mai reusite emulatoare.

          Toate cele bune!

          dan_g_79 <dan_g_79@...> wrote:
[...]

          Computer internet Cip Cobra
          Tim Home computer Jet

          Blab-away for as little as 1¢/min. Make PC-to-Phone Calls using Yahoo! Messenger with Voice.

          Message 4 of 9 , May 9, 2006
            Am actualizat hc.def, definitia pt 22dsk, adaugand formatul pentru
            unitati 5.25. Nu stiu sigur daca merge. M-am bazat pe documentatia
            din IF1-HC, cartea scanata, unde se descrie partial formatul pentru
            5.25 (penultima pagina): 40 piste, 16 sectoare, 256 bytes/sector,
            1024 unitate de alocare. Se pare ca acelasi format e folosit si la
            BASIC, si la CP/M, deoarece in alta parte in carte zice ca folosind
            comanda cat din basic se pot vedea fisierele de cp/m de pe o discheta
            cp/m, dar nu mi-e clar unde se mai scrie zona de boot pt cp/m care la
            3.5 e in primele 2 piste de pe ambele fetze...
            Alt amanunt: 22dsk nu poate manipula fisiere de basic pt ca se
            asteapta sa contina caracterul punct in nume...Dar merge cu CP/M.

            --- In RomanianHomeComputer@yahoogroups.com, dan g <dan_g_79@...>
            wrote:

> [...]
            > Love cheap thrills? Enjoy PC-to-Phone calls to 30+ countries for
            just 2�/min with Yahoo! Messenger with Voice.

            internet
            Cip
            Cobra
            Tim Home
            computer
            Jet

            Service.

            > Blab-away for as little as 1¢/min. Make PC-to-Phone Calls using
            Yahoo! Messenger with Voice.

          • Valentin Hristenco
            Message 5 of 9 , May 10, 2006
              --- In RomanianHomeComputer@yahoogroups.com, "dan_g_79"
              <dan_g_79@...> wrote:

> [...]
              1581
              > pentru C64. Cea pe care o am nu mai poate fi reparata...

              Unitatea floppy de 5.25 se poate inlocui cu orice alta unitate DD,
              de 3.5" sau 5.25".
              De fapt, carcasa contine numai o sursa de tensiune pentru IF1 (din
              carcasa floppy-ului iese un cablu care alimenteaza partea de jos a
              HC-ului) si unitatea de disc propriu-zisa, care e una standard DD.

              P.S.: Ce a patit unitatea 1451?
            • dan_g_79
              Message 6 of 9 , May 11, 2006
                O veste buna cu unitatea de 3.5", am una pe care o s-o
                "imprumut" temporar de la un Magnavox Videowriter (un calculator
                specializat pentru procesare de text cu imprimanta incorporata,
                procesor Z80) si o voi incerca pe HC.

                Deocamdata n-am putut incerca definitia 22disk pentru 5.25" intrucat
                nu mai gasesc unitatea floppy si nici cablul cu conectori din aceia
                specifici. N-am idee de unde mai pot lua una, ca nici prin talcioc
                n-am mai vazut.

                Untatea 1541 nu mai poate fi accesata, iar ledul rosu clipeste
                indiferent de situatie, ceea ce indica destul de probabil ca
                procesorul s-a ars. Cred ca din cauza PC-ului la care o conectam
                prin cablul X1541 pentru a transfera programe noi pe dischete.
                Nici cititorul propriu-zis nu cred sa mai fie de vreun folos la
                istorica lui capacitate de 160k... Totusi mai sper sa gasesc pe
                undeva o unitate disponibila.

                --- In RomanianHomeComputer@yahoogroups.com, "Valentin Hristenco"

                Message 7 of 9 , May 11, 2006
                  <dan_g_79@...> wrote:

> [...]
                  > "imprumut" temporar de la un Magnavox Videowriter (un calculator
                  > specializat pentru procesare de text cu imprimanta incorporata,

                  Cred ca orice unitate poate fi folosita, chiar HD sau ED.

