Re: Alimentator HC91

  • mov_ebx.dword_0@yahoo.com
    Message 1 of 16 , Dec 3, 2009
      Buna seara, revin cu vesti.
      Mi-am luat inima in dinti si am incercat sa dau viata unui HC91. Nu mai vazuse saracul curent de minim 10 ani. Am tras firele catre o mufa mama de transformator "normal". l-am cuplat, am tunat TV-ul, si spre surpriza mea, MERGE (aproximativ)!
      Am facut eu un programel, a mers, am testat si vechiul casetofon (tot de la I.C.E FELIX), merge si acela (desi casetele s-au cam dus in timp..).
      Probleme:
      1. Se vede un pic prost. Nu stiu cum sa explic, am sa incerc sa fac o poza. Nu este imaginea 100% clara pe ecran, are multe linii ciudate, ca un fel de bruiaj. Nu cred ca este vina televizorului, deoarece il folosesc si pentru diverse console retro si merge foarte bine. Eu presupun ca este de la transformator/amperaj/ceva pe acolo...
      Transformatorul este un AC ADAPTOR cu output 12V la 1A.
      2. S-a incins destul de repede, aici dau vina tot pe transformator.
      Astept raspunsul profesionistilor...care ar fi problema? Voltajul, amperajul, faptul ca e AC nu DC? Orice sugestie este binevenita, nu am sa il mai pornesc pana nu fac totul "ca la carte" deoarece nu vreau sa il ard.
      Multumesc in avans.

      Message 2 of 16 , Dec 3, 2009
        Problema prietenului nostru cred ca se va regasi la punctele 4 si 5
        O sa reiau un pic problema pentru a fi mai explicit

        1. Nu folositi transformatoare de pe tarabe intrucat acestea se incalzesc si in gol si pana la urma tot se vor arde.

        2. Datele transformatorului:

        -primar 220Vca
        -secundar minim 8Vca /2A maxim 12V /2A (in ceea ce priveste curentul nu conteaza - poate fi si de 10A ca Hc-ul oricum isi ia decat atat cat ii trebuie)

        practic am masurat un consum de aproximativ 0,5A pe un HC90;treaba este ca traf-ul trebuie sa poata oferi un curent mai mare in secundar pentru a evita caderea prea mare a tensiunii in sarcina (daca masurati un alimentator de taraba in gol pe pozitia de 12V veti vedea in jur de 20V pe indicator)

        rezultate excelente am obtinut cu un alimentator 7,5Vcc 2A de la switch-uri ethernet;la fel se obtin rezultate bune cu transformatoare vechi de Gloria ,etc

        Nu este bun nici un transformator cu tensiune prea mare in secundar intrucat surplusul de energie va fi suportat de catre 7805 care va "cere" radiator mai mare.Regula lui 7805 spune ca trebuie sa ii dai la intrare minim 8Vcc si maxim vreo 30Vcc ,unele modele suporta 40V insa la asemenea tensiuni maxime capsula se va incalzi inutil;

        3. Puntea redresoare - recuperabila din orice sursa de alimentare - totul e sa tina la 3A; daca transformatorul are priza mediana (cum e cel original de HC) se pot folosi duble diode (recuperabile din surse PC defecte - avantaj capsula care permite prinderea pe radiator).

        4. Condensatorul de filtraj :recomand 4700uF; atentie in general alimentatoarele clasice din comert au de obicei 1000uF ceea ce este destul de putin.

        5. Mai trebuiesc cateva condensatoare de 1-10 nF cate unul in paralel pe fiecare dioda redresoare si inca unul pe iesire (in paralel cu cel de 4700uF)

        6. Hc-ul are intern un 7805 varianta de 5V/3A si 2 condensatori de 1-10nF insa nu are un condensator de filtraj suficient de mare.

