Remember Z80 Spectrum

  • Ionut
    Message 1 of 3 , Mar 1 5:14 AM
      In urma cu aproape 30 de ani, in Marea Britanie, a fost produs un
      microprocesor ce avea sa scrie istorie, devenind o legenda prin
      suprematia sa pe piata calculatoarelor personale, timp de aproape un
      deceniu.. Cunoscut sub numele de Z80 Spectrum, cu o viteza de 3,5
      Mhz, microprocesorul devine rapid cunoscut in toata Europa, avand un
      succes atat de mare incat sute de mii de persoane au achizitionat
      calculatoarele pe care acesta a fost implementat. Mai multe tari
      europene si asiatice au obtinut licenta de fabricatie realizand
      diferite clone, reusite sau nu, dar care nu s-au ridicat la
      performantele originalului.
      Sunt sigur ca multi au auzit macar de aceste vechi unitati de calcul
      pe care parintii sau fratii lor mai mari si-au facut "ucenicia" in
      informatica. Prin anii 1990-1995, Z80 a fost foarte popular in
      Romania, calculatoarele autohtone HC85, HC90, HC2000, Cobra, JET si
      Cip, neavand concurenta.
      A aparut apoi prima generatie de computere 386 cu monitoare color,
      unitate floppy mica si sunet pe AdLib, dar foarte curand au fost si
      ele depasite. A urmat era 486, apoi s-au ivit la orizont primele
      microprocesoare de clasa Pentium, cu clonele de rigoare. A urmat
      tehnologia MMX, azi aceasta fiind demult considerata invechita, apoi
      3DNow !, vocabularul utilizatorilor imbogatindu-se treptat cu
      expresii noi, precum: AGP, NVidia, GeForce etc.
      Odata cu dezvoltarea pachetului hardware s-a dezvoltat si multiplicat
      oferta software. Jocurile, din ce in ce mai mari si mai pretentioase
      incep sa lase in urma posibilitatile hard ale unui gamer obisnuit. Am
      auzit de foarte multe ori expresia: "Trebuie sa imi fac up-grade...nu
      mai pot rula aproape nici un joc mai nou". Foarte multi sunt
      incantati cand jocul vine pe mai multe CD-uri. Evident, acesta
      contine filme, track-uri audio, nivele in plus, editoare. Dar nu
      intotdeauna numarul cat mai mare de CD-uri pe care apare un joc este
      o garantie a succesului. Deseori, producatorii, pentru a-si ascunde
      lipsa de originalitate sau de talent, iau camera de filmat sau un
      program de modelare 3D si umplu cateva CD-uri cu filme si imagini,
      jocul devenind apoi "a great interactive and realistic game". Departe
      de mine dorinta de a critica vreun joc sau o firma producatoare,
      vreau doar sa amintesc ca se pot face jocuri excelente care sa incapa
      pe cateva dischete sau pana in 50 Mb. Marile cerinte de sistem si
      suportul pentru 3D nu sunt, obligatoriu, garantia succesului si
      longevitatii.
      Am facut aceasta paranteza pentru a scoate in evidenta faptul ca pe
      Spectrum au existat jocuri nu mai mari de 40Kb, unele, cu nivele,
      avand pana la 200Kb. E interesant de stiut ca in acesti 40Kb s-au
      realizat jocuri cu prezentare, engine, grafica si sunet. Mai mult, la
      unele jocuri se putea juca zile de-a randul fara a fi terminate si
      fara a apare vreun moment senzatia de plictiseala. Programarea unui
      joc pe Spectrum necesita cunoasterea amanuntita a codului masina,
      fara de care nu se putea obtine viteza de rulare dorita. Lipsa
      compilatoarelor Basic - cod masina, numeroasele restrictii de memorie
      si grafica, incarcarea greoaie de pe banda de casetofon (sau chiar
      magnetofon) reprezentau piedici dar si provocari pentru
      informaticienii acelor vremuri.
      In toata Europa au aparut cluburi de utilizatori ce se intalneau
      pentru a discuta ultimele aparitii software in domeniul jocurilor sau
      al programelor utilitare. Cel mai cunoscut, poate, club din Romania a
      fost la Liceul de Informatica din Bucuresti. Reviste engleze,
      germane, italiene, franceze, romanesti "hraneau" periodic foamea de
      informatii ale fanilor. Cea mai cunoscuta revista romaneasca din
      acele vremuri a fost hobBIT, astazi piesa de colectie. De-a lungul
      timpului pe platforma Z80 au fost produse si comercializate mii de
      jocuri si utilitare. Unele dintre ele au avut succes deosebit, altele
      s-au pierdut in anonimat. Firmele producatoare luau pulsul pietei si
      scriau programe pe gustul utilizatorilor. Au aparut astfel primele
      serii de jocuri din istorie: Dizzy, Dan Dare, Robocop, Hero's Quest,
      Chase H.Q, Saboteur, Barbarian, Lemmings. Chiar daca pentru a fi
      utilizate, programele necesitau un casetofon, iar timpul de incarcare
      si posibilitatea de eroare a benzii erau foarte mari, fanii nu se
      suparau, ajungand sa recunoasca un anumit program dupa cum suna pe
      banda. Un imens pas in raspandirea soft-ului au constituit-o
      programele de copiere. Desi memoria era limitata la 48Kb,
      programatorii acestora au gasit felurite metode de compresie a
      datelor, cel mai cunoscut si folosit program de copiere fiind Copy
      86/M. Dintre programele utilitare merita amintite legendarele
