HC-88

  • Cosmin DUMITRESCU
    Message 1 of 12 , Jul 30, 2009
      Salut domnilor,

      Tocmai am descoperit acest grup zilele trecute in timp ce cautam discul de boot de la HC-88.
      Am facut cateva poze cu PCB-ul populat dar nu ma prind cum le pot atasa mesajului. Nu l-am avut niciodata in carcasa "originala" care era de fapt una de CUB-Z.
      HC-88 este un hibrid ingenios Sinclair Spectrum + IF1 si CP/M. Are un ROM de boot de 2K (folositi numai 625 de octeti) iar configurarea memoriei de face printr-un registru I/O. Pentru CP/M se dubleaza rezolutia ecranului si se extinde evident memoria video pentru a avea 80 de coloane.
    • Cosmin DUMITRESCU
      Message 2 of 12 , Jul 30, 2009
        Tocmai ce am descoperit cum se incarca fisiere.
        Am pus 4 poze in sectiunea Photos iar in Files doua fisiere cu ROM-ul de boot.
        Message 3 of 12 , Jul 31, 2009

          Nu ma gandeam ca HC88 are un design asa diferit fata de un HC normal cu IF1, adica linia HC85,HC90,HC91 + IF1, HC2000. Toate acestea sunt identice functional. Ma uimeste ca HC88 are 80 de coloane pt. CPM.
          Aveti mai multe detalii, poze cu el ruland? Cum se incarca fisierele, e sintaxa de IF1 (LOAD *"d";1;"nume")?. Daca ROM-ul are 2K, BASIC-ul de 16K se incarca de pe disc? Aveti si CPM pentru HC88?.
          Cam atat deocamdata cu intrebarile :).

          Message 4 of 12 , Jul 31, 2009
            Cateva informatii despre HC-88 am gasit in primele pagini din ABC de calculatoare personale, volum 2, unde se mentioneaza din nou rezolutia cu 80 de coloane si compatibilitatea de sistem de fisiere intre BASIC si CPM, lucruri care nu sunt valabile la HC+IF1.

            Message 5 of 12 , Jul 31, 2009

              Banuiesc ca nu a fost proiectat pentru "home user" caci era de neconcept sa aiba careva acasa CP/M, monitor color, imprimanta etc prin anul 1988. (exceptiile mucles). Dar cum mergeau la noi treburile bineinteles ca a fost scos dupa 90. La fel ca bietul Tim-S + care deasemenea a aparut prea tarziu dar, din pacate, mai devreme nu ar fi putut oricum.

              Ultima oara l-am alimentat prin 1991 in vara si pe atunci nici prin minte nu-mi trecea sa pozez ecranul. Tocmai asta vreau sa fac acum, sa-l readuc la viata, dar nu mai gasesc discheta de boot. Din cauza asta m-am apucat sa dezasamblez boot-ul sa vad daca, cel putin pentru CP/M mai reusesc sa fac ceva, in speranta ca are acelasi BIOS ca HC2000. Daca as vedea schemele de HC2000 as putea sa trag o concluzie inainte sa fac pur si simplu incercari.

              Sintaxa era exact ca la IF1 clonat la noi. Adica *"d" in loc de *"m" ca la Microdrive original.

              Tot BASIC-ul se incarca de pe disc. Era un singur fisier de aproximativ 25k daca imi aduc aminte bine care continea si shadow ROM-ul de IF1. Dupa incarcare, prin configurarea registrului CMD, se facea suprapunerea celor doua pagini de 16K de RAM in spatiul #0000-#3FFF.

              Discheta de boot era comuna pentru BASIC si CP/M si se facea o selectie din taste dar nu-mi mai amintesc bine. Tot din dezasamblare se poate vedea asta in speranta ca se facea bootstrap-ul dintr-un singur hop. Daca codul de bootstrap continua cu ce mai era pe disc, aleluia. Nu reusesc sa gasesc in cod rutina in care se face OUT la adresa 8(9AB)1(357F). Decodificarea adresei este incompleta pentru economie de componente.

              Rugamintea mea pentru tot grupul este sa-si intinda antenele prin vechile cercuri de calculatoristi si poate s-ar gasi prin vreun sertar o discheta de boot de HC-88.

              Wekeend placut la toata lumea.
            • Misu
              Message 6 of 12 , Nov 14, 2011
                in proportie de 90% cred am am un HC-88 in casa.Am crezut ca e un monitor traditional de HC. Cind ma uit in spate 2 mufe seriale de 25 pini si o mufa de alimentare de HC. Din amintirile mele din liceu asa arata HC88-ul.
                Problema este ca nu am nici tastatura si nici unitatiile de floppy 5,25 de la el.Stiu ca e o masina dedicata CP/M si BASIC( se incarcau de pe discketa parca).
                Are cineva ceva documentatie, schema? sau stie cineva daca merge sa-l alimentez de la un alimentator de HC91?

                Multumesc si numai bine, Mihai.
              • tdragoslaurentiu
                Message 7 of 12 , Nov 14, 2011
                  Salut

                  Vezi ca si un terminal VDT-52S tot mufele specificate de tine le are (una e modem, una aux si cea de alimentare ca la HC se conecteaza de fapt la tastatura terminalului). Si arata exact ca un monitor traditional de HC (doar pe tastatura e specificat VDT52S)

                  Message 8 of 12 , Nov 14, 2011
                    cei 10% i-am lasat special pentru cei care stiu mai multe decit mine.Intradevar pe spate scriie VDT-52s.Am crezut ca reprezinta modelul monitorului.
                    Era un terminal pentru statiile de lucru? Cred ca sunt inca destul de tinar :). Nu am nici cea mai mica ideea la ce folosea.
                    O ultima intrebare. Il pot folosi ca monitor la HC-urile mele?
                    Multumesc, Mihai.

                    Message 9 of 12 , Nov 14, 2011
                      terminalul se lega la alte computere mai mari (gen Felix C, M). Se poate lega si la echipamente relativ mai noi (statii Unix, routere) dar pentru asta iti trebuie tastatura. Si nu, nu-l poti folosi ca monitor la HC-uri.

                      Dragos

                    • YO3GHM
                      Message 10 of 12 , Nov 14, 2011
                        Salut.
                        Nu cumva ceea ce ai tu este un CUB-Z ? La VDT52 si la CUB-Z placa de baza arata la fel....doar ca la CUB-Z mai exista un modul cu 8272 (varianta bulgaresca) peste ea si mai era un bank de memorii de 64K in plus, si cu diferentele de soft din EPROM-uri.
                        Daca este CUB-z cred ca am schemele....le aveam si la VDT.
                        73!

                      • Catalin Mihaila
                        Message 11 of 12 , Nov 14, 2011

                          As dori si eu schema de la CubZ. Multumesc.

                          Message 12 of 12 , Nov 14, 2011
                            cred ca domnul tdragoslaurentiu are sanse mai mari sa aiba dreptate. Ce am gasit pe placa de baza sunt: un MMN80, MMN80 SIO, MMN80PIO,MMN80CTC si trei MMN2616.Mai sunt cred,8 memeori rusesti KP565PY6.Nici urma de 8272.
                            Daca ajuta la ceva niste poze, incerc diseara.
                            O zi buna, Mihai.