> [...]
                  > nu mai gasesc unitatea floppy si nici cablul cu conectori din aceia
                  > specifici. N-am idee de unde mai pot lua una, ca nici prin talcioc

                  Cablu de floppy cu conector pt 5.25 nu se mai gaseste prin magazine,
                  eu am scos unul dintr-un calculator PC vechi. Unitatea de 5.25 de la
                  HC are un cablu care se poate conecta la PC, dar mie nu mi-a
                  functionat cu el.

> [...]
                  > Nici cititorul propriu-zis nu cred sa mai fie de vreun folos la
                  > istorica lui capacitate de 160k... Totusi mai sper sa gasesc pe

                  Stiu ca asa se manifesta unitatea floppy daca e pus invers cablul de
                  date, adica sta apris led-ul tot timpul. De obicei firul marcat cu
                  rosu de la cablul de date sta langa firul de alimentare.

                  > --- In RomanianHomeComputer@yahoogroups.com, "Valentin Hristenco"

> [...]
                • dan_g_79
                  Message 8 of 9 , May 11, 2006
                    Am instalat unitatea externa floppy de HC91 direct la PC,
                    introducand cablul acesteia in portul floppy de la PC cu dunga
                    rosie in cealalta parte (adica in mod normal incorect). Am alimentat
                    unitatea si calculatorul, am setat in bios unitatea pe drive B: (nu A:)
                    la 5.25"/360K si functioneaza perfect. Am si formatat cateva dischete.
                    Problema este cu definitia 22disk, cea de pe grup nu e buna...
                    Sunt 9 sectoare de 512, nu 16 de 256. Am facut ceva de genul:

                    BEGIN HC5 HC BASIC & CP/M 5.25
                    DENSITY MFM ,LOW
                    CYLINDERS 40
                    SIDES 2
                    SECTORS 9,512
                    SIDE1 0 1,3,5,7,9,2,4,6,8
                    SIDE2 1 1,3,5,7,9,2,4,6,8
                    ORDER SIDES
                    BSH 3 BLM 7 EXM 0 DSM 170 DRM 63 AL0 080H AL1 0 OFS 2
                    END

                    are cineva idee ce-i gresit de-mi da bine directorul insa fisierele
                    copiate sunt complet anapoda (cu alt continut)?

                    --- In RomanianHomeComputer@yahoogroups.com, "George Chirtoaca"

                    Message 9 of 9 , May 11, 2006

                      Felicitari pentru progresul cu floapa.

                      Formatul cu 9 sectoare de 512 seamana cu cel de CP/M de pe 3.5, deci e posibil sa difere doar numarul de piste, care acum e 40. Definitia ar fi atunci asa:

                      BEGIN HC5 HC BASIC & CP/M 5.25
                      DENSITY MFM ,LOW
                      CYLINDERS 40
                      SIDES 2
                      SECTORS 9,512
                      SIDE1 0 1,3,5,7,9,2,4,6,8
                      SIDE2 1 1,3,5,7,9,2,4,6,8
                      ORDER SIDES
                      BSH 4 BLM 15 EXM 0 DSM 171 DRM 127 AL0 0C0H AL1 0 OFS 4
                      END

                      Adica se schimba DSM = [(40 piste * 2 fetze - 4 piste rezervate) * 9 sectoare/pista * 512 bytes/sector ] / 2048 bytes unitate de alocare = 171 unitati de alocare libere (pentru director si fisiere).
                      Sper sa mearga asa.

                      Alte variante:
                      Daca fisierele citite au si o parte din continutul lor, dar amestecat, atunci e de la ordinea sectoarelor, care probabil nu e "din 2 in 2" ci poate consecutive, adica 1,2,3,4,5,6,7,8,9.
                      Alta idee, poate OFS e 4, ca la dischetele de 3.5, adica 2 piste pe o fatza, 2 pe cealalta, sunt ocupate cu sistemul.
                      Daca tot nu vrea, incearca cu Anadisk, urmand pas cu pas instructiunile din documentatie...

                      Ma mira ca discheta de 5.25 are 9 sectoare de 512 bytes. Am inteles ca e pentru CP/M. Cele de BASIC de 5.25 ce format au?

                      <george_chirtoaca@...> wrote:

> [...]
                      > date, adica sta apris led-ul tot timpul. De obicei firul marcat cu
                      > rosu de la cablul de date sta langa firul de alimentare.

                      Get amazing travel prices for air and hotel in one click on Yahoo! FareChase