      Artstudio, VU3D, Wham!, 3D Game Maker, Gens, Mons etc. Creatii
      grafice cu adevarat excelente au fost realizate cu Artstudio, acesta
      fiind atunci cea mai buna oferta.
      Pentru ca un joc sa aiba succes pe piata trebuia ca ideea sa sa fie
      una complet originala, apoi, in limita memoriei, sa aiba grafica si
      sunet cat mai bine realizate. Cum grafica putea avea opt culori si nu
      mai mult de doua in acelasi caracter (8x8 pixeli) iar sunetul era in
      cel mai bun caz asemanator celui de pe PC Speaker, toata atentia
      programatorilor se concentra pe gasirea unei idei cat mai noi. Din
      pacate, se cunosc cazuri celebre in care idei bune au fost nefericit
      puse in practica, aceeasi situatie intanindu-se si astazi pe PC.
      Jocurile cu masini, simulatoare, adventure, arcade, shoot'em'up au
      umplut pana la refuz casetele si timpul fanilor fiecarui gen in
      parte. Unul dintre cele mai reusite jocuri aparute pe Spectrum si
      care merita amintit in acest articol este Dizzy. Cu cele 7 variante
      oficiale si cu una produsa de fani, Dizzy a tinut ani de-a randul
      capul de afis. Bucurandu-se de o idee si grafica deosebite, si nu in
      ultimul rand de reclama, Dizzy a devenit unul dintre cele mai cautate
      jocuri in toata Europa. Dupa mai multi ani, creatorii jocului, firma
      Code Masters, au decis sa reia cateva episoade pentru PC. Acesta nu
      este insa singurul joc care a fost convertit si pe PC. Astfel, jocuri
      ca IronMan Off Road, Golden Axe, Boulder Dash, Lemmings, Robocop,
      Crazy Cars, Hero's Quest, Space Crusade, au avut o a doua tinerete pe
      noua platforma.
      Pe la inceputul anilor 1990-1991, vazand ca microprocesorul Z80
      pierde teren in competitia cu noua generatie de x86 de la Intel,
      firma producatoare vinde licenta si ia nastere un nou calculator
      compatibil cu parintele sau, numit mai apoi 128K. Ce a insemnat acest
      pas ? In primul rand a fost o extensie de memorie. Astfel, in locul
      celor 48Kb conventionali se puteau folosi acum 128Kb, impartiti in
      mai multe pagini de memorie, fiecare avand 16Kb. De asemenea, a fost
      adaugat si un nou set de instructiuni care sa faca trecerea intre
      aceste pagini de memorie si care sa lucreze cu cipul de sunet pe trei
      canale integrat in sistem. Din acest moment a inceput crearea unor
      jocuri complet noi pentru noua extensie, cat si convertirea unora mai
      vechi. Cu toate eforturile depuse de programatori si in ciuda
      entuziasmului utilizatorilor, succesul a fost de scurta durata.
      Explozia 386 si 486, grafica pe 16 si 24 biti, rezolutiile inalte,
      sunetul pe Sound Blaster, viteze de ceas de cateva zeci de ori mai
      mari, scurtarea timpului de incarcare si executare a unui program,
      usurinta in folosire si siguranta soft-ului au dat ultima lovitura
      vechiului Z80. Desi in Anglia si Germania au mai functionat ceva
      vreme cluburi de nostalgici, aparitia primelor Pentium-uri, a
      programelor multimedia, a jocurilor care se confunda cu realitatea a
      dus la situatia ca Z80 sa devina istorie. In prezent, microprocesorul
      Z80 este folosit ca material didactic, dar unii producatori de
      ceasuri sau echipamente de masura il implementeaza inca in produsele
      lor. In vremurile sale de glorie Z80 a zburat in cosmos, facand parte
      din echipamentul mai multor rachete si sateliti. Acest lucru a fost
      posibil deoarece microprocesorul a fost extrem de bine conceput inca
      din start, practic fara erori.
      La ora actuala Z80 este un microprocesor depasit din toate punctele
      de vedere. Nici o firma din lume nu mai creeaza programe pe aceasta
      platforma. Ar fi pierdere de timp si bani. In era procesoarelor la 3
      GHz, a placilor grafice de sute de dolari, nu mai are ce cauta un
      batranel cu viteza de...3,5Mhz. Desi unii dintre noi si-au facut
      ucenicia si au cunoscut multe clipe fericite langa aceste
      calculatoare, multi si-au uitat prietenul anilor de inceput. Poate
      asa si este normal. Tehnica merge inainte, dar sa nu uitam ca un Z80
      n-a avut niciodata nevoie de up-grade, s-a putut repara si intretine
      usor, n-a putut fi virusat, nu era prea pretentios cu jocurile,
      acestea ruland practic din memorie. Dar posibilitatile sale limitate
      nu au permis crearea unor jocuri de strategie in timp real, de first
      person-uri sau programe de grafica performante. Nici jocul
      multiplayer prin retea nu a existat, cateva jocuri permitand, totusi,
      un fel de Hot Seat, pe turn-uri succesive sau nu, pe acelasi
      calculator. Sa ne amintim strategiile din Laser Squadron, Rebel Star,
      Space Crusade, luptele din Barbarian, Fist si partidele de fotbal sau
      tenis. Z80 este depasit, dar nu trebuie desconsiderat si uitat.
      Expresia "Nu uita de unde ai plecat" se aplica perfect in acest caz.
    • George Chirtoca
      Message 2 of 3 , Mar 1 5:55 AM
        Foarte frumos articolul. As face insa o completare la fraza:

> [...]
        >platforma. Ar fi pierdere de timp si bani. In era procesoarelor la 3
        >GHz, a placilor grafice de sute de dolari, nu mai are ce cauta un

        Firma Zilog, care a conceput Z80, inca activeaza, producand versiuni
        imbunatatite ale batranului Z80, numite eZ80. Au viteza de pana la 50
        MHz, e adevarat, dar sunt inca utilizate pentru platforme embedded,
        adica microcontrolere cu accesorii moderne cum ar fi TCP/IP, porturi
        seriale sau paralele, ceasuri, memorii, convertoare, etc. Aceste
        dispozitive sunt utilizate cu succes in ziua de azi.
        Mai multe detalii la adresa: http://www.zilog.com/products/family.asp?
        fam=218.
        Exista si un proiect pentru un calculator compatibil Sinclair Spectrum
        bazat pe noul procesor eZ80. Detalii aici: http://www.digi-
        alt.net/cpcoxygen/magazine/08/cpcng/cpcng.htm

        Traiasca Z80! :)
      • Cristian Dumitriu
        Message 3 of 3 , Mar 7 11:57 PM
          As dori sa fac niste corectii in legatura cu niste afirmatii ale unui amabil coleg:

          1. Varianta Spectrum 128k nu are "Instructiuni noi", are acelasi microprocesor care are doar o logica controlata cu OUT pentru a schimba bancurile;

          2. Se poate adauga ORICITA memorie si pe HC-91 fara plus, si sunet cu cipuri AY sau chiar placi ISA; dupa cum poti sa-ti proiectezi personal orice ciudatenie de calculator Spectrum folosind un FPGA (vezi calculatorul rusesc BYTE);

          3. PROCESORUL Z80 NU ESTE DEPASIT; SE MAI UTILIZEAZA INTR-O SERIE EXTREM DE LARGA DE APLICATII INDUSTRIALE, AUTOMATIZARI SI DIVERSE CONTROLLERE, OFERIND MAI MULTA PUTERE DE CALCUL DECIT UN MICROCONTROLLER. IN TOATA LUMEA SE PRODUC VARIANTE "EMBEDED" PINA LA 20MHZ, CU PERIFERICE INCORPORATE.

          Yahoo! Mail
          Bring photos to life! New PhotoMail makes sharing a breeze.