        Cu stima
        Liviu - YO7HLQ
      • Marius Farcasanu
        Message 3 of 16 , Dec 4, 2009
          Ok, iar s-a intrat in domeniul electronicii, si cum am spus acum ceva timp, sunt pe dinafara. Mai mult de +, -, amperaj si voltaj nu stiu nimic (stiu sa lipesc acolo cateva piese, dar as prefera sa nu ma apuc de asa ceva acum...timpul nu imi permite).
          Partea cu "bruiajul" s-a rezolvat, era de fapt vina cablului vechi si de proasta calitate. L-am schimbat si acum se vede relativ ok.
          Cat despre transformator, nu este chiar de pe taraba, este luat de la un sattelite receiver, si este aproape nou. In schimb am exact unul ca cel descris de tine ca fiind mai bun, si anume unul de la un switch (7,5@2A). Merge si acela...am sa testez azi sa vad daca se mai incinge.
          Multumesc de clarificari!
          A, un pic offtopic...daca are cineva in plus o tastatura de HC91, ma ofer sa va scap de ea (contracost desigur..nu astept mila). Tasta 5 la a mea este ireparabil stricata, nu vreau sa ma stresez cu ea, prefer sa schimb toata tastatura. Multumesc
          Message 4 of 16 , Dec 4, 2009
            Se poate confectiona usor o tastatura de hc si e mult mai zdravana decat cea originala ; tot ce trebuie e o tastatura veche de pc si multe sarme;legaturile sunt foarte simple - matrice de 5x10 cu taste la fiecare intersectie de linii cu coloane; undeva in paginile Hobbit publicate de George Chirtoaca este si o schema de tastatura externa pentru HC;oricum tastatura a fost cea mai putin fiabila componenta din orice calculator romanesc; doar cele de HC91+ cele cu 50 de taste sau cele de HC2000 sunt fiabile si chiar usor de folosit insa sunt greu de gasit si necesita adaptare pentru alte tipuri de HC (eu mi-am facut vreo doua tastaturi de HC din tastaturi vechi de pc si am in plan una mai complexa eventual o interfata pentru tastatura de pc)

            Uite cateva idei interesante nu numai pentru tastatura

            http://www.speccy.org/trastero/cosas/droy/teclado/teclado_s.htm
            http://www.speccy.org/trastero/cosas/droy/imar3/imar3_s.htm
            http://tarjan.uw.hu/zx_clone_gallery.htm

            Message 5 of 16 , Dec 4, 2009
              revin pt o rectificare : matrice de 5x8 taste

            • mov_ebx.dword_0@yahoo.com
              Message 6 of 16 , Dec 6, 2009
                Am nevoie de cateva clarificari, deoarece nu vreau sa imi ard singurul HC pe care il mai am.
                Ce am facut eu:

                Am luat o mufa mama de transformator normal, gen celor gasite in comert. In aceasta mufa intra transformatorul de 12V@1A. La mufa aceasta am lipit doua fire in genul celor de transformator.
                Cele doua fire le-am prins direct pe PCB-ul HC-ului exact la iesirea (spre placa) din mufa originala de alimentare. Cum ne uitam de sus la PCB, cu partea pe care sunt prins connectorii in sus, din mufa de alimentare ies doua trasee pe placa. Pe cel de jos am pus -, pe cel de sus +. Cum spuneam, merge asa, dar se incinge destul de repede. Mai am nevoie de ceva? Alimentatorul original mai contine vreun circuit sau orice altceva inainte sa intre in mufa originala?
                Imi scuzati descrierea de om de rand, cum spuneam, nu ma pricep la electronica.
                Multumesc anticipat

                Message 7 of 16 , Dec 6, 2009
                  Alimentatorul original in primul rand ofera cel putin 2A curati si -da- mai contine condensatorul electrolitic de filtraj de 4700uF/16V

                  Adaptorul ala nu e bun daca se incalzeste: ori are miezul transformatorului subdimensionat ori sarma prea subtire in secundarul transformatorului ,ori daca e in comutatie functioneaza la limita ; in rest daca functioneaza HC-ul ai facut bine legaturile electrice

                  Ti-ar trebui totusi un adaptor capabil sa dea 2A curati ca sa mearga "la rece".

                  Message 8 of 16 , Dec 6, 2009
                    Deci daca pun unul capabil de 2A nu ar trebui sa imi mai bat capul cu acel condensator electolitic sau orice altceva? As prefera oricand un alimentator original dar se pare ca nimeni nu vrea sa se desparta de asa ceva, toate HC-urile pe care le-am gasit de vanzare vin fara alimentator.

                    Message 9 of 16 , Dec 6, 2009
                      Nu nu scapi ,dar tb traf mai mare ca sa nu se incalzesca

                      Message 10 of 16 , Dec 6, 2009
                        sau o sursa de pc care e mai ieftina decat un alimentator bun.

                        Message 11 of 16 , Dec 6, 2009
                          Am un server vechi pe care as putea sa il folosesc (sursa mai exact). Dar din pacate nu sunt in masura sa fac modificarile mai departe...chiar nu ma pricep deloc la electronica. Stiu sa lipesc, am tot ce imi trebuie, dar cam atat. Am sa astept sa fac rost de un alimentator original, sau un HC cu tot cu alimentator.
                          Multumesc de ajutor